صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۸:۲۴
کد خبر: 22277
گزارشگر: 464
۱۱۳
۰
۰
۰
در شمال فرانسه

درخشش دختر رپر افغانستانی در مراسم سالگرد نبرد نرماندی

درخشش دختر رپر افغانستانی در مراسم سالگرد نبرد نرماندی
مراسم سالگرد نبرد نرماندی یک مهمان ویژه داشت؛ سونیتا علیزاده، خواننده رپ افغانستانی او به همراه «کلمات» رپر فرانسوی، و ده‌ها نوجوان اهل نرماندی ترانه‌ای به این مناسبت اجرا کردند.

 

به گزارش آسیانیوز؛ شهر «کان»، واقع در استان نرماندی در شمال فرانسه این روزها میزبان مراسم‌های مربوط به هشتادمین سالگرد نبرد نرماندی است. سالن بزرگ این شهر روز سه‌شنبه چهارم ژوئن میزان مراسمی با حضور کهنه سربازان آمریکایی بود که در سال ۱۹۴۴ در عملیات آزادسازی فرانسه از اشغال آلمان نازی شرکت داشتند.

اما این مراسم یک مهمان ویژه داشت؛ سونیتا علیزاده، خواننده رپ افغانستانی. او به همراه «کلمات» رپر فرانسوی، و ده‌ها نوجوان اهل نرماندی ترانه‌ای به این مناسبت اجرا کردند.  

 

سونیتا علیزاده که در هرات افغانستان به دنیا آمده، در کودکی به همراه خانواده به ایران مهاجرت می کند. این دختر افغانستانی یک بار در سن ده سالگی و بار دیگر در سن پانزده سالگی تا مرز ازدواج زودهنگام و اجباری می رود. اما موسیقی نجات بخش او می شود.

 

ساخت مستندی از زندگی سونیتا علیزاده توسط رخساره قائم مقامی، کارگردان ایرانی بر استعداد ترانه سرایی و خوانندگی او نور تاباند. پس از آن سونیتا موزیک ویدویی با عنوان دختر فروشی ضبط کرد که شهرتی جهانی یافت. در ترانه «دختر فروشی»، او قصه دختران هم سن و سال خود را که اسیر این پدیده شوم شدند فریاد می زند.

 

پس از آنکه استعداد او دیده شد، سونیتا علیزاده موفق شد به آمریکا برود و در آنجا ادامه تحصیل دهد. در سال ۲۰۲۱ استان نرماندی «جایزه آزادی» خود را به پاس مبارزه او با کودک همسری به این دختر افغانستانی اهدا کرد. حالا پس از سه سال او به این استان آمده تا در حضور بیش از چهار هزار نفر ترانه‌ای در ستایش آزادی و ایستادگی بخواند. 

 

این اجرای او با یک اتفاق ویژه همراه بود. مادر خانم علیزاده که روزگاری با خوانندگی او مخالف بود، برای اولین بار در کنسرت او حضور یافت. 

 

درحالی که از زمان بازگشت طالبان به قدرت، زنان و دختران از ادامه تحصیل و فعالیت در جامعه بازمانده‌اند، سونیتا علیزاده در کنار رپ، تصمیم گرفته تا با راه‌اندازی یک پروژه، بخشی از وقت و انرژی خود را صرف آموزش و توان‌بخشی زنان و دختران هموطنش در افغانستان کند. 

https://www.asianews.ir/u/eFY
اخبار مرتبط
توپ‌اندازان تیم افغانستان توانستند پی‌هم به ویکت دست پیدا کرده و بازیکنان تیم حریف را از زمین خارج کنند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید