صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۱۵ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۳:۳۹
کد خبر: 22184
گزارشگر: 2
۳۱۱
۰
۰
۱
حداقل تعداد شرکا در شرکت

برای ثبت شرکت به چند نفر نیاز است؟

برای ثبت شرکت به چند نفر نیاز است؟
یکی از سوالات رایج در پروسه ثبت شرکتها این است که برای ثبت شرکت به چند نفر نیاز است؟ در این مقاله به این سوال به طور کامل و دقیق پاسخ می دهیم.

ثبت و راه اندازی شرکت یکی از اقدامات مهم صاحبین کسب و کارها برای شروع فعالیت رسمی محسوب می شود. در واقع افراد با انجام پروسه ثبت می توانند به طور قانونی کار خود را آغاز نموده و وارد رقابت با سایر رقبای خود در حوزه کاری مربوطه شوند.
اما سوالی که امکان دارد در ذهن افراد خطور کند این است که برای ثبت یک شرکت به چند نفر نیاز است و حداقل تعداد افراد برای ثبت شرکت چیست؟ در ادامه مطلب قصد داریم این مورد را برای تمامی شرکت های تجاری به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم.

برای ثبت شرکت چند نفر لازم است؟

برای ثبت رسمی هر شرکتی براساس قانون تجارت شرایط و قوانینی تعیین شده و متقاضیان برای تکمیل فرآیند ثبتی خود نیاز است که این موارد را رعایت کنند. طبق ماده ۲۰ قانون تجارت، شرکت های تجاری در هفت نوع با مسئولیت محدود، شرکت های سهامی (سهامی خاص و سهامی عام)، مختلط سهامی، مختلط غیرسهامی، نسبی، تضامنی و تعاونی تقسیم بندی می شوند.
به منظور ثبت هر یک از این شرکت ها نیاز است که شرکا و سهامدارانی معرفی شوند و برای هر کدام از آنها شرایط متفاوتی نیز در نظر گرفته شده است. در واقع معرفی این افراد برای تاسیس، یکی از مراحل ثبت شرکت ها به حساب می آید.
از دیگر مراحل فرآیند ثبت شرکتها می توان به انتخاب نوع شرکت، انتخاب نام شرکت، انتخاب موضوع شرکت، تعیین سرمایه اولیه شرکت و تهیه و تنظیم اوراق شرکت اشاره کرد.

حداقل تعداد شرکا در شرکت های تجاری

حداقل تعداد شرکا در شرکت های تجاری

همان طور که گفته شد ثبت شرکت در ایران تابع قوانین و مقرراتی است و برای انجام پروسه ثبت شرکتها وجود حداقل تعداد شرکا و سهامداران شرکت مورد نیاز می باشد. در ادامه حداقل تعداد شرکا و سهامداران را در شرکت های تجاری بررسی می نماییم.

حداقل تعداد شرکا در شرکت با مسئولیت محدود

برای ثبت و راه اندازی شرکت با مسئولیت محدود نیاز به معرفی حداقل ۲ شریک است. نکته قابل توجه اینکه این شرکت در شرایط عادی نیازی به بازرس ندارد و تنها در زمانی که تعداد شرکا بیشتر از ۱۲ نفر باشد وجود بازرس ضروری خواهد بود.

حداقل تعداد سهامداران در شرکت سهامی خاص

حداقل تعداد سهامدار در شرکت های سهامی خاص ۳ نفر می باشد و علاوه بر این نیز باید ۲ نفر به عنوان بازرس معرفی شوند. از بین این دو نفر یک نفر به عنوان بازرس اصلی و دیگری به عنوان بازرس علی البدل هستند.

حداقل تعداد سهامداران در شرکت سهامی عام

در شرکت های سهامی عام حداقل تعداد سهام داران برای تاسیس ۵ نفر تعیین شده است. علاوه بر این یک بازرس اصلی و یک بازرس علی البدل نیز معرفی می شوند.

حداقل تعداد سهامداران در شرکت مختلط سهامی

شرکت های مختلط سهامی در قالب یک نام مشخص میان تعدادی از شرکای سهامی و یک یا چند شریک ضامن تاسیس می شوند. حداقل تعداد سهامداران در این نوع شرکت ۲ نفر بوده و حداقل تعداد هیئت مدیره یا همان مدیران شرکت ۱ نفر می باشد.

حداقل تعداد شرکا در شرکت مختلط غیرسهامی

شرکت مختلط غیرسهامی تحت نام مشخصی میان یک یا چند نفر شریک ضامن و یک یا چند نفر شریک با مسئولیت محدود تاسیس می گردد. در این شرکت ها نیز حداقل تعداد سهامداران ۲ نفر و حداقل تعداد هیئت مدیره ۱ نفر تعیین شده است.

حداقل تعداد شرکا در شرکت تضامنی

تاسیس شرکت تضامنی نیز با معرفی حداقل ۲ شریک امکان پذیر می باشد. در این شرکت وجود بازرس الزامی نیست و در صورت نیاز می توان یک نفر مسئول را از میان شرکا یا سایرین انتخاب کرد.

حداقل تعداد شرکا در شرکت نسبی

برای ثبت شرکت نسبی نیاز به معرفی حداقل ۲ شریک است. این شرکت ها به طور معمول به بازرس نیازی ندارند و انتخاب بازرس در آنها کاملا اختیاری می باشد.

حداقل تعداد شرکا در شرکت تعاونی

برای ثبت شرکت های تعاونی تولید و مصرف نیاز به وجود حداقل ۷ شریک می باشد. حداقل تعداد هیات مدیره یا مدیران شرکت نیز ۱ نفر یا بیشتر تعیین شده است.
همچنین بازرس یا بازرسان شرکت های تعاونی نیز می توانند از میان اعضای شرکت به مدت یکسال انتخاب شوند و شرکت این اختیار را دارد علاوه بر بازرسان اصلی، تعدادی از افراد را به عنوان بازرس علی البدل معرفی نماید.

بهترین شرکت از نظر حداقل تعداد شرکا

برای ثبت شرکت چند نفر لازم است

اینکه بگوییم چه شرکتی بهتر است و یا بهترین نوع شرکت برای ثبت چیست بستگی به شرایط و موضوع فعالیت شما دارد و نمی توان پاسخ دقیقی برای آن پیدا کرد.
اما به طور کلی شرکت های با مسئولیت محدود و سهامی خاص به سبب شرایط راحت تر ثبت و عدم نیاز به ارائه مدارک مختلف می توانند به عنوان مناسب ترین نوع شرکت ها برای تاسیس معرفی شوند.

سخن آخر

در این مطلب به طور کامل به این سوالات پاسخ دادیم که برای ثبت شرکت به چند نفر نیاز است و حداقل تعداد شرکا برای شرکت های تجاری چقدر می باشد. نکته مهم اینکه افراد پیش از اقدام به ثبت هر شرکتی نیاز به مشاوره دارند. علت آن هم این است که بتوانند بهترین نوع شرکت را برای کسب و کار خود انتخاب کنند و از همه مهمتر اینکه از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری نمایند.
در واقع به دلیل اهمیت بالای ثبت صحیح و اصولی شرکت و اقدامات مهم بعد از آن می شود که انجام پروسه ثبت را به موسسات معتبر ثبتی و کارشناسان مجرب این حوزه واگذار کنید تا دیگر نگرانی از بابت مشکلات حقوقی و مالیاتی نداشته باشید.

https://www.asianews.ir/u/eEt
اخبار مرتبط
خرید شرکت ثبت شده بازرگانی یکی از راه‌ های ورود به دنیای تجارت بین الملل است. بازارهای بین‌ المللی پر از سودهای بزرگ هستند که با صدای بلند تمام کسانی را که قدرت ورود به آنها را دارند، فرا می‌ خوانند. همچنین نکته دیگری که مربوط به ورود به بازارهای بین‌المللی است را می‌توانیم در نوع پول آنها بدانیم. یعنی عرضه محصولات در بازار داخلی ممکن است با مشکلات متعددی روبرو شود. مثلاً یکی از مشکلات مربوط به قیمتگذاری‌ های دستوری می‌ شود که موانعی را ایجاد می‌ کنند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید