صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۰:۳۵
کد خبر: 22259
گزارشگر: 464
۱۸۵
۰
۰
۰
در آستانه برگزاری انتخابات؛

صبر و انتظارِ بازارِ سرمایه

صبر و انتظارِ بازارِ سرمایه
تالار شیشه‌ای همواره در نسبتی تنگاتنگ با رویدادهای عرصه سیاست قرار داشته و دارد و این روزها هم به‌نظر بسیاری از تحلیلگران، بازار سرمایه چشم‌انتظار انتخابات ریاست‌جمهوری است.

به گزارش آسیانیوز؛ از سوی دیگر، بسیاری بر این عقیده‌اند که سوای تغییر دولتمردان، تعیین تکلیف مناقشه هسته‌ای و پایان تحریم‌هایی که مدت‌هاست، اقتصاد ایران را در هم فشرده است، بیش از هر عامل دیگری می‌تواند اثری تعیین‌کننده‌ بر اقتصاد و به‌تبع آن بر بازار سرمایه داشته باشد.

اگر بخواهیم نگاهی به بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت، بیندازیم، این بازار هفته را در وضعیت قرمز به پایان برد. روز چهارشنبه، بورس بار دیگر با کاهش مواجه شد؛ به طوری که شاخص کل با افت ۶۱۲۵ واحد به رقم دو میلیون و ۸۱ هزار واحد رسید و بازار سرمایه دومین افت پیاپی خود را پس از سه روز رشد تجربه کرد. با توجه به انتخابات پیش روی ریاست جمهوری دوره چهاردهم به نظر می‌رسد بازار بورس در شرایط انتظار و تعلیق به سر می‌برد و به همین دلیل حجم معاملات چندان زیاد نیست. البته برخی کاندیداها وعده‌هایی را برای کمک به بازار سرمایه داده‌اند. از طرف دیگر ناپایدار بودن نرخ انرژی، قیمت‌گذاری دستوری، انتشار اوراق دولتی و نرخ بالای سود بانکی اثرات منفی بر بازار بورس ایجاد کرده که باید ببینیم دولت آینده چه تمهیداتی را برای این موضوعات خواهد داشت.

به نقل از ایسنا، سجاد امیری، رئیس اداره تحلیل اقتصادی و ریسک سازمان بورس، معتقد است: «اکنون به وضوح ثابت شده آسیب‌های میان‌مدت و بلندمدت وارده به بازار سرمایه در اثر ناترازی بودجه، تورم و اقتصاد دستوری بسیار جدی است. ریسک‌ و استرس مالی فزاینده‌ای که در اثر بی‌ثباتی قوانین و ناشی از انگیزه‌های درآمدزایی بیشتر از صنایع ایجاد خواهد شد به اعتماد و فرهنگ سرمایه‌گذاری در کشور آسیب می‌زند. اثر ثانویه این رخداد، آسیب دیدن زنجیره تولید و حتی دور شدن از اهداف درآمدزایی بیشتر برای سیاست‌گذاران در طولانی‌مدت است.»

وی در ادامه عنوان کرد: «همچنین تشویق فرهنگ سنتی و غلط سوداگری در بازار دارایی‌های غیرمولد فیزیکی با تحریک قیمت‌ها و ایجاد تورم مزمن در نهایت بار مالی دولت و ناترازی بودجه‌ای را افزایش می‌دهد. توصیه جدی، تعامل حداکثری بازار پول و سرمایه است که به‌ویژه در دستیابی به اهداف مترقی نظیر توسعه بازارهای مالی کشور یک ضرورت جدی است. در نقطه مقابل بخشی‌نگری است که قطعاً کمکی به حل مسائل پیچیده اقتصادی کشور نخواهد کرد.»

به گفته امیری، اقدامات مثبتی که به ویژه اخیرا با تأکید ویژه از سوی دولت و مجلس صورت گرفته، موید آن است که اراده برای تغییر و اصلاح برخی رویکردها در قبال بازار سرمایه وجود دارد. شواهد نشان می‌دهد قوانین و مقررات الزام‌آوری که بتواند از بخش حقیقی اقتصاد و فعالیت قانونی سرمایه‌گذاری در کشور پشتیبانی کند، برای اعتمادبخشی و عینیت بخشیدن به اراده و خواست دولت‌ها در توسعه بازار سرمایه بسیار مؤثر خواهد بود.

https://www.asianews.ir/u/eFH
اخبار مرتبط
خیلی از اهالی بازار سرمایه معتقد هستند که بازار با این ارزش معاملاتی و این شرایط سیاسی و اقتصادی قفل شده است و کلید باز گشایی آن چیزی جز عملکرد صحیح مسئولان اقتصادی نیست و با شعار و وعده تنها گره‌ای بر گره‌های دیگر این بازار افزوده خواهد شد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید