صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۲۶ فروردین ۱۳۹۸ / ۱۲:۲۸
کد خبر: 516
گزارشگر: 1
۵۸۳
۰
۰
۰

در حوزه صادرات با آقای وزیر هم کلام شدیم، الان همراهی لازم است.

دکتر علیرضا شیرمحمدی خوشبختانه تلاش های دو سال گذشته در انتشار مقالات، سخنرانی ها، گفتگوهاو مصاحبه ها در خصوص بازار 1300 میلیارد دلاری همسایگان باعث شد، وزیر محترم صمت در اظهاراتی، الزام ورود به این بازارهای ارزشمند که در همسایگی ما هستند را تایید نماید.

ایشان صادرات را یکی از الزامات رونق تولید و اشتغال قلمداد نمودند و اینکه در بسیاری از زمینه های تولید کنندگان ایرانی می توانند در بازارهای همسایه حضور پررنگی را داشته باشند و سهم بیشتری از این بازارهای بزرگ را به خود اختصاص دهند.
تاثیر صادرات در رونق تولید و اشتغال
هر یک میلیارد دلار صادرات می تواند حداقل 7000 شغل در کشور ایجاد نماید، چنانچه سهم ایران از بازارهای همسایه از 1.5 درصد موجود سالانه دو برابر یعنی 3 درصد شود، در حقیقت می توانیم میزان صادرات خود را به میزان 40 میلیارد دلار برسانیم و در طول 6 سال آینده، به طور متوسط مطمئنا این موضوع می تواند تاثیر بسزایی در افزایش تولید ناخالص داخلی ایفاء نماید.
علاوه بر آن مطمئنا تا فروش نباشد، تولید در بسیاری از زمینه ها رونق لازم را نخواهد یافت و صادرات می تواند یکی از منابع خوب برای فروش و به دنبال آن رونق تولید باشد.
باید به این نتیجه رسیده باشیم که دو حوزه صادرات و جذب سرمایه از جمله حوزه هایی است که ارتباط مستقیم با معرفی صحیح دارد، در طول سالیان گذشته نتوانسته ایم به خوبی رشد خود در تولید کالا و خدمات را به همسایگان خود معرفی کنیم، آن هم همسایگانی که اکثرا با شهر های مرزی ما هم زبان هستند و به فرمایش مقام معظم رهبری ما با برخی از همسایگان رابطه خویشاوندی داریم.
- اما اینکه ما در بخش خصوصی و دولتی چه فعالیت هایی را برای توسعه صادرات انجام داده ایم ویا قصد انجام آن را داریم که منتظر نتیجه باشیم؟
- اصولا فرآیند توسعه صادرات کالا و خدمات به همسایگان باید چگونه انجام شود؟
- بخش دولتی چه مسئولیت هایی را باید به عهده داشته باشد و وظایف بخش خصوصی چیشت؟
مهمترین سوالاتی است که باید به آن بپردازیم.
دست یابی به بازار بزرگ 1300 میلیارد دلاری همسایگان، که در سال های اخیر مورد بی توجهی جدی بخش دولتی و خصوصی قرار گرفته است، فرآیندی بسیار پیچیده و نیازمند دانش و فن آوری است. باید آگاه باشیم که روش های سنتی حتما در توسعه روابط با این همسایگان موثر و مفید نخواهد بود و چیزی جز از دست دادن زمان و هزینه، دست آوری به همراه نخواهد داشت.
البته شاید بسیاری از مدیران در بخش خصوصی، دولت را مقصر همه موارد فوق بدانند، اما من معتقدم که بخش خصوصی نیز در این حوزه ها با جدیت و برنامه ریزی وارد نشده است، مطمئن هستم در صورتی که توجه جدی به بازار کشورهای همسایه در دو حوزه صادرات و جذب سرمایه خارجی شود می تواند تاثیر بسزایی در توسعه پایدار و رشد اقتصادی ایران داشته باشد.
مثالی از بهره مندی مالزی از صادرات به همسایگان
میزان واردات کشورهای آس آن در سال 2016 نزدیک به 1100 میلیارد دلار بوده و صادرات کشور مالزی به این 11 کشور همسایه بالغ بر 60 میلیارد دلار بوده، این در حالی است که سازمان توسعه تجارت خارجی مالزی حدودا دارای 200 نفر پرسنل بوده و با 10 دفتر منطقه ای در کشورهای مختلف به منظور توسعه بازار شرکت های مالزیایی و تنها با در اختیار داشتن بودجه ای معادل 174 میلیارد تومان در سال بیش از 195 میلیارد تومان صادرات کالا و خدمات دارد که از این رقم 60 میلیارد دلار آن مربوط به صادرات به همسایگان است.
مثالی از فدراسیون روسیه یکی از همسایگان ایران با بازاری 250 میلیارد دلاری
فدراسیون روسیه کشوری با واردات بیش از 250 میلیارد دلار کالا در سال و اینکه تمامی مسایل در حوزه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی دست به دست هم داد تا روابط ما با این کشور توسعه یابد. امروز صادرات ما به این کشور نزدیک به 200 میلیون دلار و واردات ما از این کشور نزدیک به 2 میلیارد دلار است و می توان گفت این سطح از همکاری بین ما و این کشور قابل قبول نمی باشد.
آیا می دانید چه پروژه هایی در کشور روسیه وجود دارد و این پروژه ها در مذاکرات فیمابین دولت ها قابل اخذ برای بنگاه های ایرانی است؟
آیا می دانید فرصت بزرگ برگزاری جام جهانی روسیه در سال 2018 می توانست چه فرصت های بزرگی را در حوزه صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی برای کشور به ارمغان بیاورد؟
آیا میزان واردات تجهیزات پزشکی، دارو کشور روسیه را می دانیم؟ آیا برنامه های آتی این کشور در حوزه های مختلف را ارزیابی نموده ایم؟
کشور روسیه به عنوان مثال در حوزه های مختلف از جمله کاشی و سرامیک (50 میلیون مترمربع واردات) پودرهای شوینده (80 هزار تن واردات و 90 هزار تن صادرات)، ساخت منازل مسکونی (بیش از 1 میلیون واحد) میوه و سبزی (30 میلیارد دلار واردات) و ....می توانست بازار خوبی برای محصولات تولیدی در کشور ما باشد.
باید به این نتیجه رسیده باشیم که اگر بتوانیم با الگوی صحیح توانمندی های خود را در حوزه صادرات و نیز فرصت های خود را جهت جذب سرمایه خارجی معرفی کنیم، قطعا خریداران و نیز سرمایه گذاران خارجی خود به تنهایی تحریم ها را دور خواهند زد و رابطه اقتصادی خود را برقرار خواهند نمود. موضوعی که در شرایط واقعی اتفاق افتاده است.
امروز محصولات ایرانی به سبب تحریم ها توانسته است، در بسیاری از موارد جایگزین محصولات اروپایی در منطقه شود، مثال های فراوانی وجود دارد که نشان می دهد تولید کننده ایران توانسته است با حفظ کیفیت و نیز طبیعتا قیمت مناسب در کشورهای منطقه جای خود را باز نماید.
اینکه امروز شاهد صادرات به کشور عراق و گسترش آن تا مرز 9 میلیارد دلار هستیم، می تواند نشان دهد که این رقم می تواند به ارقام بالاتر نیز برسد و همچنین سایر کشورها را هم تحت پوشش قرار دهد.
اگر در حوزه سرمایه گذاری خارجی، شرکت های اروپایی، ترکیه، هند و نیز منطقه خلیج فارس در کشورمان حضور داشته اند می توان ادعا نمود که با الگوی صحیح می توان این سرمایه گذاری ها را افزایش داد و همچنین سرمایه گذاران خارجی جدید را به دلیل این موفقیت ها جذب نمود.
مسلما در دو حوزه صادرات و جذب سرمایه خارجی، چنانچه معرفی توانمندی ها با الگوی صحیح صورت گیرد، خواهیم توانست، جهش اقتصادی را تجربه کنیم.

https://www.asianews.ir/u/1Bu
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید