صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۴:۴۲
کد خبر: 21456
گزارشگر: 2
۱۸۶
۰
۰
۱
نصب اسپلیت

نحوه لوله کشی توکار کولر گازی (نکات کاربردی)

نحوه لوله کشی توکار کولر گازی (نکات کاربردی)
لوله کشی توکار کولر گازی به دلایل متنوع مانند زیبایی محیط و یا شرایط ساختمانی و… انجام می‌شود. در این روش قرار است تا تمامی لوله‌های مسی میان یونیت داخلی و خارجی را در بطن دیوارها پنهان سازیم. اما آیا مجاز به انجام این کار هستیم؟ نحوه لوله کشی توکار کولر گازی چگونه است؟

با توجه به نظر کارشناسان مس باران لوله کشی توکار کولر گازی برای تمامی سیستم‌های اسپلیت و در تمامی ساختمان‌های قدیمی و یا نوساز بدون محدودیت خاصی امکان‌پذیر است. اما از آنجا که قرار است تا این لوله‌های مسی را دور از دسترس و در زیر لایه‌های مصالح ساختمانی پنهان سازیم، لازم است تا در اجرای این روش برخی از ملاحظات فنی را رعایت کنیم. در این مقاله همراه گروه مس باران با بیانی ساده مراحل و نحوه لوله کشی توکار کولر گازی را شرح خواهیم داد.

چرا به لوله کشی توکار کولر گازی نیاز داریم؟

ما همیشه سیستم‌های کولر گازی را با اتصال لوله‌ها به شکل روکار دیده‌ایم و گویا این موضوع را به ‌عنوان یک استاندارد نصب اسپلیت می‌شناسیم. اما کارشناسان مس باران متذکر می‌شوند که هیچ استانداردی برای الزام نصب روکار و یا توکار کولر گازی وجود ندارد. ولی چرا همگی سیستم‌های اسپلیت روکار هستند؟
ماجرا از این قرار است که سیستم‌های کولر گازی از ابداعات نوین و سیستم‌های مدرن خنک‌کننده ساختمان محسوب می‌شوند. لذا معمولاً برای خانه‌های قدیمی نصب شده و در هنگام نصب نیز زحمت تخریب دیوار و پنهان‌سازی لوله‌ها را نکشیده‌اند. همین روش نصب نیز برای خانه‌های نوساز متداول شده ‌است. از طرفی وقتی فاصله یونیت داخلی و خارجی کولر گازی کوتاه است، نصب روکار تأثیر چندانی در زیبایی و یا شرایط محیط ساختمان ندارد. این در حالی است که با طولانی شدن فاصله محل نصب یونیت داخلی و خارجی بهتر است که نصب توکار کولر گازی را اجرا کنیم. در مواردی مانند رعایت زیبایی محیط و یا عبور لوله‌ها از محیط‌های خطرناک مانند عبور لوله از کنار وسایل گرمایشی و یا محیط با احتمال برخورد اجسام سخت و… نصب توکار ایده هوشمندانه‌تر و قاعدتاً مطمئن‌تری است.

روش نصب و لوله کشی توکار اسپلیت

مراحل لوله کشی توکار کولر گازی تقریباً ساده است؛ اما لازم است تا مراحل کار با دقت انجام شود. با توجه به‌ نظر کارشناسی مس باران متذکر می‌شویم که هر نوع نصب توکار دسترسی ما به لوله‌ها را محدود می‌کند. بنابراین لازم است که جانمایی نصب یونیت‌ها و محل عبور لوله ها با دقت انجام شده و در مراحل نصب از اتصال ایمن و بدون خطر آسیب لوله‌ها اطمینان داشته باشیم. مراحل لوله کشی توکار کولر گازی به قرار زیر است:

  • در اولین قدم لازم است تا موقعیت دقیق نصب یونیت‌های کولر گازی را تعیین کنیم. از آنجا که تمام سیم‌کشی و لوله‌گذاری یونیت‌ها داخل دیوار خواهد بود، مهم است که تأسیسات کولر گازی با دیگر سیم‌های برق و یا تأسیسات ساختمانی اختلالی نداشته باشند. اگر ساختمانی قدیمی است، قبل ‌از هر کنده‌کاری دیوارها حتماً مسیر عبور دیگر تأسیسات ساختمانی و یا کابل‌های برقی توکار قدیمی را بررسی کنید.
  • لوله‌های مسی با عایق در داخل دیوار نصب می‌شوند. روش عایق‌کاری لوله‌های مسی نیز با توجه به سایز و ظرفیت کولر گازی انجام خواهد شد. اما نکته کلیدی پهنای شیارها جهت نصب لوله‌ مسی کولر گازی است که لازم است به‌ اندازه سایز لوله همراه عایق آن باشد. پهنای شیارزنی دیوار را آن‌قدر بزرگ در نظر بگیرید که لوله مسی به‌ همراه عایق بدون اعمال فشار نصب شود.
  • لوله‌های مسی را با استفاده از بست‌های مخصوص فلزی بر روی دیوار و داخل شیار محکم کنید. فاصله بست‌ها از یکدیگر حداکثر ۵۰ سانتی‌متر است. مطمئن شوید که تمام لوله کاملاً داخل شیار محکم شده و احتمال جابجایی آن بسیار کم است.
  • در آخرین مرحله می‌توانید داخل شیار و روی لوله‌ها را با هر نوع ملات مورد نظر خود بپوشانید. اگر مراحل نصب و لوله کشی توکار کولر گازی را در یک ساختمان قدیمی انجام می‌دهید، لازم است که تمامی تأسیسات قرار گرفته در مسیر عبور لوله‌های مسی را تخریب کرده و مجدداً طراحی کنید. کارشناس مس باران توصیه می‌کند که در ساختمان‌های قدیمی حد الامکان فاصله یونیت‌ها کم باشد و از دیوارها بدون حضور تأسیسات قدیمی برای نصب کولر گازی استفاده کنید.

روش نصب و لوله کشی توکار اسپلیت

نکته‌هایی برای لوله کشی توکار کولر گازی

اگر چه مراحل لوله کشی توکار کولر گازی ساده و سرراست است؛ اما حساسیت اجرای آن بسیار زیاد است. به ‌هر حال لازم است تا از نصب اصولی و بدون نشت و مسیر امن لوله‌ها اطمینان داشته باشیم. کارشناس مس باران در این‌باره چند نکته را متذکر می‌شود:

  • اگر چه در ابتدا موقعیت نصب و مسیر لوله‌کشی را مشخص خواهید کرد؛ اما بهتر است مراحل نصب لوله‌های مسی در پایان و پس‌ از نصب تمامی تأسیسات ساختمانی باشد. چرا که کمتر در معرض خطر رفت‌وآمد کارگران قرار خواهد گرفت.
  • در تمام مراحل نصب و در نهایت پوشاندن دیوار از تمیزی فضای داخل لوله‌ها اطمینان کسب کنید. بارها پیش‌ آمده است که مقداری خاک و یا گچ به فضای داخل لوله‌ها نفوذ می‌کند.
  • تا حد ممکن از تداخل مسیر نصب لوله درین و لوله‌های مسی گاز مبرد جلوگیری کنید. تداخل لوله درین با لوله‌های مسی باعث تخریب جداره لوله‌های مسی خواهد شد.
  • به ‌جهت نصب یونیت‌ها لازم است تا بخشی از لوله مسی بیرون از دیوار قرار بگیرد. ارتفاع این بخش برای نصب یونیت داخلی ۳۰ الی ۶۰ سانتی‌متر و نصب یونیت خارجی ۱۰۰ الی ۱۵۰ سانتی‌متر است.
  • در مراحل نصب لوله‌ها حتماً ابتدا و انتهای آنها را بسته و از ورود گرد و خاک جلوگیری کنید. همچنین لازم است تا بخش‌های بیرون‌زده از دیوار کاملاً عایق باشند.(لینک خرید عایق لوله کولر گازی)

لوله کشی توکار کولر گازی ایده هوشمندانه برای نصب زیبا و امن لوله‌های مسی است. در عین حال ایده خوبی برای نصب یونیت‌هایی است که فاصله زیادی از یکدیگر دارند. با این وجود در مراحل نصب از عایق کامل استفاده کنید و مطئن باشید که لوله‌ها را در مسیری ایمن و توکار قرار داده‌اید.

https://www.asianews.ir/u/esC
اخبار مرتبط
خرید کولر گازی می‌تواند یک گزینه مناسب برای تهویه مناسب و راحتی در فضاهای مختلف باشد. با انتخاب کولر گازی، می‌توانید از ویژگی‌های مدرن و کارایی بالای این دستگاه برای تنظیم دما و رطوبت بهره‌مند شوید.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید