صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
جمعه / ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۲۲:۰۷
کد خبر: 21826
گزارشگر: 464
۱۹۰
۰
۰
۱
جاده ابریشم

ایران؛ شاهراه اقتصادی آسیا و اروپا

ایران؛ شاهراه اقتصادی آسیا و اروپا
از دیرباز ایران به‌عنوان شاهراهی اقتصادی، حلقه ارتباط آسیا و اروپا بوده است. مسیر کهن «جاده ابریشم» برای قرن‌ها مسیر اصلی تجارت جهانی به‌شمار می‌آمد.

به گزارش آسیانیوز؛  با این‌همه در دوران جدید، ایران نتوانسته است در این زمینه، جایگاهی درخور موقعیت جغرافیایی و ژئوپلیتیکی خود به‌دست آورد. در همین زمینه، یک کارشناس حوزه حمل‌ونقل ریلی معتقد است: «اقبال زیادی به ترانزیت از خاک ایران نشان داده می‌شود. اگر ما خودمان شرایط را بهبود ببخشیم و عوامل داخلی را برطرف کنیم، می‌شود به افق‌های بالاتری برای ترانزیت کشور فکر کرد.»

محمدجواد شاهجویی با بیان اینکه فورواردر کالا برای انتخاب کریدور حمل‌ونقلی به سه عامل هزینه، زمان و امنیت توجه می‌کند، گفت: «به‌واسطه تحریم‌ها و اینکه نمی‌توانیم تبادلات مالی داشته باشیم و همچنین مشکلات بیمه‌ای، هزینه و زمان ترانزیت از خاک ایران افزایش پیدا می‌کند و مطلوبیت کریدور ایران برای ترانزیت از بین می‌رود.»
شاهجویی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه از تمام استعداد خدادادی ایران برای ترانزیت کشور استفاده نشده است، گفت: «سهم بازاری که ما می‌توانیم از ترانزیت منطقه داشته باشیم در شرایط کاملا ایده‌آل، حدود ۳۰۰ میلیون تن است؛ یعنی اگر همه چیز داخل کشور خوب باشد و عوامل بیرونی هم تاثیر نگذارند، شاید بتوان تا ۳۰۰ میلیون تن را هم برای ترانزیت هدف‌گذاری کنیم.»

وی ادامه داد: «رویه‌های کند داخلی، دخالت نهادها و سازمان‌هایی که در مساله ترانزیت دخیل هستند و عوامل خارجی مانند تحریم و کنش‌هایی که کشورهای متخاصم علیه ما دارند، توانسته بخشی از ترانزیت ما را تحت‌الشعاع قرار دهد. ما در بحث مبادلات مالی یا بیمه ترانزیت با مشکل مواجه هستیم، همین‌ها هم توانسته بخشی از ترانزیتی که از خاک ایران می‌شود را کاهش دهد.»

این کارشناس حوزه حمل‌ونقل ریلی با بیان اینکه با وجود مشکلاتی که وجود دارد، روند ترانزیتی مثبت است، گفت: «اقبال زیادی به ترانزیت از خاک ایران نشان داده می‌شود، مشروط بر اینکه ما خودمان شرایط را بهبود ببخشیم و عوامل داخلی را برطرف کنیم، می‌شود به افق‌های بالاتری برای ترانزیت کشور فکر کرد. در برنامه هفتم توسعه هم ترانزیت ۵۰ میلیون تنی به‌عنوان هدف مطرح شده است و اگر ما صرفا بتوانیم موانع داخلی را برطرف کنیم می‌توانیم تا چند سال دیگر به این عدد برسیم.»

شاهجویی درباره اینکه چرا صاحبان کالا برای انتخاب ایران به‌عنوان مسیر ترانزیتی تردید دارند، بیان کرد: «وقتی یک فورواردر می‌خواهد برای انتخاب کریدور حمل‌ونقلی تصمیم بگیرد، به سه عامل توجه می‌کند: هزینه، زمان و امنیت. موانع داخلی و خارجی بر هر سه این عوامل تاثیر می‌گذارند. به‌واسطه تحریم‌ها و اینکه نمی‌توانیم تبادلات مالی داشته باشیم و همچنین مشکلات بیمه‌ای، هزینه و زمان ترانزیت از خاک ایران افزایش پیدا می‌کند و به همین دلیل است که مطلوبیت کریدور ایران برای ترانزیت از بین می‌رود.»

وی خاطرنشان کرد: «البته نمی‌توان گفت صرفا عوامل خارجی تاثیرگذار است، بیشتر عوامل داخلی مانع هستند. در حال حاضر ما متولی واحدی در کشور نداریم که کارش تسهیل ترانزیت در کشور باشد. بنابراین اگر رویه‌ سیستم‌های حمل‌ونقل، سرعت سیر پایین، بروکراسی‌های اداری و معطلی‌هایی که در مرز وجود دارد، دخالت نهادها و سازمان‌های مختلف رفع شود می‌توان به افزایش ترانزیت امیدوارد بود.»

https://www.asianews.ir/u/eyE
اخبار مرتبط
ایران کشوری است که از دیرباز به راه ابریشم پیوند خورده است و نقطه و گذرگاه کلیدی در این مسیر است و باعث می‌شود تا راه چین برای ارتباط و اتصال با دیگر کشورهای منطقه باز شود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید