صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۹:۲۸
کد خبر: 22324
گزارشگر: 464
۱۳۵
۰
۰
۱
در شرایط تحریمی

بار ناترازی انرژی بر دوش صنعت

بار ناترازی انرژی بر دوش صنعت
تولید و صنعت کشور در شرایط تحریمی با مشکلات عدیده‌ای روبه‌روست، با این‌همه مسائلی نظیر ناترازی انرژی هم هزینه‌های بسیاری به‌روی صنعت و تولید کشور آوار کرده است.

به گزارش آسیانیوز؛ در همین راستا از هفته گذشته، شهرک‌های صنعتی با قطعی هفتگی برق مواجه شده‌اند. عضو هیأت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت از آغاز قطعی برق در شهرک‌های صنعتی از هفته گذشته خبر داد و گفت: «با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته قطعی‌ها یک روز در هفته خواهد بود.»

آرمان خالقی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه قطعی برق به صورت یک روز در هفته در شهرک‌های صنعتی شروع شده، اظهار کرد: «از هفته گذشته قطعی برق در شهرک‌های صنعتی آغاز شده است. در سال گذشته قطعی برق به دو روز در هفته هم می‌رسید، اما امسال برنامه‌ریزی قطع یک روز در هفته برق است. بیشترین مصرف برق در بخش خانگی است. بنابراین به یک برنامه صرفه‌جویی و مدیریت انرژی در حوزه خانگی نیاز داریم.»

در همین زمینه مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل توانیر نیز در خصوص برنامه مدیریت مصرف شهرک‌های صنعتی گفت: «به منظور مدیریت بار تدابیری را برای میزان مصرف برق شهرک‌های صنعتی در نظر گرفته‌ایم که طبق آن این شهرک‌ها ۶ روز در هفته بدون محدودیت می‌توانند از برق استفاده کنند و تنها با جابه جایی یک جمعه با روز کاری فرایند کاری خود را پیش می‌برند.»

وی با بیان اینکه این موضوع تنها با هدف مدیریت مصرف صورت می‌گیرد و بخش صنایع نیز همکاری خوبی داشته‌اند، گفت: «با تدابیری که سال گذشته نیز در همین راستا صورت گرفت نه تنها محدودیت جدی برای بخش صنعت اعمال نشد، بلکه شاهد افزایش تولید صنایع کشور نیز بودیم.»

این تصمیم در حالی اتخاذ شده است که نمایندگان بخش خصوصی بارها نسبت به عواقب اقتصادی قطع برق در واحدهای صنعتی تولیدی هشدار داده‌اند. یک ‌ماه پیش بود که این مسئله در پانزدهمین نشست هیأت‌ نمایندگان اتاق بازرگانی تهران مطرح شد.

محمود نجفی‌عرب، رئیس اتاق بازرگانی تهران در این نشست و در بخشی از صحبت‌های خود به موضوع ناترازی انرژی و قطع برق واحدهای صنعتی اشاره کرده و گفته بود: «مسئله ناترازی برق، چالش جدی روز فعالان اقتصادی است. قرار است دوباره مانند سال‌های قبل ناترازی‌‌‌‌ها بر سر صنعت کوبیده شود و این با شعار سال ‌اصلا هم‌‌‌‌خوانی ندارد... این فکر اشتباهی است که هر سال‌ شاهدیم در تابستان واحدهای صنعتی و شهرک‌های صنعتی برای حل مشکل ناترازی در اولویت قطع برق قرار می‌گیرند.»

حال به نظر می‌رسد امسال هم بار ناترازی روی دوش صنعت کشور انداخته شده و شاید تنها بایستی امیدوار بود که فعلا قطعی یک روزه برق برای شهرک‌های صنعتی در نظر گرفته شده است.

https://www.asianews.ir/u/eGK
اخبار مرتبط
ناترازی انرژی تبعات اقتصادی گسترده‌ای دارد و بی‌گمان در این زمینه، بیشترین آسیب را بخش صنعت و تولید کشور می‌بیند که سلسله‌وار، سایر بخش‌های اقتصاد و معیشت عموم مردم هم به‌تبع آن تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد.در همین راستا، در نشست کمیسیون انرژی اتاق ایران عنوان شد: «ناترازی برق و گاز بر حیات صنعت کشور تأثیرگذار است و صنعت را با بحران جدی مواجه کرده است.»
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید