صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۷ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۹:۰۴
کد خبر: 22026
گزارشگر: 2
۴۰۵
۰
۰
۲
تجهیزات آتش نشانی

انواع آژیر آتش نشانی و مشخصات+ نکات مهم در زمان خرید

انواع آژیر آتش نشانی و مشخصات+ نکات مهم در زمان خرید
بهترین انواع آژیر آتش نشانی کدامند و چه نقشی را در حفظ جان انسان ها ایفا می کنند؟

به صورت کلی آژیرهای آتش‌نشانی یا اعلام حریق به دو دسته الکترونیکی و موتوردار تقسیم می‌شوند که هر کدام از آنها با توجه به ویژگی هایی که دارند از عملکردهای متفاوتی برخوردار هستند. از آژیرهای سنتی با صدایی بلند و خشن تا آژیر صنعتی و پیشرفته با قابلیت های متنوع، هر کدام در جایگاه خود نقشی حیاتی در سیستم های اعلام حریق ایفا می کنند.
در این مقاله، سفری به دنیای آژیرهای آتش نشانی خواهیم داشت و با انواع مختلف آنها آشنا خواهیم شد. در ادامه به بررسی این موضوع می پردازیم که هر نوع آژیر چه ویژگی هایی دارد، در چه مکان هایی کاربرد دارد و چه مزایا و معایبی را به همراه دارد. همچنین، به نکات مهمی در مورد انتخاب آژیر مناسب برای هر مکان و شرایط اشاره خواهیم کرد تا بتوانید با آگاهی کامل، بهترین گزینه را برای حفظ جان خود و اطرافیانتان انتخاب کنید.

آژیر اعلام حریق چیست؟

آژیر اعلام حریق، ابزاری است که در سیستم‌های اعلام حریق به کار می‌رود و با تولید صداهای هشداردهنده، وقوع خطر آتش‌سوزی را به اطلاع افراد حاضر در محل می‌رساند. این آژیرها با دریافت سیگنال از مرکز کنترل سیستم اعلام حریق فعال شده و با تولید صداهای بلند و ناخوشایند، افراد را از خطر قریب‌الوقوع آگاه می‌کنند.

اهمیت داشتن و استفاده از آژیر آتش نشانی چیست؟

آژیر آتش‌نشانی با هشدار به موقع، به افراد حاضر در محل فرصت می‌دهد تا قبل از گسترش آتش‌سوزی، از محل خطر دور شوند و جان خود را نجات ‌دهند. درضمن با اطلاع ‌رسانی سریع توسط آژیر آتش‌نشانی، افراد می‌توانند اقدام به اطفاء حریق در مراحل اولیه کرده و از گسترش آتش و افزایش خسارات جلوگیری ‌کنند.
آرامش و نظم در لحظات بحرانی حاکم میشود. فراموش نکنید که وحشت و اضطراب می‌تواند بر قوه‌ی تعقل افراد غلبه کند. صدای آژیر آتش‌نشانی، ضمن هشدار خطر، به ایجاد نظم و آرامش در بین افراد کمک می‌کند و آنها را در مسیر صحیح هدایت ‌می‌کند.
از همه مهمتر اطفای حریق به آسانی انجام گرفته می شود. آژیر آتش‌نشانی با اطلاع ‌رسانی به موقع، نیروهای آتش‌نشانی را از وقوع آتش‌سوزی آگاه می‌کند و به آنها در رسیدن سریع به محل حادثه کمک ‌می‌کند.

انواع آژیر آتشنشانی کدام اند؟

آژیرهای آتش‌نشانی در انواع مختلفی با عملکردها، ویژگی‌ها و کاربردهای متنوع موجود هستند. انتخاب آژیر مناسب برای هر مکان، از اهمیت بالایی برخوردار است. در این بخش، به معرفی ۶ نوع رایج آژیر آتش‌نشانی و بررسی خصوصیات هر کدام می‌پردازیم:

آژیر آتش نشانی

۱- آژیر الکترونیکی پیزو

این نوع آژیر با استفاده از صفحات پیزوالکتریک، فرکانس‌های صوتی با تُن بالا تولید می‌کند. آژیر پیزو تک صدا است که در ولتاژهای 12، 24 و 220 به بازار عرضه می شود. شما میتوانید از آنها در انواع مکان‌های تجاری و مسکونی جهت ضد سرقت استفاده کنید.

۲- آژیر الکترونیکی شیپوری

نمونه رایجی از انواع آژیر آتش‌نشانی هستند که در آمبولانس‌ها، ماشین آتش نشانی و ماشین پلیس به عنوان هشدار دهنده خطر و دزدی کاربرد دارد. محل نصب آن ثابت است و معمولا در برابر شرایط آب و هوایی مقاوم هستند.

۳- آژیر موتوردار

این نوع آژیر با استفاده از موتور و پره، صدایی قدرتمند و بلند تولید می‌کند. آژیر موتوردار برای مکان‌هایی مانند کارخانه‌ها، محوطه‌های نظامی و امنیتی مناسب است. آنها نسبت به سایرین مصرف برق بالایی دارند و برای افزایش ماندگاری آنها باید به صورت دوره‌ای به تعمیر آنها پرداخت.

۴- آژیر ضد انفجار

این نوع آژیر با بدنه‌ای مقاوم و ضد انفجار، برای مکان‌هایی که خطر انفجار وجود دارد طراحی شده است. آنها دارای مقاومت بالایی در برابر انفجار و حریق هستند و برای استفاده در مکان های پرخطر مانند پالایشگاه‌ها، کارخانه‌های مواد شیمیایی،معادن، تونل‌ها، سکوهای نفتی و گازی گزینه مناسبی هستند.

۵- آژیر تک صدا

آژیر تک صدا همانطور که از نامش پیداست، فقط یک صدای واحد (مثلاً آژیر خطر) تولید می‌کند. آنها نصب ساده ای دارند و برای مکان‌هایی که به آژیر ساده و کم‌هزینه نیاز دارند، مناسب هستند.

۶- آژیر چند صدا

آژیر چند صدا قابلیت تولید صداهای مختلف (مثلاً آژیر خطر، آژیر تخلیه، آژیر زنگ) را دارد. کاربر میتواند مطابق با نیاز خود، صدای موردنظرش را انتخاب کند. قیمت آنها نسبت به آژیر چند صدا بالا بوده و برای مکان هایی مانند بیمارستان‌ها، هتل‌ها و مراکز اقامتی مناسب می‌باشند.

خرید و قیمت انواع آژیر آتش نشانی

انتخاب آژیر اعلام حریق مناسب برای هر مکان، حائز اهمیت است. برای داشتن خریدی بهینه می بایست به نوع مکان و هدف کاربری توجه کنید. به عنوان مثال، برای مکان‌هایی که به صدای بلند نیاز است، باید از آژیرهای موتوری استفاده کرد.
مساحت محل مورد نظر نیز در انتخاب آژیر مناسب تاثیرگذار است. برای مکان‌های بزرگ، باید از آژیرهایی با صدای بلندتر استفاده کرد. معمولا مکان‌های بزرگ تعداد افراد زیادی را هم در خودشان جای داده اند، برای همین جهت هشدار به آنها نیازمند آژیری با صدای بلندتر و رسا تر هستید.

آژیر آتش نشانی ساختمان

خرید آژیر آتش نشانی را از میان برندهای معتبر و خوشنام در بازار انجام دهید. این برندها به نیاز کاربری توجه کرده و محصولی را با کیفیت ساخت مطمئن وارد بازار می کنند. در نهایت به قیمت آژیر آتشنشانی هم توجه کنید. قیمت آژیرهای اعلام حریق در بازار متنوع است. بنابراین، باید با توجه به بودجه‌ی خود، آژیر مناسب را انتخاب کنید.

جمع بندی

با انواع آژیر آتش‌نشانی و ویژگی‌های آنها آشنا شدیم. دانستیم که هر کدام از آنها با توجه به مشخصاتی که دارند در جایگاه خاصی قابل استفاده هستند. در زمان انتخاب محصول مناسب برای فضای مورد نظرتان باید به عواملی مانند میزان صدای خروجی، میزان مصرف برق، قیمت، ماندگاری و برند آن توجه کنید.

https://www.asianews.ir/u/eBU
اخبار مرتبط
آتش سوزی وسایل برقی یکی از خطرات رایج در خانه ها و محل کار است که می تواند خسارات مالی و جانی قابل توجهی به بار آورد. برای پیشگیری از هرگونه خطر و ایجاد آسیب های جبران ناپذیر بهتر است با روش های پیشگیری و اقدامات لازم حین آتش سوزی وسایل برقی آشنا شوید.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید