صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۰:۳۷
کد خبر: 21881
گزارشگر: 464
۳۸۳
۰
۰
۳
در همایش بین‌المللی «از شاهنامه فردوسی تا شاهنامه امین» مطرح شد:

شاهنامه فردوسی شناسنامه فرهنگی ماست و شاهنامه امین مکمل و متمم آن

شاهنامه فردوسی شناسنامه فرهنگی ماست و شاهنامه امین مکمل و متمم آن
همایش بین‌المللی «از هزاره سرایش شاهنامه حکیم فردوسی تا گشایش شاهنامه امین بزرگترین دانشنامه منظوم ایران»، روز ۲۸ اردیبهشت در نگارخانه ژینوس در تهران برگزار شد.

به گزارش آسیانیوز؛ در آغاز این مراسم دبیر اجرایی همایش، دکتر علی زندی شهیدی، ضمن تاکید بر عظمت فردوسی، پروفسور حسن امین خالق شاهنامه امین را فردوسی عصر حاضر و شاهنامه امین را نظیره، متمم و مکمل شاهنامه فردوسی خواند و گفت: «پروفسور امین، فیلسوف، حقوقدان، تاریخ‌دان و ایرانشناس شناخته‌شده در شرق و غرب و دارای سوابق درخشان دانشگاهی در انگلستان، چین، هند و ایران است و با خلق شاهنامه هفت جلدی خود، در ایران امروز همان رسالتی را بر عهده گرفته است که فردوسی در هزار و اندی سال پیش یک تنه از عهده برآمد.» این استاد دانشگاه سپس راجع به «اساطیر شاهنامه فردوسی و تبارشناسی و مطالعه تطبیقی آن‌ها در شاهنامه امین از منظر علوم اعصاب و سایکو درام» سخن گفت.
شاهنامه امین
آن گاه، دکتر حسینعلی نوذری از استادان فلسفه پست‌مدرن، رشته سخن را به دست گرفت و طی سخنرانی عالمانه خود با عنوان «از جهان شاهنامه تا جهان پست مدرن»، شاهنامه امین را شاهکاری از ژانر بازسرایی و حرکتی فکری در فرهنگ ایرانی همسو با فلسفه پست مدرن دانست و گفت: «من پس از مطالعه شاهنامه امین تشخیص دادم که این دانشنامه منظوم پست مدرن همان چیزی است که من سال‌هاست در فرهنگ ایرانی در پی آن بوده‌ام. چنین بازسرایی در این حجم و با این وسعت و با این نگاه در طول تاریخ پس از فردوسی، سابقه نداشته و اکنون امین شاهنامه حکیم فردوسی متعلق به هزار و اندی سال‌ قبل را نه تنها به نظم و نثر به زبان امروز بازآفرینی و بازنویسی کرده، بلکه مطالب بسیاری را نیز که در شاهنامه فردوسی نیست، بر آن افزوده و با این کار بزرگ، بستر فرهنگی مناسبی برای رشد آگاهی خوانندگان جوان‌تر و نسل‌های آینده از گذشته پرافتخار ایران زمین فراهم‌ آورده است.»

سخنران بعدی همایش، استاد شهریار هدایتی، نویسنده، منتقد اجتماعی و فیلمساز بود که درباره «استراتژی‌های تاریخی شاهنامه فردوسی و شاهنامه امین» سخنرانی کرد. در طول همایش هنرمندانی هم به اجرای موسیقی و شاهنامه‌خوانی پرداختند. پروفسور حسین باهر نیز پیامی به همایش فرستاده و شاهنامه فردوسی و شاهنامه امین را ستود. پیش از این هم پروفسور باهر، امین را در کنار بزرگانی همچون مهاتما گاندی. نلسون ماندلا، مهاتیر محمد، آیت‌الله بروجردی و... یکی از چهل تن شخصیت‌های اثرگذار قرن اخیر معرفی کرده بود.

دست آخر، پروفسور حسن امین با سخنرانی خود که برگزارکنندگان به آن عنوان «لزوم سرایش شاهنامه امین در هزاره جدید» داده بودند، در خصوص تلاش سی و پنج ساله‌اش در تولید شاهنامه‌ای نو در هفت مجلد و در سی و پنج هزار بیت برای نسل های امروز و آینده سخن گفت و ‌دلایل خود را برای بازنویسی شاهنامه و ایجاد و ارایه شاهنامه امین در جهت بسترسازی برای یک رستاخیز فرهنگی در ایران برشمرد. امین تاکید کرد: «شاهنامه فردوسی نسب‌نامه هویتی و شناسنامه فرهنگی ماست، و شاهنامه امین مکمل و متمم آن است.»

در پایان این همایش پرشور، از جلد چهارم شاهنامه امین با حضور فرهیختگان رشته‌های مختلف مانند فلسفه، حقوق، ادبیات، تاریخ، پزشکی، تئاتر، موسیقی. نقاشی رونمایی به عمل آمد که از آن میان می‌توان به این شخصیت‌ها، اشاره کرد: ژینوس شهیدی مؤسس و مسئول گالری ژینوس، استاد اصغرزاده هنرمند و مدیر اجرایی گالری ژینوس، استاد احمد محیط طباطبایی ریاست ایکوم، دکتر سعید ملک‌زاده حقوقدان، دکتر محسن کوهستانی موسیقی‌دان، دکتر صفی‌الله ملکی جامعه‌شناس، دکتر پریوش ابراهیمی عضو هیأت علمی و شاعر، ناصرالدین قاضی‌زاده مطبوعاتی پیشکسوت، کیخسرو دهقان شاهنامه‌خوان و مریم مزرعه نگارگر.

https://www.asianews.ir/u/ezz
اخبار مرتبط
به مناسبت بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی، خالق شاهنامه فردوسی، پروفسور حسن امین خالق شاهنامه امین، روز پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ راجع به اهمیت شاهنامه برای هنرمندان سخنرانی کرد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید