صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
جمعه / ۱۱ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۹:۰۴
کد خبر: 22107
گزارشگر: 464
۱۲۸
۰
۰
۷
بازار جهانی نفت

تضاد منافع تولیدکنندگان اوپک

تضاد منافع تولیدکنندگان اوپک
کشورهای صادرکننده نفت از دیرباز همواره سعی داشته‌اند اهداف و رویکردهایی هماهنگ را در بازار جهانی نفت اتخاذ کنند، با این‌همه میزان توسعه‌یافتگی هر کشور و همچنین نیاز متفاوت آنان به درآمدهای نفتی باعث شده است در ادوار مختلف تضادی در منافع ایجاد شود و همین موضوع به‌رغم تلاش برای اتحاد، همزمان زمینه افتراق را ایجاد کرده است.

 به گزارش آسیانیوز؛ در همین راستا، اوپک پلاس سرگرم کار برای موافقت روی ظرفیت تولید نفت کشورهای عضو خود تا پایان سال ۲۰۲۴ است که در گذشته، تنش‌هایی را در داخل این گروه ایجاد کرده است.

اعضای اوپک پلاس که شامل اوپک و متحدانش نظیر روسیه است، تمایل دارند پس از در نظر گرفتن درصد کاهش مورد نیاز این گروه، به دنبال افزایش ظرفیت برای دستیابی به اهداف تولید بالاتر باشند. اوپک پلاس برای حمایت از قیمت‌ها، تولید خود را کاهش داده است. اما از آنجایی که بسیاری از اعضای این گروه، به درآمدهای صادرات نفت متکی هستند، همواره برای کسب بالاترین سهمیه تولیدی که می‌توانند داشته باشند، تلاش می‌کنند. اعضای اوپک پلاس پیش از این، خود آمار ظرفیت تولیدشان را گزارش می‌کردند. اما برای اجتناب از هر گونه اختلافات، این گروه به سه شرکت مشاوره مستقل شامل شرکت‌های آی اچ اس، وود مکنزی و ریستاد، ماموریت داد تا ظرفیت اعضا را قبل از پایان ژوئن ارزیابی کنند.

این ارزیابی‌ها تا زمان برگزاری نشست آنلاین بعدی اوپک پلاس در دوم ژوئن آماده نخواهند شد. اما اگر اوپک پلاس بخواهد پس از انقضای توافق محدودیت عرضه فعلی در پایان سال، از آمارهای جدید ظرفیت برای ارزیابی کاهش‌های آتی استفاده کند، باید در این زمینه پیشرفت کند. عربستان سعودی که بزرگترین تولیدکننده اوپک و سومین تولیدکننده بزرگ جهان است، اعلام کرده کشورهایی که ظرفیت خود را افزایش داده اند، باید مزد این سرمایه‌گذاری را دریافت کنند.

کشورهایی که ظرفیت بیشتری ایجاد کرده اند مانند امارات عربی متحده، مایلند از بخشی از آن برای بازگشت سرمایه خود استفاده کنند. کشورهای دیگر مانند نیجریه به دلیل کمبود سرمایه‌گذاری و تعمیر و نگهداری، قادر به دستیابی به اهداف فعلی خود نیستند.

اما حتی اگر کشورها نتوانند به اهداف خود دست پیدا کنند، دوست ندارند ظرفیت فرضی آنها توسط اوپک پلاس کاهش داده شود، زیرا این می‌تواند به معنای کاهش سهمیه تولید باشد. آنگولا در دسامبر ۲۰۲۳، پس از این استدلال که ظرفیت کمتری نسبت به آنچه که سزاوارش بود به این کشورداده شده است و مجبور است تولید خود را عمیق‌تر از حد نیاز کاهش دهد، از اوپک خارج شد.

یکی از موضوعات مهمی که نوعی انشقاق در میان اعضای اوپک پلاس ایجاد کرده است، همانا جنگ اوکراین است. ظرفیت تولید روسیه که از تولیدکنندگان بزرگ عضو اوپک پلاس است، تحت تاثیر جنگ اوکراین و تحریم‌های غرب قرار گرفته که منجر به خروج چندین شرکت بزرگ نفتی شده است. به گفته نمایندگان، زمانی که سه شرکت مشاوره گزارش‌های خود را ارائه کنند، اوپک پلاس ظرفیت هر عضو را به عنوان میانگین سه ارزیابی محاسبه می‌کند.

بحث‌های مربوط به ظرفیت می‌تواند به دلیل ترجیحات مختلف اعضای اوپک پلاس نسبت به قیمت نفت پیچیده شود. برخی از تولیدکنندگان، خواهان قیمت‌های بالاتر و تولید کمتر هستند و برخی دیگر آماده هستند تا با تولید بالاتر، قیمت‌های پایین‌تر را تحمل کنند.

بر اساس گزارش رویترز، صندوق بین‌المللی پول تخمین می‌زند که عربستان سعودی در سال جاری برای متعادل کردن بودجه خود به قیمت ۹۶ دلار و ۲۰ سنت هر بشکه نفت نیاز دارد. در مقابل، بودجه ۲۰۲۴ امارات، به قیمت ۵۶ دلار و ۷۰ سنت هر بشکه نفت نیاز دارد.

https://www.asianews.ir/u/eDd
اخبار مرتبط
پیش از انتشار بیانیه اوپک، بلومبرگ نیوز گزارش کرده بود این نشست ممکن است به مدت نامعلومی به تاخیر بیافتد زیرا عربستان سعودی نارضایتی خود را نسبت به آمار تولید اعضای دیگر این گروه ابراز کرده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید