صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۰:۵۴
کد خبر: 22260
گزارشگر: 464
۱۶۷
۰
۰
۰
درخواست رئیس بانک توسعه بریکس

جنگ سرد در میدان اقتصاد

جنگ سرد در میدان اقتصاد
رئیس بانک توسعه بریکس، خواستار تمرکز بر اقتصاد چندقطبی شد.



به گزارش آسیانیوز؛ در چند سال اخیر، از سویی روسیه در مواجهه‌ای نظامی در برابر ناتو و غرب ایستاده و از سویی دیگر، چین در میدان اقتصاد سعی کرده، حاکمیت بلامنازع ایالات متحده را در هم بشکند. آن‌چه بدیهی به‌نظر می‌رسد این واقعیت است که جهان دیگر نخواهد توانست به شکلی تک‌قطبی اداره شود و قدرت‌های نوظهور اقتصادی و بلوک‌های اقتصادی خبر از وقوع جنگی سرد در میدان اقتصاد می‌دهند.

در همین بحث، دیلما روسف، رئیس بلوک اقتصادی بانک توسعه جدید بریکس، خواستار تمرکز بر اقتصاد چندقطبی برای تشکیل جهان چندقطبی شد. روسف در جلسه‌ای با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در سن پترزبورگ، گفت که شمال جهانی نتوانست به مشکلات جهانی بشریت رسیدگی کند و تأکید کرد که اقتصاد چندقطبی برای مقاومت در برابر شوک‌ها و بحران‌های جهانی مجهزتر است.

روسف گفت: «ما بانکی متفاوت هستیم که توسط کشورهای جنوب جهانی و برای همین کشورها ایجاد شده‌ایم، بنابراین نمی‌توانیم شرایطی را برای اعضای خود دیکته کنیم. اقتصاد چندقطبی برای دستیابی به چندقطبی واقعی ضروری است و کمک به ایجاد آن یکی از اهداف بانک توسعه جدید بریکس است.»

روسف بر اهمیت ارزهای ملی در دنیای چندقطبی تاکید و خاطرنشان کرد: «یکی دیگر از تعهدات این بانک تسهیل تسویه با ارزهای ملی است. این مورد برای کشورهای در حال توسعه که فاقد ارزهای قوی هستند و از نوسانات نرخ ارز رنج می‌برند، بسیار مهم است.»

گفتنی است پوتین از رهبری روسف در بانک تمجید و خاطرنشان کرد که در زمان ریاست وی، بانک برای اولین بار سود خالص قابل‌توجهی را ثبت کرد. او از روسف دعوت کرد تا در مورد توسعه بیشتر بانک گفت‌وگو و ابتکارات مشترک را از جمله از طریق مجمع بین‌المللی اقتصادی سن پترزبورگ (SPIEF) بررسی کند. این مجمع که از سال ۱۹۹۷ هر ساله در ماه ژوئن برگزار می‌شود، توسط رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه حمایت و توسط وزارت توسعه اقتصادی سازماندهی می‌شود.

https://www.asianews.ir/u/eFI
اخبار مرتبط
در بخش نخست در گفت‌و‌گو با دکتر جواد صادقی‌پناه، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد به بررسی چالش‌های عمده اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ می‌پردازیم.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید