صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۹:۰۸
کد خبر: 22292
گزارشگر: 464
۲۵۱
۰
۰
۲
در مراسم بزرگداشت نادر نادرپور، شاعر فقید مطرح شد:

نادرپور را می‌توان به جرأت، سعدی دوران معاصر دانست

نادرپور را می‌توان به جرأت، سعدی دوران معاصر دانست
مراسم برزگداشت نادر نادرپور، شاعر شهیر ایرانی و از پیشگامان شعر معاصر ایران در مؤسسه فرهنگی بزرگمهر حکیم برگزار شد.


به گزارش آسیانیوز؛
در این برنامه استاد دکتر محمد رسولی، پژوهشگر ادبیات و شاهنامه شناس و دکتر عظیم زرین‌کوب و دکتر هوشنگ طالع و استاد منوچهر پیشوا و استاد حمید تبریزی راجع به این شاعر سخنرانی نمودند.

به گزارش دبیرخانه مؤسسه فرهنگی بزرگمهر حکیم، در این برنامه دکتر عظیم زرین‌کوب با ذکر سال‌شمار زندگی نادرپور اظهار داشت: «گرامی‌داشت نام بزرگان فرهنگ و ادب کار شایسته و ارزنده‌ای است، اما بزرگانی مانند مولوی و حافظ و سعدی مورد شناخت همه مردم هستند و شاید چندان نیازی به مراسم ندارند.»
مراسم بزرگداشت نادر نادرپور
وی افزود: «بر عکس باید بیشتر به بزرگان فرهنگ و ادب دوره معاصر مانند نادر نادرپور و مانند او پرداخت که کمتر شناخته شده‌اند. از عوامل برگزاری این رویداد به‌خصوص دکتر محمد رسولی که خودش از بزرگان فرهنگ کشور است، سپاسگزاری می‌نمایم.»

در ادامه، استاد دکتر هوشنگ طالع ضمن اشاره به آشنایی و دوستی با نادر نادرپور در روزگار نوجوانی و جوانی، خاطراتی از جلسات ادبی آن روزگار بیان کرد و نام چند تن از بزرگان فعال فرهنگی هم‌دوره‌ای شاعر فقید را معرفی کرد که در آن انجمن که «آتشکده» نام داشت و در سال های حدود ۱۳۳۰ تشکیل می‌شد، حضور می‌یافتند.

استاد منوچهر پیشوا، از فعالان پیشکسوت فرهنگی کشور طی سخنان مبسوطی به بررسی شعر نادرپور پرداخت و بیان داشت: «نادرپور را می‌توان به جرأت سعدی دوران ما دانست. زیرا شعر نادر نادرپور دارای صلابت و روانی است که در شعر سایر شعرای معاصر دیده نمی‌شود. همان‌طور که شعر سعدی را نمی‌توان یک کلمه‌اش را عوض کرد و به ساختار و سلاست و فصاحت شعر لطمه نزد، شعر نادرپور هم این‌گونه است.»

در بخش دیگر این رویداد ، حمید تبربزی از دیگر سخنرانان حاضر در جلسه بود که راجع به شعر نادرپور و نزدیکی شعر او به اخوان ثالث، سخن گفت و از عوامل این رویداد به خاطر اهتمام به زنده نگاه داشتن این بزرگان سپاسگزاری نمود. در ادامه این رویداد، خانم‌ها زهرا گلسرخی و نیکو قلمی شعرخوانی نمودند و آقای صوفی ضمن توضیحاتی درباره شعر نادرپور غزل خود را که با تضمین از یک بیت نادرپور بود، برای حاضران خواند.

در پایان دکتر محمد رسولی در جمع‌بندی مطالب عنوان کرد: «آنچه مسلم است شعر نادرپور از جهت فرم و شکل و معنا و ماهیت و مضمون از ارزش و اهمیت بالایی برخوردار است و مهم‌تر از همه این‌که ایشان فردی ایران‌گرا و میهن‌دوست بوده و همیشه در شعرش چه در دوران حضر و هم دوران سفر ، همیشه عشق به ایران داشته و این ویژگی همیشه در شعرش متجلی بوده است.»

گفتنی‌ست، مؤسسه فرهنگی بزرگمهر حکیم به مدیریت دکتر محمد رسولی، شاهنامه‌شناس شناخته‌شده، پیش از این همایش بزرگداشت یعقوب لیث صفاری، همایش بررسی کیستی شخصیت تاریخی دوره ساسانی بزرگمهر حکیم، نشست تخصصی بررسی شعر مهدی اخوان ثالث، سلسله نشست‌های شاهنامه‌پژوهی و... را برگزار نموده است که مورد استقبال مخاطبان و توجه رسانه‌ها قرار گرفته است.

https://www.asianews.ir/u/eGe
اخبار مرتبط
نشست تخصصی بررسی شخصیت «بزرگمهر حکیم در تاریخ ایران» توسط موسسه فرهنگی بزرگمهر حکیم در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید