صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
جمعه / ۱ اَمرداد ۱۴۰۰ / ۲۲:۴۶
کد خبر: 5239
گزارشگر: 213
۱۴۱۳
۰
۰
۲
ادامه رکود اقتصادی و تضعیف معیشت

تورم «بی سابقه» ایران ماهانه شد/افزایش ۷۰ درصدی قیمت خوراکی ها

تورم «بی سابقه» ایران ماهانه شد/افزایش ۷۰ درصدی قیمت خوراکی ها
مرکز آمار ایران اعلام کرد که نرخ تورم سالانه در تیرماه به ۴۴/۲ درصد رسیده که نسبت به ماه گذشته ۱/۲ درصد افزایش یافته است؛ این در حالی است که قیمت خوراکی‌ها در تیرماه سال جاری نسبت به ماه مشابه ۵۹.۶ درصد گران تر شده است.

به گزارش آسیانیوز، مرکز آمار ایران اعلام کرد که نرخ تورم سالانه در تیرماه به ۴۴/۲ درصد رسیده که نسبت به ماه گذشته ۱/۲ درصد افزایش یافته است. این رقم بالاترین میزان تورم از سال ۷۴ به بعد است.

نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری ۴۳/۷ و برای خانوارهای روستایی ۴۷/۳ درصد است. تورم سالانه خردادماه ۴۳ درصد اعلام شده بود. پیش از ثبت این ارقام بالاترین میزان تورم مربوط به سال ۷۴ بوده که به ۴۹/۴ درصد رسیده بود.

نرخ تورم نقطه‌ای نیز در تیرماه به ۴٣/۶ درصد رسید و خانوارهای کشور به طور میانگین ۴۳/۶ درصد بیشتر از تیر ۹۹ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده­‌اند. تورم در سال ۹۲ و در زمان تحویل دولت به حسن روحانی در حدود ۳۴ درصد بود و در پایان سال ۹۳ با حدود ۱۹ درصد کاهش به ۱۵/۶ درصد رسید.

با خروج آمریکا از برجام، تورم نیز در ایران بار دیگر افزایش یافت و تورم سال ۹۷ به ۲۶/۹ درصد رسید که بالاترین نرخ تورم در پنج سال پیش از آن بود.

خوراکی‌ها «۷۰ درصد» گران شدند

مرکز آمار ایران همچنین در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود از افزایش ۵۹.۶ درصدی قیمت خوراکی‌ها در تیرماه سال جاری نسبت به ماه مشابه پارسال خبر داده است.

مرکز آمار از چند هفته پیش دسترسی گروهی از کاربران اینترنتی را به داده‌های خود  مسدود کرده، اما خبرگزاری ایسنا تنها بخش گزارش کلی این نهاد رسمی را پوشش داده که مدعی است تورم نقطه‌ای (افزایش قیمت‌ها در تیرماه نسبت به ماه مشابه ۱۳۹۹) ۴۳.۶ درصد بوده است.

بدین ترتیب افزایش قیمت خوراکی‌‌ها نسبت به افزایش قیمت دیگر حوزه‌ها، از جمله خدمات، مسکن و غیره بسیار بالاتر بوده است. تورم سالانه (۱۲ ماه منتهی به تیر امسال نسبت به دور مشابه پارسال) نیز به ۴۴.۲ درصد رسیده است.

تورم سالانه خردادماه امسال بنابر روایت مرکز آمار به ۴۳ درصد رسیده بود که بالاترین رقم طی ۲۶ سال گذشته است. بنابراین تورم تیر ماه حتی بالاتر از خرداد ماه بوده است.

بر اساس ارزیابی صندوق بین‌المللی پول، ایران در سال ۹۹ پس از ونزوئلا، زیمبابوه، سودان، سورینام و لبنان بیشترین نرخ تورم را در جهان داشته است و امسال نیز وضعیت کشور بدتر خواهد شد./

https://www.asianews.ir/u/37y
اخبار مرتبط
گسترش اشتغال و کاهش معضل بیکاری با توسعه تولید و چرخاندن پر قدرت چرخ های صنعت تحقق خواهد یافت؛ اما در این میان دغدغه اصلی کارآفرینان، صنعتگران و تولیدکنندگان وجود موانع، چالش ها و مشکلاتی است که بر سر راه تولیدکنندگان وجود دارد.
اگر دولت و مجریان امر نخواهند تسلیم کاهش سرمایه‌گذاری در ازای رشد مصرف شوند، آن وقت ناگزیر خواهند بود که به کسری بودجه و تامین مالی تورمی آن تن دهند که اقتصاد را به شدت بی ثبات خواهد کرد.
نمایندگان مجلس طی دو روز گذشته کلیات طرح «مالیات بر عایدی سرمایه» را تصویب کردند که از این پس طبق مدت تملک، اگر فردی طلا، ارز، مسکن و خودرو خریداری و سپس اقدام به فروش آن کند، باید از محل سود این معامله، بخشی را به عنوان مالیات پرداخت کند؛ در حالی وقتی اقتصادی به نرخ تورم نزدیک ٥٠ درصد رسیده، کاملا مشخص است که سود واقعی سرمایه گذار در بازارهای گفته شده حتی در برخی از موارد منفی است!
علیرضا حیدری، نایب رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه‌ی کارگری در خصوص مهم‌ترین مطالبات کارگران از دولت آینده گفت: بزرگترین مشکل کارگران امنیت، معیشت و تامین اجتماعی است. این سه موضوع دغدغه‌ی جامعه‌ی کارگری و متاثر از سیاست‌هایی است که توسط دولت به اختیار یا اجبار، انجام می‌شود.
اهمیت فضای اقتصاد، تولید و نوآوری در شرایط فعلی کشور به حدی است که امسال پشتیبانی و مانع زدایی از تولید به عنوان شعار سال از سوی رهبر انقلاب مطرح شده و سمت و سو‌ی برنامه ریزی و خط مشی اداره کشور برای قوای سه گانه مشخص شد.
با پایان یافتن سال 99 یکی از سخت‌ترین دهه‌های اقتصادی ایران به پایان رسید. رشد اقتصادی با میانگین نزدیک به صفر، کاهش رشد سرمایه‌گذاری و افزایش خروج از سرمایه، تحریم‌های اقتصادی، جهش‌های ارزی و تورم بالا از ویژگی‌های اقتصادی شاخص این دهه است؛ اما به نظر می‌رسد در میان همه این مشکلات تورم نقش پررنگ‌تری داشته باشد و در مقایسه آمار دهه‌های گذشته، اصلی‌ترین شاخص دهه 90، تورم بالای آن است.
در اثر شوک کرونا، مشاغل غیررسمی، بخش خدمات و بنگاه‌های کوچک بیشتر آسیب دیدند. 65درصد اشتغال‌زایی مربوط به بنگاه های کوچک است. بنابراین 65 درصد اشتغال ما در معرض آسیب است، زیرا بنگاه‌ها بسیار آسیب‌پذیرند؛ بالای 81 درصد هم در برخی شهرهای ایران مشاغل غیررسمی دارند؛ از سوی دیگر هر میزانی که بانک مرکزی یا مرکز آمار به عنوان رقم تورم اعلام می‌کند باید همان میزان به اضافه مبلغی دیگر به رقم دستمزد کارگری اضافه شود تا اوضاع معیشتی کارگران دچار بحران نشود.
رییس اتاق تهران «کاهش شدید میزان اعتماد جامعه به سیاست‌گذاران» را یکی پیامدهای سیاست‌های اقتصادی طی سال‌جاری توصیف کرد و گفت: به جرات می‌توان سال ۱۳۹۹ را «بدترین سال از لحاظ اعتماد عمومی به سیاست‌ها و اقدامات اقتصادی» در کشور دانست.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید