صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۱:۲۷
کد خبر: 21556
گزارشگر: 464
۱۷۰
۰
۰
۳
گفت‌وگو با معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استانداری؛

مازندران، یک کارکرد فرااستانی و فراکشوری دارد

مازندران، یک کارکرد فرااستانی و فراکشوری دارد
همایون فدایی ـ در آخرین روز ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی در غرفه زیبا و جذاب استانداری مازندران، فرصتی دست داد تا به گفت‌وگو با دکتر حسن خیریانپور، معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استانداری مازندران بپردازیم که در ادامه از نظرتان می‌گذرد:





* به‌عنوان اولین سوال، می‌خواستم بپرسم آیا از نمایشگاه بازدید کردید؟

بله، از نمایشگاه بازدید داشتیم و غرفه‌ای را هم تحت عنوان زنجیره ارزش راهبردی برای استان مازندران دایر کردیم و طبق هماهنگی‌هایی که انجام شد، تقریباً 30 شرکت از شرکت‌های تولیدی استان مازندران در ششمین نمایشگاه اکسپو شرکت کردند. استاندار محترم مازندران، جناب آقای دکتر نوری هم بازدیدی از نمایشگاه داشتند.

* نمایشگاه را چطور ارزیابی می‌کنید؟ لطفا از نقاط قوت و ضعفش بگویید؟

نمایشگاه بسیار خوب برگزار شد. واقعاً در شأن و منزلت جمهوری اسلامی ایران است. ما توفیق نداشتیم که بتوانیم از همه غرفه‌ها و شرکت‌ها بازدید کنیم، ولی از شرکت‌های خودمان که از شرکت‌های تولیدی استان مازندران هستند، بازدیدهایی داشتیم. خوشبختانه بسیار خوب بود و از آن‌جایی‌که در این نمایشگاه تقریباً 80 کشور حضور پیدا کردند، استان مازندران توانست با نگاه توسعه دیپلماسی اقتصادی به این رویداد نگاه کند و در آن حضور فعال داشته باشد. استان مازندران، یک کارکرد فرااستانی و فراکشوری دارد و بیشترین ساحل را در کنار دریای خزر با 478 کیلومتر، به خودش اختصاص داده است.

داشتن 3 بندر فعال با 13 میلیون تن ظرفیت، (بندر امیرآباد، بندر نوشهر، بندر فریدون‌کنار) و 3 فرودگاه فعال در ساری، نوشهر و رامسر، اتصال به راه آهن سراسری کشور و همجواری و هم‌مرز بودن با 4 کشور خارجی به‌صورت مرز دریایی موقعیّت ویژه و منحصر به فردی را برای استان مازندران ایجاد کرده که می‌تواند با تحقق کریدر شمال ـ جنوب، نقش مهمی را در اقتصاد ایران ایفا کند. هم از جهت ترانزیت از کشورهای اتحادیه اوراسیا و هم از جهت صادرات‌محور کردن محصولات و تولیداتی که خودمان داریم. به هر حال این ظرفیت برای استان مازندران وجود دارد.

* آیا حضور در این نمایشگاه، فرصت‌هایی به لحاظ اقتصادی ایجاد کرده است؟

بله، ما در همین نمایشگاه حداقل تا آنجایی‌که تا الان اطلاع دارم و جمع‌بندی کردم، چند شرکت‌ ما با بعضی از کشورها قرارداد امضا کردند. مثلاً در زمینه پلیمری استان مازندران با کشور ترکیه قراردادی به ارزش 20 میلیون دلار امضا کرد که ماهانه 1000 تن محصولات تولیدی خودش را به ترکیه صادر کند.. قراردادهایی هم پایانه صادراتی روماک با کشورهایی مثل چین، ترکیه، روسیه و اسپانیا امضا کردند و مذاکراتی داشتند که ما بتوانیم محصولات کشاورزی‌مان را با برند پایانه صادراتی روماک از استان مازندران که ترازش در حد تراز بین‌المللی است، صادر کنیم.

بنابراین در همین نمایشگاه اکسپو، استان مازندران و شرکت‌هایش توانستند قراردادهای متعددی را با تجار و فعالان اقتصادی سایر کشورها امضا کنند که در خور توجه است. ما به جهت این‌که حدود 3 میلیون تن سالانه تولید مرکبات داریم و 220 هزار تن تولید کیوی داریم که هر دو موردش، رتبه اول کشور است، بسیار می‌توانیم ارزآوری داشته باشیم. با توجه به زنجیره ارزشی که ما تعریف کردیم، استقبال خوبی شد.

همچنین گردشگری و صنایع دستی، یکی دیگر از زنجیره‌های ارزش بود که ما معرفی کردیم. به جهت تنوع حوزه گردشگری و داشتن مراکز متعدد گردشگری نظیر قله دماوند، شبه‌جزیره میانکاله و گردشگری سواحل دریای خزر و جنگل‌های هیرکانی و شالیزارها و تنوع رودخانه‌ای که در استان مازندران داریم، ظرفیت بالایی در استان مازندران برای صنعت گردشگری وجود دارد.

در نهایت، دیپلماسی اقتصادی، گردشگری، علمی، ورزشی در کنار تحقمق کریدر شمال ـ جنوب و ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه متعددی که در استان مازندران داریم، می‌تواند کارکرد استان مازندران را به یک کارکرد فرااستانی و فراکشوری ارتقا بدهد و این قطعاً اغراق و غلو نیست.

* از نظر شما، برگزاری چنین نمایشگاهی چقدر ضرورت دارد؟

همان‌طور که اشاره کردم به هر حال در شرایط موجود، توسعه صادرات برای کشور ما بسیار مهم است و ایجاد ظرفیت‌های صادراتی برای کشوری مثل ایران که ظرفیت‌ها و تولیدات بسیاری دارد، بسیار حائز اهمیت است. از این‌رو برگزاری نمایشگاه‌های اکسپو در راستای معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های صادراتی کشور می‌تواند تجلی این ظرفیت‌ها و در واقع آگاه‌سازی کشورهای دیگر از توان صادراتی ما باشد.

* در پایان اگر صحبت خاصی دارید، بفرمایید؟

صمیمانه از روزنامه اقتصادی آسیا قدردانی می‌کنم که در غرفه مازندران حضور پیدا کرد و این گفت‌وگو را ترتیب داد.
عکس: خدیجه جعفری

https://www.asianews.ir/u/euf
اخبار مرتبط
همایون فدایی ـ در دومین نمایشگاه خشکبار و صنایع، در غرفه «تبریزکار» با محمود سبزی رئیس هیأت مدیره شرکت ماشین‌سازی خشکبار صنعت تبریزکار گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید:
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید