صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۶:۳۳
کد خبر: 22196
گزارشگر: 464
۱۶۲
۰
۰
۵
وضعیت وخیم جهان

فرصت کوتاه نجات محیط زیست​

فرصت کوتاه نجات محیط زیست​
دیگر بر کسی پوشیده نیست که جهانی که در آن زندگی می‌کنیم، در وضعیت وخیمی قرار دارد.


به گزارش آسیانیوز؛ 
اقدامات بشر در چند قرن گذشته، شرایط اقلیمی را به جایی رسانده که اغلب تحلیلگران و کارشناسان، آن را بحرانی می‌دانند. سخنی نادرست نیست اگر بگوییم منافع سرشار اقتصادی که در گرو سودهای هنگفت شرکت‌های بزرگ است، و از سوی دیگر سیطره سوخت‌های فسیلی بر کلیت ساختار صنعت و تولید جهان، مهم‌ترین مانعی است که فعالان محیط زیست و مصلحان اجتماعی در راستای نجات سیاره با آن روبه‌رو هستند.

پنجم ژوئن به‌عنوان روز جهانی محیط زیست، نام‌گذاری شده، با این‌همه وضعیت چنان خطرناک شده است که بایستی تمام روزهای سال به این نام خوانده شود تا همه ساکنان زمین، در راستای بهبود شرایط قدم بردارند. روز جهانی محیط زیست یک رویداد سالانه است و هدف از برگزاری روز جهانی محیط زیست افزایش آگاهی جهانی نسبت به این مسئله است. این روز یک فرصت است تا همه ما به یاد بیاوریم که چگونه اقدامات کوچک می‌توانند تغییرات بزرگی را در حفاظت از محیط زیست به همراه داشته باشد.

تاریخچه روز جهانی محیط زیست به سال ۱۹۷۲ بازمی‌گردد. در آن سال برای اولین‌بار، سازمان ملل متحد کنفرانسی را با موضوع انسان و محیط زیست در شهر استکهلم سوئد برگزار کرد. همزمان با برپایی این کنفرانس مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه‌ای را تصویب کرد که منجر به تشکیل برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEP) شد.

از سال 1972 تاکنون (UNEP) در سراسر جهان مراسم ویژه‌ای را به مناسبت این روز برگزار می‌کند. مراسم این روز می‌تواند به اشکال مختلف باشد، مثل راهپیمایی‌های خیابانی، همایش‌های دوچرخه‌سواری، نمایش، مسابقات نقاشی و مقاله‌نویسی در مدارس، درختکاری، فعالیت‌های مربوط به بازیافت، پاکسازی و... هدف از برگزاری چنین مراسم‌های جلب توجه عمومی به مسائلی است که محیط زیست را آلوده می‌سازد.

هر سال یکی از مسائلی که شدیداً محیط زیست را تهدید می‌کند، به عنوان موضوع این روز انتخاب می‌شود. این موضوعات بر توجیه و توسعه آگاهی درباره مسائل محیط زیست و اقدامات عملی آن تأکید می‌کنند. در ادوار گذشته، موضوعات مختلفی از جمله تغییرات آب و هوا، حفاظت از گونه‌های در حال انقراض، کاهش آلودگی آب و هوا، حفاظت از جنگل‌ها و بیابان‌ها، مدیریت پسماندها و موضوعات دیگر مطرح شده‌اند.

https://www.asianews.ir/u/eEE
اخبار مرتبط
یکی از مباحث بسیار مهمی که امروز در بحث افزایش بهره‌وری در تولید در سطح جهانی بسیار مطرح است، بحث کاهش ضایعات است. حلقه مفقوده‌ای که اغلب نادیده گرفته می‌شود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید