صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۰:۱۲
کد خبر: 22348
گزارشگر: 464
۱۷۸
۰
۰
۰
سازمان حفاظت محیط‌زیست توضیح داد؛

چالش خودروهای فرسوده

چالش خودروهای فرسوده
در طول سال‌ها و در دولت‌های پیاپی سخن‌های بسیاری مطرح شده تا خودروهای فرسوده از مدار ناوگان حمل‌ و نقل خارج شود، با این‌همه، مشکل تأمین اعتبار همواره این مسئله را به تعویق انداخته است.

به گزارش آسیانیوز؛ در همین زمینه، سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام کرده است از ۲۷ میلیون خودرو تعداد هفت میلیون خودروی فرسوده در خیابان‌های کشور تردد می‌کنند و میانگین فرسودگی حمل‌و‌نقل عمومی هم ۸۰ درصد است.

خروج خودروهای فرسوده از چرخه

به‌نظر می‌رسد مراجع دولتی در این خصوص، دست به دامن مشوق‌هایی شدند تا این روند کند را شتاب بخشند. رئیس ستاد نوسازی ناوگان حمل‌ونقل، ضمن اشاره به خروج ۶٠ هزار خودروی فرسوده از چرخه‌ حمل‌ونقل و ترافیک کشور، به ارائه‌ مشوق‌های خوب جهت اسقاط خودروهای فرسوده در آیین‌نامه ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو اشاره کرد و گفت: «این اسقاط نه‌تنها برای دارندگان خودروی فرسوده دارای جذابیت است که برای مراکز اسقاط نیز جاذبه دارد.»

به گزارش آسیا، مهران سالاریه در مراسم رونمایی از اقدامات و دستاوردهای دستگاه‌ها در دولت سیزدهم در حوزه کاهش آلودگی هوا، توسعه و نوسازی حمل‌ونقل عمومی درون شهری که در سازمان محیط زیست برگزار شد، اظهار کرد: «در سال جاری ۶۰ هزار خودروی فرسوده از چرخه ترافیک خارج شده است. با توجه به اینکه سال گذشته نیز بیش از ۷۲ هزار دستگاه خودرو اسقاط شد، بدین ترتیب در عمر کوتاه شکل‌گیری ستاد نوسازی ناوگان حمل‌ونقل، حدود ۱۳۰ هزار خودرو فرسوده را اسقاط کرده‌ایم.»

رئیس ستاد نوسازی ناوگان حمل‌ونقل ابراز امیدواری کرد که در سال جاری رکورد اسقاط در سال ۱۳۹۳ که ۳۳۰ هزار دستگاه بوده را شکسته و به مرز ۵۰۰ هزار دستگاه برسیم. وی خبر داد: «برنامه‌های ویژه‌ای برای خودروهای برقی و استفاده از آن در حمل‌ونقل عمومی داریم که آغاز شده است.»

۸۰ هزار تاکسی فرسوده در تهران

در زمینه بهبود وضعیت ناوگان حمل‌ونقل، شاید خودروهای برقی هم بتواند بخشی از مشکل را مرتفع کند، هرچند به‌رغم وعده‌ها هنوز شاهد ورود گسترده این خودروها نیستیم. در همین راستا، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران اعلام کرد: «براساس برنامه‌ریزی ها ۵۵ هزار تاکسی و ۱۰ هزار ون برقی وارد ناوگان می‌شود.»

به نقل از ایسنا، شادی مالکی در حاشیه مراسم تحویل تاکسی‌های برقی از سوی شرکت خودروساز کرمان موتور به شهرداری تهران با بیان اینکه در گام نخست ۲۰۰ دستگاه تاکسی برقی تحویل رانندگان تاکسی خواهد شد، گفت: «سایر خودروهای برقی نیز تا چند هفته آینده وارد مدار شده و تحویل رانندگان می‌شود. حرکت به سمت برقی‌سازی یک الزام است که با تدبیر دولت و شهرداری تهران در راستای کاهش آلودگی هوا و ارتقاء خدمات رسانی به شهروندان در اولویت کار قرار گرفته است،»

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران در این مراسم همچنین عنوان کرد: «برقی‌سازی پروژه عظیمی بود که امروز شاهد به بار نشستن آن هستیم و این سیاستی است که در دولت فعلی و با حمایت‌های شهید جمهور آغاز شد که حرکت عظیم به سمت کاهش آلودگی هواست. تاکسی‌ها به دلیل اینکه پرپیمایش هستند، قطعا نوسازی آن‌ها می‌تواند تأثیر زیادی در بهبود وضعیت هوا داشته باشد. تمامی ون‌ها و نیمی از ۸۰ هزار تاکسی تهران فرسوده هستند.»

https://www.asianews.ir/u/eH8
اخبار مرتبط
طرح جایگزینی خودروهای فرسوده از روز دوشنبه ۶ شهریور ۱۴۰۲ آغاز شده و تا پایان دوشنبه هفته آینده، ۱۳ شهریور ماه ادامه خواهد داشت.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید