صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۳:۳۵
کد خبر: 22123
گزارشگر: 2
۲۷۲
۰
۰
۱
مالیات ماشین

برای پرداخت مالیات بر ارث خودرو به کجا مراجعه کنیم؟

برای پرداخت مالیات بر ارث خودرو به کجا مراجعه کنیم؟
زمانی که فردی فوت می‌کند، اموال او در اختیار بازماندگانش قرار می‌گیرد که خودرو نیز یکی از همین اموال به‌شمار می‌آید. با وجود اینکه برخی از دارایی‌های فرد متوفی و ارثیه او مشمول مالیات نمی‌شوند، اما بر اساس قوانین مالیات بر ارث، خودرو فرد متوفی از جمله اموالی است که باید به ازاء آن مالیات پرداخت کرد. فردی که ماشین را به ازاء ارث خود دریافت می‌کند، موظف به پرداخت مالیات آن است. مبلغ مالیات بر ارث خودرو به راحتی قابل محاسبه است و روند پیچیده‌ای ندارد. برای اینکه مالیات بر ارث خودرو را محاسبه و آن را پرداخت کنید، می‌توانید راهنمای زیر را تا انتها بخوانید.

قانون مالیات بر ارث خودرو

بر اساس قانون مالیات بر ارث، اموال باقی‌مانده از فرد متوفی باید از سوی سازمان امور مالیاتی مورد بررسی قرار گیرد. درواقع قبل از تقسیم اموال موروثی باید مالیات مربوط به آن‌ها محاسبه و پرداخت شود. هریک از اموال باقی‌مانده از فرد متوفی بر اساس قوانین مشخصی مشمول پرداخت مالیات می‌شوند که خودرو نیز یکی از همین اموال است.
بر اساس اظهارنامه‌های قانونی و با مراجعه به سازمان مورد نظر، شما باید مالیات بر ارث خودرو موروثی را پرداخت کنید. در نظر داشته باشید که این نوع مالیات همیشه مبلغ یکسانی نیست و به عوامل مختلفی بستگی دارد. پرداخت مالیات خودرو موروثی امری بسیار ضروری است که وارثان تنها ۶ ماه برای پرداخت آن فرصت دارند.
در صورتی‌که بیش از ۶ ماه از تاریخ پرداخت مالیات بر ارث خودرو بگذرد، وارثان باید مبلغی را به‌عنوان جریمه پرداخت کنند. لازم به ذکر است که وارث با توجه به نسبتی که با فرد متوفی دارد، باید مبلغی را برای مالیات در نظر بگیرند. در ادامه این مبالغ را بر اساس قوانین تصویب‌شده شرح می‌دهیم:

  • پدر، مادر، همسر و فرزندان فرد متوفی باید ۲ درصد از ارزش خودرو را برای مالیات پرداخت کنند.
  • اجداد، برادر، خواهر و فرزندان آن‌ها باید ۴ درصد از ارزش خودرو را بپردازند.
  • عمو، دایی، عمه، خاله و فرزندان آن‌ها نیز باید ۸ درصد از ارزش ماشین را بابت مالیات بر ارث خودرو پرداخت کنند.

تفاوت قانون مالیات بر ارث خودرو خارجی و داخلی

می‌توان گفت که هیچ تفاوتی در قانون مالیات بر ارث خودرو خارجی و داخلی وجود ندارد؛ اما از آنجایی که خودروهای داخلی ارزان‌تر هستند، ۲ درصد ارزش آن‌ها نسبت به ۲ درصد ارزش خودروهای خارجی کمتر است. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که مالیات بر ارث خودروهای خارجی نسبت به خودروهای داخلی بیشتر است.
علاوه بر خودروهای داخلی و خارجی، این قانون شامل خودروهای سبک و سنگین نیز می‌شود. فرقی ندارد که ماشین موروثی، سبک است یا از ماشین‌های سنگین محسوب می‌شود؛ در هر حال فرد وارث که نسبت نزدیکی با متوفی دارد، باید ۲ درصد ارزش خودرو را بابت مالیات بر ارث خودرو پرداخت کند.

چگونه مالیات بر ارث خودرو را پرداخت کنیم؟

برای اینکه مالیات بر ارث خودرو موروثی را پرداخت کنید، باید اظهارنامه مالیات را تهیه و تکمیل کرده باشید. شما به‌عنوان فرد وارث باید مدارکی را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهید که نشان دهند فرد متوفی مالک ماشین مورد نظر بوده است و اکنون شما این خودرو را به ارث برده‌اید.
برای اینکه بتوانید از هزینه مالیات بر ارث خودرو کسر کنید، باید هزینه‌های کفن و دفن فرد متوفی را به‌صورت قانونی و مکتوب در اختیار سازمان امور مالیات قرار دهید. بعد از گذشت ۲ هفته تا یک ماه، سازمان امور مالیاتی اظهارنامه مربوط به پرداخت مالیات بر ارث را تعیین می‌کند و شما باید بر اساس این اظهارنامه، اقدامات لازم را برای پرداخت مالیات انجام دهید.
برای پرداخت این نوع از مالیات می‌توانید به سامانه اظهارنامه الکترونیکی ارث مراجعه کنید و اطلاعات خود را به ثبت برسانید. در ادامه اطلاعات درج‌شده به تایید می‌رسند و شما می‌توانید کد رهگیری دریافت کنید. به خاطر داشته باشید که بهتر است اطلاعات اظهارنامه را پرینت بگیرید تا سازمان امور مالیاتی این اطلاعات را مورد بررسی قرار دهد.

مالیات بر ارث خودرو را آنلاین پرداخت کنید

همانطور که در سایر کشورها مبحث car tax بسیار پیشرفته و دارای قوانین زیادی شده است در کشور ما نیز، امروزه با پیشرفت روزافزون سامانه‌های آنلاین و اینترنتی، شما به‌عنوان مالک خودرو می‌توانید تمام هزینه‌های مربوط به ماشین خود را به‌صورت آنلاین پرداخت کنید. با استفاده از سرویس‌هایی مانند تسویه آنی و آنلاین خلافی این امکان را دارید که مالیات بر ارث ماشین، بیمه، معاینه فنی و سایر هزینه‌های مربوط به خودرو خود را آنلاین پرداخت کنید.

https://www.asianews.ir/u/eDv
اخبار مرتبط
یکی از انواع مالیات‌های مستقیم که نسبت به دارایی افراد اعمال می‌شود مالیات بر ارث است، در واقع در اثر نقل و انتقال مالی بین وراث ماترک فرد متوفی و دولت می‌باشد. به طور کلی به اموال باقیمانده به عنوان ارث متوفی این نوع مالیات تعلق می‌گیرد که شامل اموال منقول و غیرمنقول می‌شود. که البته مالیات بر ارث متاثر از عوامل مختلفی همچون سهم الارث افراد و میزان خویشاوندی و نزدیکی ورثه به متوفی می‌باشد. در این مقاله تمام ابعاد مختلف حقوقی مربوط به مالیات بر ارث را بررسی کرده و نکات آن را شرح می‌دهیم‌.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید