صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۰:۱۶
کد خبر: 21606
گزارشگر: 306
۷۹
۰
۰
۳
اسناد ملی؛حافظه ماندگار ملت

دیدار جمعی از فعالین فرهنگی،مفاخر و نویسندگان با استاندار یزد

دیدار جمعی از فعالین فرهنگی،مفاخر و نویسندگان با استاندار یزد
یزد - جمعی از فعالین فرهنگی،مفاخر ،نویسندگان ،مجموعه داران اسناد ، سند پژوهان و همیاران سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان به مناسبت ۱۹ اردیبهشت ( روز اسناد ملی و میراث مکتوب ) با استاندار دیدار کردند

 

آسیانیوز / یزد ؛ در این نشست صمیمی که با حضور بیش از 90 نفر از مسئولین و مشاهیر  فرهنگی استان در محل تالار کوثر استانداری برگزار گردید سعید زارع با بیان گزارشی جامع از عملکرد  2 ساله ی دوره ی  مدیریت خود در این سازمان ایجاد شبکه ی رابطین اسناد در سطح تمام ادارات استان ، برگزاری جلسات شورای راهبردی مدیریت اسناد در شهرستان ها و  سلسله همایش های یزد شناسی،مستند سازی آثار بیوت علمای یزد و برگزاری همایش های خاندان شناسی  را از مهمترین اقدامات این دوره  دانست و افزود: از آنجا که شناخت ظرفیت های تاریخی و فرهنگی و هویتی هر شهرستان از دیگر اهداف سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان  در سفر به شهرستان ها است ، همایش بهاباد شناسی را در شهرستان بهاباد با حضور جمع کثیری از فرهیختگان فرهنگی استانی و کشوری  برگزار نمودیم.

وی در ادامه با بیان تبریک 19 اردیبهشت ماه روز اسناد ملی و میراث مکتوب و بزرگداشت شیخ کلینی ادامه داد: امید است با حمایت استاندار و مسئولین استان  جایگاه این سازمان به جایگاه واقعی خود برسد و ساختمانی در خور آرشیو ملی یزد به زودی  افتتاح گردد.

در بخش دیگری از این دیدار دکتر مهران فاطمی استاندار یزد ضمن اعلام خرسندی از فعالیت های صورت گرفته در دوره ی مدیریت جدید این سازمان افزوذ: قرار است در سال 1403 مبلغ قابل توجهی به منظور افزایش سطح کمی و کیفی فعالیت‌های  این سازمان تخصیص داده شده و زمینی با مساحت بیش از ۲۰هزار متر مربع برای ساخت ساختمانی استاندارد به این مرکز تعلق گیرد تا  آرشیوی بسیار غنی برای هویت جهان شهر یزد بسازیم.

فاطمی با بیان اینکه اگر هویت را از جامعه بگیریم جامعه کالبد بی جانی بیش نخواهد بود گفت : در موضوعات مهم هویتی و فرهنگی نیاز به نقشه ی راه جامعی داریم.

وی در ادامه افزود : سازمان اسناد و کتابخانه ی ملی استان کلیه مطالبات و برنامه های خود را به صورت سند راهبردی صاحب دار و زمان دار تدوین و این سند در شورای برنامه ریزی و توسعه ی استان به عنوان مهمترین جایگاه اجرایی استان که مصوبات آن برای تمام ادارات لازم الاجرا است مصوب گردد.

استاندار یزد با بیان اینکه لازم است تا برای ساختمان سازمان اسناد و کتابخانه ی ملی استان زمینی با مساحت بیش از 25 هزار مترمربع اختصاص یافته تا برای 100 سال آینده پاسخگو باشد و لزوم موضوع مدیریت دانش در تدوین سند راهبردی  تصریح داشت :  در سال 1403 مبلغ 10 میلیارد تومان به منظور تحولات کیفی و کمی در سازمان اسناد و کتابخانه ی ملی استان تخصیص داده می شود .

« علی اکبرعزیزی » معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار نیز در این دیدار با بیان اینکه سند با هویت ماجور است و هزاران سال آینده را به آیندگان منتقل می کند گفت : لازم است تا نقشه ی راه و سند راهبردی دقیق در موضوعات مختلف برای سازمان اسناد و کتابخانه ی ملی استان تدوین شود

وی فرهنگ سازی در حوزه ی انتقال و اهداء اسناد در حوزه ی کارمندان، مدیران و سایر مردم  را از دیگر ماموریت های سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان دانست و افزود :  اولویت های لازم برای جمع بندی اسناد بر اساس میزان اهمیت تدوین شود.

عزیزی تصریح داشت : طراحی برنامه ی سالانه برای جمع آوری اسناد در سطح شهرستان ها و انتقال به مرکز استان باید توسط فرمانداران و شهرداران انجام گیرد.

« احسان عابدی» مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در این دیدار اظهار داشت : سند نقشه ی مهندسی فرهنگی یزد با محوریت حفظ هویت و اصالت تدوین شده است و لازم است تا در ذیل آن برای سازمان اسناد و کتابخانه ی ملی استان در نشستی برنامه هایی تدوین گردد.

وی از جمع آوری اسناد بسیار مهمی از کشورهای  ترکیه، عراق و سایر کشور ها در جریان برگزاری کنگره ی ملا عبدالله بهابادی خبر داد و افزود : سازمان اسناد و کتابخانه ی ملی استان یزد در تدوین بخش قبل از تاریخ معاصر کتاب تاریخ معاصر یزد مشارکت نماید.

دراین  مراسم از مجموعه کتاب آلبوم اسناد میرزا محمد کاظمینی رونمایی و مجموعه ای از اسناد میرزا محمد کاظمینی و محمد رضا خادمی بهابادی به آرشیو ملی استان به صورت نمادین اهداء گردید و از جمعی از فعالین فرهنگی،مفاخر ،نویسندگان ،مجموعه داران اسناد ، سند پژوهان و همیاران سازمان اسناد و کتابخانه ی ملی استان  به مناسبت روز اسناد ملی و میراث مکتوب تجلیل شد.

سید محمد جواد عرفانفر 

 

دیدار جمعی از فعالین فرهنگی،مفاخر و نویسندگان با استاندار یزد

https://www.asianews.ir/u/ev4
اخبار مرتبط
یزد - اسناد و هر یک از آثار مکتوب، سند اندیشه و خط مشی و سیر تحولات گذشتگان در بستر شرایط اقتصادی، فرهنگی و سیاسی آن کشور است
یزد - مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان هدف از برگزاری همایش بهابادشناسی را شناساندن این شهرستان به مردم ایران زمین و استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌هایی که در این شهر تاریخی وجود دارد عنوان کرد
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید