صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
جمعه / ۱۱ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۹:۴۶
کد خبر: 22111
گزارشگر: 464
۲۰۷
۰
۰
۳
یادداشت| دکتر مهدی کریمی تفرشی

تعاونی‌ها؛ ابزار قدرتمند توسعه پایدار

تعاونی‌ها؛ ابزار قدرتمند توسعه پایدار
در کشورهای صنعتی دنیا تعاونی‌ها به‌عنوان یک قدرت اقتصادی و اجتماعی هستند و از آن‌جایی که نقشی ارزشمند و کلیدی در تصمیمات و رشد و توسعه دارند، از حمایت‌های بالای دولتی نیز برخوردارند.


آسیانیوز - در واقع تعاونی‌ها نماینده بخش خصوصی تلقی می‌شوند. اما در کشورهای در حال توسعه تعاونی‌ها تا حدودی تحت حاکمیت دولت هستند و گاها دولت برای آن‌ها برنامه‌ریزی می‌کند.

از طرفی متأسفانه بسیاری از سیاست‌گذاران انتظارات غیرمنطقی و غیرعملیاتی از تعاونی‌ها دارند و همین امر دست دولت را در مداخله و برنامه‌ریزی بازتر می‌کند. آن‌چه مسلم است تعاونی‌ها اول باید منافع اعضای خود را که نمایندگان مردم و بخش خصوصی هستند در نظر بگیرند، نه منافع دولت را. تعاونی‌ها باید قدرت انحصار را بشکنند و در جریان اقتصادی نقش فعال ایفا کنند.

یکی از فعالیت‌های اصلی تعاونی‌ها تجمیع سرمایه‌های اندک جامعه و سرمایه‌های سرگردان در جهت رشد و توسعه تولید و متعاقبا اشتغال‌آفرینی است. تعاونی‌ها می‌توانند آینده اقتصاد و رفاه مردم را شکل دهند و قطعا برای تحقق این امر به حمایت و همراهی دولت نیز نیاز دارند، اما در عین حال باید استقلال و تمامیت خود را نیز حفظ کنند.

دولت باید به جای نقش حاکمیتی نفش حمایتی داشته باشد و توانایی‌های تعاونی‌ها را شناسایی و از آن‌ها در جهت مشارکت فعال در بهبود فضای اقتصادی و اجتماعی و ایجاد رفاه برای مردم و حل معضلات موجود بهره بگیرد. در این میان سازمان‌های بالا دستی تعاونی‌ها مانند وزارت تعاون، اتاق‌های تعاون و اتحادیه‌ها نیز در رهبری و هدایت این تعاونی‌ها و جلب حمایت برای حضور هر چه فعال‌تر تعاونی‌ها نقش بسیار مهمی دارند.

از آنجایی‌که رونق و توسعه تولید ملی نقش بسیار کلیدی در توسعه و شکوفایی اقتصادی کشور دارد، تعاونی‌های تولیدی از جایگاه ویژه‌ای در کشور برخوردارند و اگر مورد حمایت قرار گیرند و به ظهور توانمندی‌های آن‌ها میدان داده شود و بتوانند در عرصه رشد تولید مشارکت فعال داشته باشند، می‌توانند یک ابزار قدرتمند در جهت توسعه پایدار و جهش تولید باشند. قطعا ایجاد اشتغال و ارزش افزوده نیز به طبع این مشارکت فعال در کشور محقق خواهد شد.

https://www.asianews.ir/u/eDh
اخبار مرتبط
مشکل بیکاری و کمبود اشتغال یکی از معضلات همیشگی زندگی روستایی و عامل اصلی مهاجرت بسیاری از روستاییان بوده و هست.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید