صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ / ۲۱:۵۸
کد خبر: 22215
گزارشگر: 464
۲۹۸
۰
۰
۱۲
یادداشت| نگار مزرعه فراهانی

نقض حقوق بشر و ادامه به آن و انکار واقعیت عامل عدم احیای برجام است

نقض حقوق بشر و ادامه به آن و انکار واقعیت عامل عدم احیای برجام است
حقوق بشر عبارتند از مجموعه‌ایی از ارزش‌های جهانی و ضمانت‌های قانونی است که به طور عمده از افراد و گروه‌ها در برابر اعمال و قصور عوامل دولتی، که منجر به نقض آزادی‌های اساسی، حقوق و کرامت انسانی می‌شوند، حمایت می‌کنند.



آسیانیوز - گستره حقوق بشر شامل احترام به حقوق مدنی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی _ مذهبی  به علاوه بر حق بر توسعه همچنین اجرای این حقوق و حمایت از آنها میشود. این حقوق نه تنها جهانی، بدین معنی که به صورت ذاتی به تمامی ابنای بشر تعلق دارند بلکه به هم پیوسته و غیر قابل تفکیک نیز هستند.

عقل و منطق حکم میکند افراد از دست زدن به اعمالی منع شوند که به حیات، تمامیت جسمانی، مال و حیثیت افراد ضرر و آسیب میرساند و نظم و امنیت اجتماعی را در معرض اختلال و نابودی قرار میدهد؛ بنابراین مبنای جرم انگاری در جرایم ایجابی، عدم اضرار به منافع و مصالح فردی و اجتماعی است اما آنچه واقع شده است عدم حتی پرسش از افرادی است که مسئول هستند  در مورد ترک فعل یا تبعات تصمیماتشان و یا انکار واقعیتی که میتواند منافع ملی را تضمین کند. ترک فعل همانند  فعل می تواند عنصر مادی جرم واقع شود. مناقشه و تشکیکی که از سوی بعضی صاحب نظران در این زمینه ابراز شده، قابل پذیرش نیست.

جرایم ذکر شده، میتوانند از دسته جرایمی باشند که فراتر از نقض حقوق بشر هستند مانند جرایمی که در اساسنامه رم ذکر شده است.

دیوان کیفری بین المللی نیز به جرایم ذکر شده در اساسنامه رم وظیفه دارد رسیدگی کند. محکمه جنایی بین المللی یک نهاد مستقل و دائمی است که وظیفه آن، محاکمه افراد است در برابر جنایت هایی که محدوده صلاحیت قضایی آن بدون نیاز به اینکه ماموریت ویژه را از سازمان ملل متحد دریافت کند. محاکمه افرادی که مرتکب جنایت بر علیه بشریت شدند، نه تنها الزامی است بلکه کمک میکند تا مجدد جنایات مشابه رخ ندهد تا نقض حقوق بشر نیز باعث عدم احیای برجام نیز نشود. چراکه توقف نقض حقوق بشر از شروط سنای آمریکا برای لغو تحریم های فرابرجامی است. در صورت لغو تحریم های اولیه، لغو تحریم های ثانویه مشروط بر متوقف سازی نقض حقوق بشر است. 

این درحالی است که تحریم خسارتهای غیرقابل انکاری را به کشور و مردم ایران تحمیل کرده است. هرچند که نقش جنگ اکراین نیز در عدم احیای برجام کم رنگ نیست اما شرایطی که تحریمهای اقتصادی به یک کشور تحمیل میکند در ایران و روسیه که اقتصاد های انها متنوع نیست و تا حد زیادی وابسته به نفت است میتواند شبیه به هم باشد.

پزوهشگاه مجلس شورای اسلامی در حالی چک لیست تحریم ها را ارائه کرد که قوانینی نظیر قانون اقدام راهبردی (اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملی ایران) که مانع از احیای برجام است، توسط نمایندکان محلس قانون کذاری شد؛

یکی از نمایندگان مجلس تاکید کرده بود که مجلس نقشی در تورم ندارد؛ چطور ممکن است؟ با توضیحات بالا در مورد نقض حقوق بشر و جنایات ذکر شده در اساسنامه رم و ارتباطش با شروط سنا آمریکا برای رفع تحریم ها و قانون مهسا که اخیرا تصویب شد در آمریکا، تصویب قانون راهبردی نیز دقیقا خودتحریمی است که توسط نمایندگان مجس تصویب شده است وقتی مانع از احیای برجام در عمل و صحبت میشوند دقیقا باعث چاپ پول و تورم و حتی رکود تورمی میشوند. نمایندگان مجلس شورای اسلامی مانند شورای نگهبان و  اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام کاملا از عواقب و تبعات عدم لغو تحریم ها مانند ابراهیم رئیسی رئیس هیئت دولت و ریاست قوه قضاییه و تمامی مقامات جمهوری اسلامی ایران آگاه هستند.

نکته مهم در گزارش مرکز پژوهش های مجلس پرده برداری و افشای رسمی تحریم ها بر اقتصاد ایران است در حالیکه منتقدان برجام بیش از این مدعی بودند که تحریم ها مانع جدی بر سر راه اقتصاد و احیای صنایع ایران نیست.

چک لیست اثرگذاری تحریم‌ها  به این ترتیب است:


۱_ نبود امکان صدور تضامین بانکی و انتقال پول به خارج از کشور

۲_ رد پذیرش گشایش اعتبار اسنادی شرکتها و اشخاص ایرانی

۳_ نبود امکان صدور ویزا برای فعالان اقتصادی در بسیاری از کشورها

۴_ توقف قراردادهای انتقال تکنولوژی با شرکتهای مطرح اروپایی و آسیایی

۵_ وصول نشدن کامل درآمدهای حاصل از صادرات برق ایران

۶_ غیراقتصادی شدن صنعت بانکرینگ به دلیل فقدان پوشش بیمه ای

۷_ بلاتکلیف ماندن قراردادهای مهم نظیر قرارداد با توتال فرانسه

۸_محدودیت صادرات نفت و حتی فراورده های نفتی مثل بنزین

۹_ تضعیف رتبه اعتباری ایران توسط موسسات

۱۰_ توقف بهرمندی ایران از خطوط اعتباری و سرمایه های خارجی

۱۱_ خروج شرکتهای بین المللی از بازار ایران و قطع همکاری با شرکای داخلی

۱۲_ توقف خرید هواپیماهای برجامی با بازگشت تحریم های امریکا

۱۳_ ناتوانی ایران در پیوستن به زنجیره ارزش جهانی

مشابه این تبعات شامل کشور روسیه نیز میشود وقتی اقتصاد کشور یادشده نیز مانند ایران وابسته به فروش نفت و انرژی های فسیلی است.

با بررسی دقیق و ریشه یابی تظاهرات  و اعتراضات عمومی در بلاروس و قزاقستان در می یابیم که این عوامل در تشدید تنش در اکراین نیز بی تقصیر نبودند بلکه بی ثبات ساختن بلاروس و قزاقستان از طریق تظاهرات عمومی دقیقا قبل از تنش ها در اکراین رخ داد و با حضور ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه  لزوم اقدام پیشدستانه برای روسیه را توجیه کرد. اما دفاع مشروع روسیه از خود موجب خسارات فراوانی به اکراین شد و چندین ملیون نفر آواره شدند و بسیاری کشته شدند و زیرساختها از بین رفت. اما برای حل این بحران چه کنیم؟ چه باید انحام داد که ایران دیگر تحریم نشود و تمامی تحریم ها لغو شود و حتی قوانینی مثل کاتسا و آیسا نیز رفع شوند همچنین مکانیسم ماشه نیز هرگز فعال نشود و رشد اقتصادی بیش از هشت درصد برای ایران محقق شود؟ راه حل آنچه ذکر شد را در مقاله بعدی به تفصیل شرح خواهم داد اما در ادامه میپردازم به تبعات تحریم ها که میتواند برای روسیه داشته باشد. 

با توجه به اینکه روسیه در شرایط تحریم به سر می برد و خرید عمده نفت چین از روسیه میتواند منجر به اختلال در سهم بازار این کشور شود و اجبار به کاهش خرید ... 

رییس جمهور محترم روسیه باید اگاه باشند که تحریم های حداکثری برعلیه روسیه به تدریج موجب افزایش هزینه تولید و گران تر شدن واردات و ایجاد فساد اقتصادی میشود. کاهش حجم صادرات، تورم،  قاچاق و شبه قاچاق از دیگر پیامدها است.

احتمالا روسیه به زودی با کمبود ارز و فساد و رانت خواری و انزوای بین المللی مواجه شود متاسفانه چرا که اینها از عوارض تحریم ها هستند.

اقدامات تحریمی قطعا موجب مهاجرت گسترده و فرار بیشتر و بیشتر سرمایه خواهد شد چرا که فقط تاثیر آن بر برخی اقدامات نیست مانند انجام معانلات عادی تجاری در خارج از کشور حتی اگر انسان دوستانه باشد بلکه بر اساس مطالعات انجام شده در شرایط تحریم حتی تهیه داروهای معالجه سرطان، صرع و سایر بیماری ها نیز دشوار است. با اینکه ایالات متحده آمریکا کانال پرداخت سوئیس را راه اندازی کرده است به منظور مشاغل بشر دوستانه اما کارکرد مناسبی در این زمینه ندارد حتی هنگام وقوع بلایای طبیعی تحریمی را بر نمیدارند. که این خود جنایت بر علیه بشریت است.

تحریم ها موجب میشوند تا  اجماع سازی را در سطوح عالی سیاسی بر علیه کشور تحریم شده راحت تر از پیش کند و آن کشور به مرور زمان قدرت اقناع سازی و بازدارندگی خود را از دست می دهد حتی اگر در بهترین شرایط از نظر قدرت سخت باشد.

کاهش قدرت چانه زنی و عدم امکان پیشگیری و یا حتی جلوگیری از حذف مناسبات بین المللی و رویداد های ورزشی از دیگر تبعات است.

تحریم ها موجب اعتبارزدایی از یک کشور شده و به تدریج خریدارن نامتعبر را با شرایط بد مالی نصیب کامودیتی ها و صنایع مرتبط با آن کشور میکند مانند صنایع نفتی  خصوصا اینکه هزینه تمام شده محصول تولید شده در آن کشور نیز بالا رفته است و بازار های صادراتی نیز از دست میرود به دنبال افزایش هزینه های تولید و عدم امکان واردات تکنولوژی و دانش فنی و زیرساخت های تکنولوژیکی؛

در نهایت به دلیل عدم داشتن درآمد ارزی و عدم  امکان سرمایه گذاری خارجی دولت اقدام میکند معمولا به چاپ پول بدون پشتوانه که در نهایت شاهد رکود تورمی در آن کشورخواهیم بود و افزایش قیمت دلار و افزایش قیمت ملک اما آیا ورود اسکناس دلار به کشور آمریکا امکان پذیر است؟

از سویی دیگر حتی با اجماع سازی علیه دلار نیز چون اغلب کشورها بدهی دارند نسبت به آمریکا در عمل این رویکرد نه تنها ناموفق است بلکه موجب میشود قدرت چانه زنی و اقناع سازی کشوری که تحریم شده را بشدت کاهش دهد در هنگام مذاکره برای برداشتن تحریم ها؛ خصوصا اینکه معمولا آمریکا شرایطی را ایجاد میکند تا در واقع تورم خودش را به سایر کشورها صادر کند و با چاپ دلارهای بدون پشتوانه کسری بودجه خودش را جبران کند حتی اگر در این شرایط روسیه اقدام کند به دور زدن تحریم ها بازهم در اقتصاد ناکام خواهد ماند.

در سطح ملی از کشوری که تحریم میشود قطعا به دلیل شرایط خیلی بد اقتصادی مردم به تدریج مواجه میشوند با معضلات اخلاقی و اجتماعی در سطح جامعه و افزایش طلاق و معضل بیکاری همچنین شکاف طبقاتی و نارضایتی عمومی تا حدی که به نیازهای اولیه مردم، بشدت دولت ناتوان از پاسخدهی میشود مانند؛ فراهم کردن زمینه و تسهیلات ازدواج است که یکی از شرایط آن داشتن یک اقتصاد با ثبات و درآمد مستمر و ترسیم آینده ای تضمین شده است. امید به زندگی کاهش می یابد و جرایم افزایش و به تبع آن رشد جمعیت کاهشی میشود و فساد اخلاقی نیز افزایش می یابد.

اگر که اقدامات مسئولان آن کشور نیز شبیه مسئولان ایران باشد و مبتلا به اقتصاد فروش نفتی، قطعا طرح های نیمه تمامی دارند که ارزش افزوده صفر دارد و سیستم مالی و بانکی دچار عدم شفافیت و فساد مالی و ارزش افزوده صفر از سپرده های بانکی هستند. مواجه میشوند با مشکلاتی در بازارهای موازی به طوریکه با عدم سرمایه گذاری در بخش تولید مردم برای بقا سرمایه گذاری میکنند در بخش بازار ارز و فلزات گرانبها که ارزش افزوده ای برای آنها نخواهد  داشت و در عمل نمیتواند قدرت خرید مردم را در شرایط رکود تورمی که پیشتر به آن اشاره کردم را افزایش بدهد.

بازار املاک نیز که در حقیقت غیر قابل توصیف خواهد بود در چنین شرایطی سپس در چنین شرایطی برخی کشورها من جمله ایران با مدیریت صحیح در اخذ مالیات میتوانند مانع از خروج سرمایه شوند. بنابراین راهکار اساسی پاسخ پرسش هایی است که در مقاله مطرح کردم و در مقاله بعدی راهکار ها را ارائه خواهم کرد. قطعا این راهکارها از سوی اینجانب نگار مزرعه فراهانی مذاکره کننده  قانونی و غیر رسمی ایران در برجام بسیار کارآمد خواهد  بود. دستاوردهای اینجانب میتواند دلیل خوبی برای اثبات کارآمدی این راهکارها باشد. شما در ادامه تنها برخی از این دستاوردها را میخوانید:

از سال ۱۳۹۹ جنگ هیبریدی رخ داد که من بصورت قانونی به استناد ماده ۱۵۶ و ۱۵۷ قانون مجازات اسلامی تحت اجبار و در بدترین شرایط جسمی وروحی طی چهار سال مجبور به مذاکره برای رفع تحریم ها شدم و ممانعت از تغییر رژیم و جنگ های جهانی.

روابط ایران را با سایر کشورها بهبود دادم همچنین روابط سار کشورها را بایکدیگر و اجبارا طی چهار سال به واقع براساس مدارک مستند جهان را رهبری کردم. براساس مدارک موجود. از مهرماه ۱۳۹۹ در هنگام ریاست دکتر روحانی مذاکرات اجباری من آغاز شد. رابطه ایران و عربستان در دولت ایشان بهبود دادم. تامین واکسن و احیای قرارداد بیست و پنج ساله و فروش نفت و افزایش صادرات محصولات نفتی و غیر نفتی و بهبود روابط ایران با سایر کشورها را در دولت آقای روحانی انجام دادم و حتی با بهبود روابط بین کشورها به صورت اجباری  و جذب سرمایه برای ایران و هر کشوری و افزایش صادرات آنان و روابط تجاری و ممانعت از جنگ های جهانی و ممانعت از تریلیونها دلار خسارت ناشی از جنگ، در حقیقت من تریلیونها دلار برای هر کشوری ایجاد کردم.  _ تامین واکسن برای مردم ایران و سایر کشوها و ممانعت از جنگ های حهانی به دنبال جنگ هیبریدی و حملات در داخل و خارج به من از  اواخر سال ۱۳۹۸ جنگ ترکیبی یا هیبریدی یک جنگ نظمی است و جنایت جنگی است که زمینه ساز جنایت تجاوز و جنگ های نظامی است.

_ ممانعت از افزایش تورم در ایران به دنبال ایجاد آشوب و شورش به هر بهانه ای و افزایش تورم در سایر کشورها به دنبال تنش ها در مورد یمن و یا آغاز یک جنگ بین ایران و اسراییل و کشورهای خاورمیانه و فلسطین اشغالی که منجر شود به نابودی تاسیسات نفتی هریک از کشور ها که منجر میشد به رکود اقتصادی و افزایش هزینه انرژی در سایر کشورها و تورم بسیار در نهایت تظاهرات گسترده در سایر کشورها بنابراین تنش زدایی و مدیریت تنش و تلاش برای  ترک مخاصمه موجب شد تا مانع از رکود بیشتر و مانع از نابودی برجام خروج ایران از ان پی تی شوم و تلاش برای آغاز مذاکرات وین و ممانعت از تحمیل توافق جدید به ایران

_ رکورد زدم در فروش و صادرات نفت، مشتقات نفتی و پتروشیمی و افزایش صادرات غیر نفتی طی چهار سال و بهبود روابط ایران با همه کشورها در جهان و ممانعت از جنگ با اسراییل

بر اساس منابع خبری معتبر اقتصادی صادرات شش ماهه سال ۱۳۹۹ رقم بیست میلیارد و صدوسی میلیون دلار بوده است اما در نیم سال نخست هزارو چهارصد این رقم حداقل به سی و شش میلیارد و صدو هشت میلیون دلار رسیده است. 

صادرات نفتی در نیمه نخست سال نودونه معادل هشت میلیارد و پانصد و پنجاه و هشت میلیون دلار بوده است در صورتیکه بعد از مذاکرات من از مهر ماه سال نودو نه این میزان به بیش از یازده میلیارد دلار رسیده و در مجموع در سال نودو نه بیشتر از بیست و یک میلیارد دلار بوده است و درامد های غیر نفتی نیز کمتر از بیست و نه میلیارد دلار بوده است. اما در نیمه نخست هزارو چهارصد میزان صادرات نفتی بیش از هجده میلیارد و ششصد و هفتاد و هفت میلیون دلار بوده است درحالیکه در نیمه نخست سال نودونه این میزان معادل هشت میلیارد و پانصدو پنجاه و هشت میلیون دلار بوده است.

صادرات غیر نفتی نیز از یازده میلیارد و پانصدو هفتادو دو میلیون دلار در سال نودو نه به هفده میلیارد و چهارصد و سی و یک میلیون دلار در سال هزارو چهارصد رسیده است. در این مدت صادرات نفتی صد دو هجده درصد و صادرات غیر نفتی پنجاه درصد افزایش داشته است.

در نیم سال نخست سال ۱۴۰۱ درآمد حاصل از فرو نفت ایران ۲۹ میلیارد و ۳۹۴ میلیون دلار بوده است که این رقم از ابتدای تحریم های پس از برجام بی سابقه بوده است. تجربه آماری صادرات نفت نشان میدهد در تابتان ۱۴۰۲ صادرات نفت خام برابر با ۱۵ میلیارد و ۴۲ میلیون دلار بوده که نسبت به فصل قبل حدودا پنج درصد به فصل مشابه سال ۱۴۰۰ حدودا ۵۱ درصد بیشتر شده است.

رویترز نیز گزارش داده بود، صادرات نفت ایران با وجود عدم توافق هسته ای در دو ماه آخر سال ۲۰۲۲ به بالاترین حد خود رسیده و سال ۲۰۲۳ را با محموله های بیشتری به چین و ونزوئلا آغاز می کند. به طور کلی صادرات نفت در دوره ریاست جمهوری جو بایدن که به دنبال احیای توافق هسته ای بود، افزایش یافته است و براساس برخی برآوردها به بالاترین سطح از سال ۲۰۱۹ رسیده است.

شرکت تحلیلی کپلر صادرات نفت خام ایران را در نوامبر ۲۰۲۲

۱.۲۳ بیش از یک میلیون بشکه اعلام کرده و به گفته برخی منابع دیگر که از روش های مختلفی مثل داده های ماهواره ای یا بارگیری بندر برای ردیابی محموله ها استفاده میکنند، صادرات نفت ایران به چین در دسامبر به رکورد جدید ۱.۲ میلیون بشکه در روز رسیده که ۱۳۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

حجم تجارت خارجی کشور  در ۱۱ ماهه ۱۴۰۱ حداقل به ۱۰۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار رسیده است.

در شرایطی که آمار دقیقی از میزان فروش نفت و مشتقات نفتی و پتروشیمی در این چهار سال ارائه نشده است از سوی ایران، همچنین میزان قاچاق سوخت در خاورمیانه، آمارهای گمرک ایران نشان میدهدکه حداقل ارزش کل تجارت ایران در سه فصل ۱۴۰۲ به ۸۴ میلیارد و ۷۹۲ میلیون دلار رسیده است و میزان فروش نفت ایران اوج گرفته است  بعد از امضای قرارداد نانوشته ایران با امریکا در اگوست ۲۰۲۳ که من میتوانستم  مانع ان بشوم اما ابدا مانع نشدم . این درحالی است که مجدد امکان داشت حتی حادثه ای که برای عزیز از دست رفته دختر جوان خانم آرمیتا گراوند رخ داد، مجدد حوادث گذشته جنبش زن زندگی آزادی را تکرار کند و مدام از مردم درخواست میکردم چنانچه اتفاق ناگواری برای خانم گراوند رخ  داد به خیابان نیایند.

به گزارش از خبرگزاری مهر در سال ۱۴۰۲  به میزان ۲۹ میلیون تن محصول پتروشیمی صادر شده است  در ده ماهه سال ۱۴۰۲ حداقل ۳۰ میلیارد دلار صادرات نفت صورت گرفته است که نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ ده درصد افزایش را از نظر ارزش بع ثبت رسانده است در مجموع تجارت کشور حدود ۹۵ میلیارد دلار بوده است که با توجه به وضعیت صادرات و واردات تراز تجاری منفی حدودا ۱۴ میلیارد دلار است.

_ حضور ایرانیان در سراسر جهان که به یکباره به ایشان اعتماد شد و به ریاست و عضویت همچنین اشتغال سازمان های جهانی و دولتها و پارلمانها درآمدند به واسطه رهبری جهانی اینجانب تحت شکنجه و اجبار در شرایط حنگ هیبریدی

_ تغییرات عمده در ساختار ژئوپلیتیک و پازل قدرت  و تقویت قدرت های منطقه ای با گرایش ویژه به منطقه اورآسیا

  _افزایش میزان اهمیت و تاثیرگذاری حوزه های فرهنگی، ارتباطات و سازمان های مردم نهاد در روابط بین الدولی

_ تلاش مستمر برای ممانعت از آغاز جنگ اوکراین و ادامه یافتن پیچیده منازعه اوکراین با ویژگی های جدید خود بویژه بین روسیه و قدرت های یورو آتلانتیک

 _ ظهور و گسترش  جنگ اطلاعاتی امنیتی و سایبری و جنگ هیبریدی و سپید و جاسوسی های علنی و پنهان رژیم ها با هزاران خنجر از داخل تا خارج ... 

_ افشای ماهیت و اهداف پنهان و آشکار پهلوی و مجاهدین خلق همچنین تجزیه طلبان و  مقامات ایران از انتفاع آنان و حامیانشان از کشتن اینجانب

_ افزایش اهمیت نقش زنان در سایر کشورها خصوصا خانم های ایرانی و توجه به آنان و افزایش حضور آنان در ارتش های سایر کشورها بطوریکه یک جهش فوق العاده در کشورهای همسایه ایران مشاهده میشود به جز در افغانستان که کارها و امور به خانم ها واکذار شده است.

_ افزایش نقش ایرانی ها در مسندها و جایگاههای بین المللی در همه کشورها و کرسی های جهانی

__ تلاش برای رفع امنیتی سازی با هدف رفع قوانینی مثل کاتسا از ایران در حالیکه عامدانه و آگاهانه برخی در ابران سعی در ایران هراسی  داشتند واز داخل و خارج هریک برای پیشبرد خود در فضای مجازی به اینجانب و در فضای حقیقی به خانوادم حمله میشد و در چنین شرایطی وحدت ملی ایجاد کردم و میزان مشارکت مردم را حتی در دوران کرونا افزایش دادم

_ باعث تعاملات فرهنگی و معنوی و عبادتی و سیاحتی و زیارتی بین ایران و سایر کشورها شدم تا جاییکه در هیچ زمانی از تاریخ ایران تا به اکنون مراسم مذهبی و متولیان این حوزه رابه عمیقی با سایر کشورها برقرار نکرده بودند.

_ شناساندن تاریخ و سنت ها و ظرفیت های هریک از کشورهای خاورمیانه و غرب آسیا به سایر کشورها و معرفی ایران و ظرفیت های سرمایه گذاری و معرفی تمدن کهن ایران و عربستان به سایر کشورها با هدف افزایش گردشگری خارجی و سعس در بهبود روابط کمقامات عربستان و ایجاد موقعیتی که حوادث مشابه خاشخچی و ... مجدد تکرار نشود و روابطشان با سایر کشورها عادی شود خصوصا رفع اختلاف آنها با قطر
_ موفق شدم تا با مذاکراتم عبارت " همه کشورهای منطقه سرنوشت مشترک دارند" را در راستای ایجاد وحدت در کشورهای اسلامی و همسایگان ایران جا بیندازم و تقویت کنم.

_ با مذاکراتم موفق شدن تا سایر کشورها درک کنند که نه به صلاح آنان و نه مردم ایران تغییر رژیم به مفهوم بازگشت معاندین حکومت جمهوری اسلامی در ایران نیست

_با مذاکراتم با رویکرد توسعه پایدار موج عظیمی از کاشت درخت و ایجاد جنگل و الزام به  سوخت های تجدید پذیر و گرفتن ضمانت به جهت درامد پایدار تولیدگنندگان سوخت های فسیلی براساس طرح های ضمانتم و  عدم استفاده از سوخت های فسیلی و توجه به محیط زیست را بین کشورها و ملتها ایجاد کردم.

_ با مذاکراتم و ارزش نهادن به حاکمیت قانون در شرایط بی قانونی مطلق و ارج نهادن به جایگاه دیوان کیفری بین المللی و درجریان گذاشتن این نهاد حقوقی و سازمانهای بین المللی و گزارش از لحظه به لحظه روند مذاکرات و تبیین دقیق تک تک اقداماتم و نوشته ها ممذاکراتم در واقع سعی کردم تا حاکمیت قانون و عدالت را احیا کنم و بازگردانم.

_ ایجاد آشتی منطقه ای و جهانی و ممانعت از جنگ های که حتی از زمان ریاست ترامپ محتمل بود. از سال  ۲۰۲۰

_ افزایش نفوذ کشورهای آسیایی در خاورمیانه و یا غرب آسیا به دلیل جنگ هیبریدی که زمینه ساز جنایت تجاوز و عملیاتی شدن طرح اسراییل بزرگتر است و موجب فروش نفت و مشتقات نفتی تولید کنندگان بویژه عربستان و امارات و آذربایجان و فلسطین  و روسیه و سایر کشورها یا حتی تلاش برای جذب سرمایه گذار در کشور ترکیه و ایران و کشورهای خاورمیانه و بهبود روابط آمریکا با کشورهای حاشیه خلیج فارس هنگامی که متحد آنان ترامپ از جایگاه ریاست جمهوری کنار رقت.

_ممانعت از افزایش تورم و افزایش قیمت انرژی و شورش و تظاهرات گسترده به این علت و به دلیل جنبش مهسا در کشورهای غربی و سایر کشورها با بهبود روابط آنان با کشورهایی که تولید کنده نفت و گاز هستند.

_ ایجاد شرایط پیشرفت و رفع موانع آن برای چین و روسیه و آمریکا و هند و ایران و اروپا و خاورمیانه

_تلاش برای خاتمه منازعات ایران آذربایجان همچنین فلسطین و اسراییل و اکراین و روسیه و یمن و عربستان و ایران همچنین امارات و انگلیس و آمریکا

مذاکره برای پیشگیری و ممانعت از جنگ های جهانی 

_انجام رزمایش های نظامی بین ایران و چین و روسیه و حتی سایر کشورها، و افتخاراتی که نیروی دریایی ارتش کسب کرد با اقدامات و مذاکرات اینجانب انجام شد.

_ممانعت از وقوع حوادث در ایران با افشای آنها و یا بمب گذاری و افشای اقدامات تروریستی که براساس تهدیدات از پیش شده امکان وقوع آنان بود و حتی بسیاری از آنان نیز اتفاق افتاد.

_خنثی سازی توطئه ها و ممانعت از ایجاد شورش در ایران و ممانعت از افزایش قیمت دلار به این بهانه و ممانعت از عدم برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سال هزارو چهارصد و بعد از آن

_ حضور پویای دیپلماتیک ایران در مجامع بین المللی، شرکت ابراهیم رئیسی  در مجمع عمومی، اجلاس شانگهای و برگزاری مجمع گفت وگوی تهران، کنفرانس وحدت و غیره به چه علت بود؟ احیای قرارداد بیست و پنج ساله با چین و همچنین به دنبال آن انعقاد قرارداد چین با پاکستان و عراق و افزتیش فروش نفت و محصوات غیر نفتی و عضویت ایران در شانگهای که یک سازمان امنیتی است که ظرفیت آن بیست تریلیون دلار است از سوی دیگر عضویت ایران در بریکس و بسیاری دستاوردهای دیگر. چرا تا قبل از مذاکرات من طی چهار سال ایران ریاست سازمانهای جهانی مانند اوآنا و اکوسای را بر عهده نداشت؟

چگونه شد که از یک سال پایانی دوره ریاست روحانی تا اکنون ایران تبدیل شده است به قلب سیاست جهانی؟ آیا ایران طی چهار سال میزبان تماس های تلفنی و حضور مقامات خارجی به صورت مستمر نبوده است؟ جز این است که من مذاکره کردم شبانه روز تحت اجبار و شکنجه براساس مدارک موجود که حتی متن مذاکرات نیز موجود است؟ مذاکرات وین و حضور دکتر ظریف برای آغاز مذامرات برجام بدون مقدمه نبود بلکه ابدا مذاکرات اینجانب بود که زمینه ساز آغاز مذاکرات برجام شد در حالیکه در آمریکا ترامپ و جمهوریخواهان مخالف سرسخت آغاز مذاکرات بودند همچنین در داخل و حتی قانون راهبردی نیز به دنبال مخالفت با احیای برجام در داخل تصویب شد و شرایط احیای برجام را بشدت مشکل ساخت.

_ در یک بررسی اجمالی و با اشاره به حضور پویای دیپلماتیک ایران در مجامع بین المللی، شرکت رئیس دولت اسلامی ایران در مجمع عمومی، اجلاس شانگهای و برگزاری مجمع گفت وگوی تهران، کنفرانس وحدت و غیره می توان بر این رویکرد موفق دستگاه دیپلماسی صحه گذاشت.

نگار مزرعه فراهانی
https://www.asianews.ir/u/eEX
اخبار مرتبط
سازمان ملل متحد در ۱۳۲۴ با مشارکت دولت ایران (با نمایندگی منصورالسلطنه عدل حقوقدان ایرانی در راس هیأتی دانا و فرهیخته) تأسیس شد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید