صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۹ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۹:۲۳
کد خبر: 22057
گزارشگر: 464
۱۷۸
۰
۰
۳
یادداشت| دکتر مهدی کریمی تفرشی

تعاونی‌های روستایی؛ حلقه صنعت و کشاورزی

تعاونی‌های روستایی؛ حلقه صنعت و کشاورزی
مشکل بیکاری و کمبود اشتغال یکی از معضلات همیشگی زندگی روستایی و عامل اصلی مهاجرت بسیاری از روستاییان بوده و هست.


به گزارش آسیانیوز؛ یکی از راهکارهای اصلی ایجاد اشتغال و استفاده از ظرفیت‌های روستایی استقرار واحدهای صنعتی کوچک و صنایع تبدیلی در روستاهاست. ایجاد تعاونی‌های روستایی می‌تواند به ایجاد تعامل بین صنایع و کشاورزان کمک شایان توجهی کند و به پیشبرد اهداف هر دو طرف منجر شود.

در شرایطی که بسیاری از روستاییان با مشکلات معیشتی مواجه هستند و از طرفی خشکسالی‌های مکرر در کشور باعث وارد شدن خسارت به بخش کشاورزی می‌شود، ایجاد اشتغال در روستاها از طریق راه‌اندازی صنایع کوچک و صنایع دستی می‌تواند به کاهش فقر و رفع معضل بیکاری در این بخش کمک شایان توجهی نماید و این مهم در صورتی حاصل می‌شود که تعاونی‌های روستایی فعال شوند و روستاییان خود در این تعاونی‌ها حضور و مشارکت فعال داشته باشند.

تعاونی‌ها کمک می‌کنند تا سرمایه‌های اندک جامعه به جای این‌که صرف فعالیت‌های غیراقتصادی شوند، در جهت رشد و توسعه و ایجاد کسب‌وکار و در آمد صرف شوند. تعاونی‌ها باید زمینه فعالیت‌های سالم اقتصادی در روستاها را فراهم کنند و نیز مسئولیت آموزش اعضا در جهت سازماندهی سرمایه‌ها در جهت درست را نیز بر عهده بگیرند.

یکی از مشکلات روستاییان عدم توانایی مالی در تأمین ادوات و ماشین‌آلات و تجهیزات موردنیاز برای مکانیزه کردن کشاورزی است، بنابراین ناگزیرند همچنان از روش‌های سنتی استفاده کنند.

از طرفی به دلیل ضعف مالی کشاورزان در امرار معاش، همیشه عده‌ای افراد سودجو محصولات کشاورزان را به بهای اندک می‌خرند. تعاونی‌های روستایی می‌توانند با تأمین تسهیلات از دولت برای مکانیزاسیون کشاورزی و نیز در اختیار قرار دادن وام با بهره کم، شرایطی را فراهم کنند که کشاورزان از منافع حاصل از دسترنج خود، خودشان بهره بگیرند، نه عده‌ای سودجو و منفعت‌طلب.

تعاونی‌های روستایی در تنظیم بازار محصولات کشاورزی و کنترل قیمت این محصولات و نیز بازاریابی مناسب برای محصولات کشاورزی و به دنبال آن ایجاد ارزش افزوده در این بخش نقش مهمی ایفا می‌کنند و با تکیه بر توانمندی‌های روستاییان و سوق دادن این توانمندی‌ها در مسیرکسب درآمد می‌توانند به توسعه پایدار روستایی کمک مؤثری نمایند.

https://www.asianews.ir/u/eCp
اخبار مرتبط
مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، با بیان اینکه بیمه جزء اولویت‌های اول و دوم خانوارهای شهری و روستایی محسوب نمی‌شود، درباره آینده‌ی این صندوق گفت: نسبت به سایر صندوق‌های بازنشستگی، کمترین مطالبه را از دولت داریم و دولت هم قول داده بدهی‌های ایجاد شده را با عرضه یکسری از دارایی‌ها از بین ببرد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید