صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۵ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۰:۰۱
کد خبر: 21961
گزارشگر: 2
۲۱۰
۰
۰
۲
مدیریت

وظایف مدیرعامل چیست؟ (۲۵ وظیفه اصلی یک مدیر عامل موفق)

وظایف مدیرعامل چیست؟ (۲۵ وظیفه اصلی یک مدیر عامل موفق)
مدیر عامل موفق، مانند چراغ راه در مسیر پر پیچ‌وخم موفقیت نقش بسیار پر‌رنگی دارد. این مدیر می‌داند که در چه زمانی باید ریسک کند و در چه زمانی نیاز است که محتاطانه تصمیم بگیرد. هم‌چنین با وظایف خود به‌خوبی آشنا است و از پشت میز خود، کلیه امور را مدیریت می‌کند. هرچه شرکت بزرگ‌تر باشد، مدیر عامل وظایف بیشتری خواهد داشت، اما در حالت کلی هر مدیرعامل ۲۵ وظیفه دارد که شامل تدوین استراتژی‌ها، هدایت سازمان در شرایط مختلف و تصمیم‌گیری در موقعیت‌‌های خاص می‌شود.

در ادامه این مقاله به بررسی ۲۵ مورد از اصلی‌ترین شرایط مدیر عامل‌ها می‌پردازیم؛ البته دو مورد از پررنگ‌ترین مهارت‌های شخصیتی مدیر عامل موفق را بررسی خواهیم کرد.

مدیر عامل؛ فردی با مهارت‌های مدیریتی برای جهت دهی یک سازمان

مدیر عامل یا CEO یک سازمان، فردی است که وظیفه برقراری ارتباط بین اعضای هیئت مدیره و سازمان را بر عهده دارد. البته درصورتی‌که یک مجموعه هیئت مدیره نداشته باشد، مدیرعامل بالاترین رتبه اجرایی را در سازمان خواهد داشت. به‌طورکلی باید گفت شرح وظایف مدیر عامل، شامل هدایت سازمان، نیروها، منابع و اهداف مدیریتی در فرایندها است.
توجه داشته باشید که در بسیاری از سازمان‌ها مدیرعامل یکی از اعضای هیئت مدیره است و باید از ضوابط خاصی برای انجام امور پیروی کند. سازمان‌هایی که هیئت مدیره ندارند، وظایف کاملا بر دوش مدیر عامل است. شرکت در دوره‌های آموزش بیزینس مستری، به مدیریت این وظایف و ایفا کردن نقش یک مدیرعامل حرفه‌ای، کمک شایانی می‌کند.

مدیر عامل موفق

وظیفه‌های اصلی یک مدیر عامل موفق چیست؟

مدیر عامل که بالاترین رتبه اجرایی در سازمان است، مسئولیت رهبری و اتخاذ تصمیم‌های اساسی برای سازمان را بر عهده دارد. البته وظیفه تصمیم‌گیری به بخش‌های کوچک‌تری تصمیم می‌شود و مدیر عامل شرح وظایف گسترده‌ای دارد. در ادامه به بررسی سایر شرح وظایف مدیر عامل شرکت سهامی خاص در سازمان می‌پردازیم:

  1. ایفای نقش به‌عنوان رییس سازمان در زمان ارتباط با سهامداران، نهادهای دولتی و عموم مردم
  2. جهت‌دهی سازمان به سمت اهداف استراتژیک بلند مدت و کوتاه مدت سازمان
  3. مدیریت عملیات‌های کلی و تصمیم‌های مهمی که روی سازمان تاثیر گذار هستند
  4. مدیریت منابع سازمان
  5. طراحی ساختار سازمانی شرکت
  6. برقراری ارتباط مداوم با هیئت مدیره
  7. پیش بینی خطرات احتمالی و ریسک‌های پیش‌رو
  8. تعیین اهداف استراتژیک
  9. ارتباط با افراد بالا مقام به‌عنوان سخنگوی اصلی شرکت
  10. شناسایی مشکلات شرکت و برطرف کردن آن‌ها
  11. توسعه فرهنگ و چشم اندازهای شرکت
  12. آماده‌سازی برنامه‌های استراتژیک برای پیشرفت شرکت
  13. ارزیابی و اصلاح شرکت برای رسیدن به هدفش
  14. برنامه ریزی، توسعه و اجرای عملکرد های عملیاتی و مالی سازمان
  15. تدوین و اجرای طرح‌ها و یکپارچه کردن برنامه‌های شرکت با رویکرد استراتژیک
  16. انجام تجزیه و تحلیل و ارائه توصیه‌ها در مورد اثر روش های رشد بلندمدت، برنامه ریزی و معرفی استراتژی های جدید و اقدامات نظارتی
  17. توسعه اعتبار و اقتدار برای رهبری مالی را با ارائه تجزیه و تحلیل دقیق از بودجه، گزارش ها و روندهای مالی و رویه های عملیاتی
  18. ایجاد، بهبود و اجرای سیاست‌ها و رویه‌های سازمان برای بهبود اثربخشی عملیاتی و مالی شرکت
  19. برقراری ارتباطات موثر و ایجاد اعتبار در سراسر سازمان
  20. ارائه راهنمایی و مشاوره‌های تخصصی به دیگران در رهبری اجرایی
  21. با آموزش بخش‌ها و اعضای کلیدی رهبری شرکت، فرآیند برنامه ریزی و بودجه را به طور مداوم بهبود ببخشد.
  22. تصمیم گیری در مورد مسائل موثر بر سازمان که به طور خاص مربوط به ارزیابی محیط داخلی و خارجی سازمان است.
  23. بهینه سازی روابط بانکی با مدیر مالی برای تقویت و رشد مشارکت های مالی استراتژیک
  24. همکاری با تیم مالی برای طراحی یک مکانیسم پیش‌بینی و گزارش جریان نقدی قوی ایجاد کنند.
  25. ساختارهای مالی، عملیاتی، فروش و بازاریابی شرکت را ارزیابی کند و برای بهبود مستمر و افزایش بازده عملیاتی برنامه ریزی کند.

این ۲۵ مورد، مهم‌ترین بخش از شرح وظایف مدیر عامل‌ها هستند که هر مدیرعاملی موظف به انجام آن‌ها است. البته که اگر مدیر عاملی قصد برندسازی شخصی را نیز دارد، باید فعالیت برنامه‌ریزی شده در شبکه‌های اجتماعی را نیز به فهرست بالا اضافه کرد. توجه داشته باشید در برخی موارد ممکن است شرح وظایف مدیر عامل شرکت مسئولیت محدود نسبت به شرکت‌های سهامی خاص و عام متفاوت باشد.

ارتباطات شفاف و مهارت‌های رهبری؛ از مهم‌ترین مهارت‌ها و وظایف مدیر عامل شرکت سهامی خاص و عام

یک مدیر MBA‌ حرفه‌ای، در اولین قدم امکان ارتباط شفاف را در کلیه بخش‌های سازمان به عمل می‌آورد. این ارتباط نه‌تنها بین افراد و مدیر عامل، بلکه بین کلیه بخش‌های سازمان شکل می‌گیرد تا فرایندها شفاف و به‌دور از پیچیدگی باشند. برای رسیدن به شفافیت در سازمان و تقویت مهارت‌های رهبری، مهم است که در دوره‌های رهبری و مدیریت شرکت کنید.
اگر به‌دنبال دوره‌ای خاص با مطالب غنی و تکرار نشدنی در سایر دوره‌های فارسی هستید، پیشنهاد ما دوره‌های دکتر حسین طاهری است. مدرس کلیه این دوره‌ها اولین هکر رشد ایرانی، دکتر حسین طاهری است و مطالب دوره سرشار از رمز و راز موفقيت است.

وظایف مدیرعامل

توانایی برقراری ارتباطات شفاف؛ مهارت یک مدیر عامل موفق و حرفه‌ای!

یکی از مهم‌ترین مهارت‌های مدیر عامل حرفه‌ای و موفق، برقراری ارتباط شفاف است. کارمندان باید در جریان تصمیم‌های مدیر عامل و علت اتخاذ این تصمیم‌ها باشند، البته فقط تصمیم‌هایی که روی تیم تاثیر دارد. توجه داشته باشید که ممکن است در برخی از موارد، نیاز باشد با نیروهای تازه‌وارد یا سطح 1 سازمان ارتباط داشته باشید؛ در نتیجه مهم است ارتباطات درون تیمی سازمان شفاف و حرفه‌ای باشند.

پذیرفتن اشتباهات در کلیه موقعیت‌ها؛ مهم‌ترین مهارت رهبری مدیر عامل‌ها

یک مدیرعامل موفق و حرفه‌ای، اشتباهات خود را کاملا می‌پذیرد. این فرد می‌داند که در هر موقعیتی، امکان خطا وجود دارد، اما از اشتباهات خود حتما درس می‌گیرد تا برای آینده دیگر این اشتباه رخ ندهد. البته که اگر اشتباه تاثیر بزرگی روی سازمان داشته باشد، هیئت مدیره نسبت به ادامه فعالیت مدیرعامل تصمیم می‌گیرند.

برای دست‌یابی به لقب مدیر عامل موفق؛ صبور باشید!

در این مقاله تلاش کردیم به بررسی وظایف مدیر عامل شرکت سهامی خاص و عام بپردازیم. هم‌چنین اهمیت حضور مدیرعامل در سازمان را بررسی کردیم و وظایف مدیر عامل موفق را شرح دادیم. البته که مدیر عامل موفق، لقبی نیست که هر فردی آن را دریافت کند و برای رسیدن به این مقام، مدت‌ها آموزش و بررسی نیاز است. هم‌چنین باید در دوره‌های هکرهای رشد معتبر و موفق شرکت کنید تا مهارت‌های موردنیاز یک مدیرعامل موفق را کسب کنید.

https://www.asianews.ir/u/eAQ
اخبار مرتبط
شرکت وال مارت یک شرکت خرده‌فروشی آمریکایی است که در سال ۱۹۶۲ توسط سم والتون راه‌اندازی شد. این شرکت دارای بزرگ‌ترین سیستم فروشگاه‌های زنجیره‌ای تخفیف‌دار‌ هایپرمارکت است و به نوعی یک کسب و کار خانوادگی به شمار می‌رود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید