صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۸:۵۶
کد خبر: 22263
گزارشگر: 464
۱۴۶
۰
۰
۱
گفت‌وگوی آسیا با بیتا باغستانی، مدیرعامل مجموعه لیوا فارما؛

لیوا فارما؛ تحولی شگرف در راستای توانمندسازی بانوان

لیوا فارما؛ تحولی شگرف در راستای توانمندسازی بانوان
همایون فدایی ـ در آخرین روز بیست و پنجمین نمایشگاه تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی و آزمایشگاهی (ایران‌هلث)، در غرفه لیوا فارما (Levva Pharma) به گفت‌وگو با مدیرعامل این شرکت نشستیم که در ادامه می‌خوانید:



* نمایشگاه امسال را چگونه ارزیابی کردید؟ از نقاط قوت و ضعفش برای مخاطبان ما بگویید؟

نمایشگاه امسال به‌خوبی برگزار شد و بازدیدها خیلی زیاد بود و ما توانستیم با افرادی که به صنعت ما مرتبط هستند، ارتباط برقرار کنیم. صنف ما هم حضور خوبی داشت و فکر می‌کنم که بعد از نمایشگاه، همکاری‌های بسیار خوبی شکل بگیرد. با توجه به اینکه مجموعه ما، مجموعه جوانی است و این دومین نمایشگاه بین‌المللی هست که ما در آن شرکت می‌کنیم.
فدایی

* اگر به‌جای مجری نمایشگاه بودید چه تغییراتی در برگزاری نمایشگاه می‌دادید؟

من فکر می‌کنم که اگر قسمتی از نمایشگاه را به‌صورت ویژه برای شرکت‌هایی که کوچکتر هستند درنظر بگیرند بسیار خوب است. شرکت‌هایی که دانش‌بنیان هستند و در حوزه صنایع خلاق و نو فعالیت می‌کنند، بتوانند وارد نمایشگاه شوند و با افرادی که در این صنعت فعال هستند، ارتباط بگیرند. این رویکرد می‌تواند خیلی کاربردی باشد. چون شرکت‌های بزرگتر همیشه در این نمایشگاه‌های بین‌المللی حاضر هستند، ولی خدماتی که به شرکت‌های کوچکتر، فناور و خلاق می‌دهند، هنوز می‌تواند جای کار داشته باشد.

* از فعالیت‌های شرکت‌ و از روزمه کاری‌تان بگویید؟

ما 6 سال است که شرکت‌مان را ثبت کرده‌ایم، اما به‌صورت رسمی 4 سال است که وارد بازار شده‌ایم. مطالعات بازار، اخذ مجوزها و اخذ فناوری‎‌های تولید هم تقریبا ۲ سال طول کشید. در واقع با این هدف وارد بازار شدیم که بتوانیم تغییری در سبک زندگی زنان ایجاد کنیم و بتوانیم کیفیت زندگی زنان در دوران قاعدگی را بهبود ببخشیم. ما همیشه محصولاتی را تولید کردیم که جدید هستند و برای اولین‌بار در ایران تولید شده‌اند. شروع فعالیت ما با کاپ قاعدگی بود که یک محصول ایمن، دوستدار محیط زیست و سالم است و به زنان کمک کرده است که بتوانند حضور بهتری در جامعه داشته باشند.

* شما برای اینکه به اینجا برسید از چه مسیرهایی عبور کردید؟

در واقع شروع همکاری من با ۳تن از همکارانم بود، ۳ کوفاندر (Co-Founder) یا 3 هم‌بنیان‌گذار بودیم که 6 سال پیش این کار را شروع کردیم. قاعدتاً برای ۳ جوان وارد شدن به صنعتی مثل صنعت پزشکی بسیار سخت و پر از چالش بود، بخصوص گذر از مسیرهای دشوار بوروکراسی‌ اداری. حالا درنظر بگیرید که این محصول اصلا هنوز وارد درختچه‌های سازمانی در تجهیزات پزشکی هم نشده بود و ما در واقع این محصول را برای نخستین‌بار وارد سبد محصولات تجهیزات پزشکی اداره کل تجهیزات پزشکی کردیم. بحث‌های تولید و تأمین مواد اولیه و فناوری‌های تولید هم هرکدام بخش‌هایی از چالش‌های ما بود، چون تصمیم داشتیم یک نگرش فرهنگی را عوض کنیم و این مسائل در کشور ما متأسفانه تابو است و در واقع، ما هم باید با تابوها می‌جنگیدیم و هم با مشکلاتی که در جامعه وجود داشت و خدا را شکر تا حد زیادی توانسته‌ایم تأثیر بگذاریم.

* در مورد مکانیزم و ویژگی‌های این محصول اگر ممکن است بیشتر توضیح بفرمایید؟

کاپ قاعدگی یک محصول دوستدار محیط زیست و کاملاً مدرن است که جایگزین نوار بهداشتی و تامپون شده است و در دنیا هم بسیار مورد استقبال خانم‌ها قرار گرفته است. از لحاظ جوامع پزشکی و تمام استانداردهای لازم هم در سطح دنیا مورد تأیید قرار گرفته و حدود 20 سال است که در مورد آن مطالعات لازم انجام شده و از لحاظ پزشکی هم کاملاً تأیید شده است. این محصول از سیلیکون پزشکی ساخته شده که مثل تامپون، داخل واژن قرار می‌گیرد و خون قاعدگی را به جای اینکه جذب کند، در خودش نگه می‌دارد و خارج می‌شود و بعد از 8 ساعت با آب سرد شسته شده و دوباره استفاده می‌شود. این محصول تا 10 سال قابلیت استفاده دارد و بنابراین یک‌بار مصرف نیست. از این جهت، هم صرفه اقتصادی دارد و هم بسیار به محیط زیست کمک می‌کند. چون می‌دانید که سالانه، هزاران تُن زباله غیرعفونی و غیرقابل بازیافت وارد چرخه محیط زیست می‌شود که با این محصول می‌توانیم تا حد زیادی از ورود زباله‌ها به طبیعت جلوگیری کنیم.

* از طرح توسعه‌تان برای آینده بگویید؟

طرح توسعه ما این است که بتوانیم شهرهای بیشتری را تحت پوشش قرار بدهیم. هرچند که الان بیش از دو هزار داروخانه در سراسر کشور حتی در دورترین استان‌ها و کوچک‌ترین شهرها هم وجود دارد که ما تلاش کرده‌ایم حداقل یک نمایندگی حضوری در آنها داشته باشیم که خانم‌ها بتوانند محصولاتمان را تهیه کنند. جزء ارزش‌هایمان این بوده که همیشه محصولی با کیفیت بالا و کمترین قیمت را تولید کنیم که این محصول، همزمان یک محصول لوکس هم نباشد که فقط قشر خاصی از خانم‌ها بتوانند از آن استفاده کنند.

ما می‌خواستیم که این محصول همیشه در دسترس تمام خانم‌ها باشد و از همۀ اقشار با هر سطح درآمدی بتوانند از آن استفاده کنند و تا الان هم در این زمینه بسیار موفق بودیم. حدود ۱۷ هزار داروخانه در سطح کشور وجود دارد و ما تا امروز توانسته‌ایم وارد دوهزار داروخانه بشویم. امیدواریم بعد از این نمایشگاه و فعالیت‌های بیشتری که تیم فروش ما خواهد داشت، بتوانیم در بیشتر داروخانه‌ها و مراکز مامایی و زنان محصولاتمان را عرضه کنیم که خانم‌ها بتوانند از نزدیک محصول ما را ببینند، چون محصول ما یک محصول جدید است که خانم‌ها شاید تصوری از شکل و جنس آن نداشته باشند.

علاوه بر آن، ما طرح توسعه جغرافیایی هم داریم و علاوه بر ایران، دوست داریم که در کشورهای منطقه هم حضور فعال داشته باشیم. فعالیت‌هایی هم در این زمینه انجام داده‌ایم مثلا محصول ما به کردستان عراق و افغانستان به صورت پایلوت لانچ شده و داریم روی بحث‌های مطالعات بازارشان کار می‌کنیم.

از آن سمت هم، به بازارهای اسکاندیناوی و شمال اروپا توجه داریم و امیدواریم بتوانیم وارد آن بازارها هم بشویم. از لحاظ سبد محصولی هم، سبد محصولاتمان روزبه‌روز کامل‌تر می‌شود و انشاءالله تا همین امسال، حداقل 3 محصول جدید را به سبد محصولاتمان اضافه خواهیم کرد.

* آیا از شخص یا نهادی گله‌مند هستید، یا درددلی دارید که بخواهید در روزنامه عنوان کنید؟

واقعیت این است که بله. به خاطر اینکه محصول ما محصولی است که همانطور که قبلا هم گفتم تابوهای زیادی درمورد آن وجود دارد و حداقل انتظار ما این است که مقاماتی که در نظام پزشکی هستند و در ادارات پزشکی و سازمان‌های مرتبط فعالیت می‌کنند، از ما حمایت کنند و در مورد این محصول یک مقدار ذهنشان بازتر و پذیراتر باشد. ما بسیار خوشحال می‌شویم اگر مسئولین از محصولات اینچنینی بخاطر بهداشت و آسایش زنان، برای اقتصاد خانواده، محیط زیست و برای سلامت جامعه حمایت کنند.

* اگر مایلید از شخص حقیقی یا حقوقی تشکر کنید، بفرمایید؟

من اول از همه می‌خواهم از همکارانم در لیوا فارما تشکر کنم چون واقعاً تمام تلاششان را می‌کنند که نه تنها آن مسئولیتی را که داشته‌اند انجام بدهند، بلکه قلباً به این برند و به این کالا، علاقه‌مند هستند و تمام تلاش‌شان در این جهت است که این فرهنگ را در جامعه جا بیاندازند و ما بتوانیم افراد بیشتری را با این‌گونه محصولات آشنا کنیم.

علاوه بر این می‌خواهم از مقامات پارک علم و فناوری دانشگاه تهران تشکر کنم چون حدوداً سه سال پیش بود که ما درخواست دادیم و چون همۀ ما بنیان‌گذاران شرکت، از فارغ‌التحصیلان دانشگاه تهران هستیم، با همکاری که با ما داشتند باعث شدند که بتوانیم اعتباری با نام دانشگاه تهران و با حضور در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران کسب کنیم و این حمایت خوشبختانه هنوز هم ادامه دارد و من هم از این طریق از آنها تشکر می‌کنم و همچنین از روزنامه وزین آسیا و جناب آقای فدایی که می‌توان گفت ایشان هم تابوشکن هستند که مایل بودند با تولیدکنندگان چنین محصولی مصاحبه داشته باشند. از شما ممنونم.

عکس: خدیجه جعفری

https://www.asianews.ir/u/eFL
اخبار مرتبط
در روزهای آخرین ماه سال، نمایشگاهی به نام نمایشگاه صنعت نمایشگاهی برگزار شد که در این نمایشگاه، مجریان بزرگ، خودشان غرفه‌دار بودند و به استقبال مخاطبان و مشتریان خود در غرفه‌‌هایشان نشستند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید