صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۵ تیر ۱۴۰۱ / ۰۲:۰۸
کد خبر: 10511
گزارشگر: 213
۹۵۷
۰
۰
۲
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی

درباره مجتمع «صنایع غذایی گلها»؛ پیشرو در صنعت بسته بندی

درباره مجتمع «صنایع غذایی گلها»؛ پیشرو در صنعت بسته بندی
زمانی که ادویه جات و سبزیجات خشک در کاغذهای قیفی شکل به فروش می رسید، بنیانگزار «صنایع غذایی گلها» اولین کسی بود که از ملوان های روسی نایلون های یک طرف دوخت خریداری و موادغذایی را با کمک اتوهای ذغالی در آن بسته بندی کرد.

به گزارش آسیانیوز، مجتمع صنایع غذایی گلها در سال 1318 به صورت سنتی فعالیت خود را از پله نوروزخان آغاز کرد. در آن دوره زمانی که ادویه جات و سبزیجات خشک در کاغذهای قیفی شکل به فروش می رسید، بنیانگزار گلها اولین کسی بود که از ملوان های روسی نایلون های یک طرف دوخت خریداری و موادغذایی را با کمک اتوهای ذغالی در آن بسته بندی کرد. در آن دوره نسل اول گلها با توجه به مقتضای زمان و شرایط جامعه و نیاز آن دوره تصمیم مهمی گرفت، که آن مهم پایه گذار مجموعه ای عظیم و ماندگار امروزی شده است.

درباره مجتمع «صنایع غذایی گلها»؛ پیشرو در صنعت بسته بندی

در سال 1345 نسل دوم این مجموعه فعالیت خود را آغاز کرد و هماهنگ با شرایط جامعه مسیر حرکت از تولید سنتی محصولات به سمت صنعتی شدن را طی کرد. تلاش های نسل دوم گلها به همت و تلاش مرحوم عبدالرضا کریمی تفرشی به ثمر نشست و این مجموعه شکلی صنعتی به خود گرفت.

با حرکت به سمت جلو و گام نهادن در مسیر تکنولوژی نیاز به افکار و اندیشه های نو احساس شد و این درست زمانی بود که نسل سوم گلها در ابتدای دهه هشتاد با تفکری نوین از راه رسید تا چرخ صنعت را این بار به مدد دانش و فناوری روز و نیروی جوانی به حرکت در آورد.

با افتخار اعلام می کنم امروز که در حدود 20 سال از کار کردن نسل سوم گلها می گذرد مجتمع صنایع غذایی گلها بیش از ۳5۰ نوع محصول و یک کارآفرینی عظیم چند هزار نفره در سراسر کشور ایجاد کرده است.

صنایع غذایی گلها با یک قرن حضور پرافتخار در صنعت غذای ایران و کسب انواع افتخارات، جوایز و گواهینامه های ملی و بین المللی و دارا بودن متنوع ترین سبد غذایی از دیرباز تا امروز میهمان بی بدیل سفرهای مردم شریف ایران بوده است و افتخار ما اینست که کودکان دیروز، مادران و پدران امروز و آینده سازان این مملکت و تمامی نسل های میهن عزیزمان با گلها رشد کرده اند و طعم آشنای آن را به خاطر می سپارند و بی تردید تا روزی که این مردم وفادار خاطرات شیرین خود را با عطر و طعم محصولات گلها رقم می زنند و همراه وفادار گلها هستند، صنایع غذایی گلها همچنان بر قله های افتخار می درخشد.

صنایع غذایی گلها امروز با داشتن بیش از 350 نوع محصول دارای بالاترین تنوع محصول در سبد غذایی خانوار می باشد و بیشترین گواهینامه های ملی و بین المللی و جوایز و افتخارات را در کشور کسب کرده است. همچنین این مجموعه یک اشتغال آفرینی بزرگ چند هزار نفره در سطح کشور ایجاد کرده است.

صنایع غذایی گلها از جمله برندهایی است که دارای بالاترین گواهینامه ها و افتخارات ملی و بین المللی است. این مجموعه در چندین سال متوالی واحد نمونه استاندارد بوده است. همچنین افتخار این را داشته که در سال های متوالی عنوان برند محبوب مصرف کنندگان را کسب کند که حاکی از اعتماد مشتریان و مصرف کنندگان فهیم گلها بوده است. اولین دارنده نشان استاندارد نمک طعام در ایران است. از اولین برندهایی هستیم که گواهی ثبت بین المللی تایید و نظارت بر غذا و دارو را از FDA آمریکا دریافت کردیم.

صنایع غذایی گلها اولین کارخانه ای است که موفق به دریافت گواهی قدمت بیش از صد سال از یونسکو شده است و این افتخار بزرگی برای برند گلها و کشور ماست.
این برند یکی از قدیمی ترین و نام آشناترین برندهایی است که از دیرباز بر سر سفره های مردم ایران جایگاه ویژه ای داشته و در حافظه تاریخی مردم ایران به عنوان یک برند نوستالژیک جای گرفته است.

درباره مجتمع «صنایع غذایی گلها»؛ پیشرو در صنعت بسته بندی تحول در بسته بندی راه رقابت در بازارهای جهانی

بسته بندی یکی از مؤلفه های مهم برای صادرات محصول محسوب می شود. سرمایه گذاری هر چه بیشتر در صنعت بسته بندی و بهبود بسته بندی کالاها مطابق با آخرین دستاوردهای روز دنیا به ویژه در جهت بهبود و گسترش صادرات می تواند از عوامل تأثیر گذار در رشد صنعت و تولید کشور باشد .

در حال حاضر بسته بندی مواد غذایی ایران برای رقابت و حضور در بازارهای جهانی ضعیف است .بسیاری از واحدهای تولیدی با تجهیزات فرسوده و قدیمی فعالیت می کنند . به عنوان مثال زعفران ایرانی به صورت فله ای به اسپانیا صادر و در این کشور با بسته بندی مناسب و با نام اسپانیا وارد بازارهای جهانی می شود . باید بپذیریم که صنایع غذایی ایران برای حضور و جایگاه مناسب در بازارهای بین المللی نیاز مبرم به استفاده از تکنولوژی روز دنیا و ارتقاء سطح کیفیت و بسته بندی و بهره گیری از تجهیزات مدرن و به روز دارد و این مهم قطعاً نیاز به تزریق نقدینگی مناسب به این بخش دارد .

همچنانکه بسته بندی ما هنوز به خودکفایی کامل نرسیده و ما چاره ای جز واردات بسیاری از مواد اولیه بسته بندی خود نداریم . تمام این موارد قطعاً متأثر از نوسانات نرخ ارز خواهد بود و افزایش نرخ ارز به شدت تولیدکنندگان را تحت فشار قرار می دهد.

متاسفانه در دوره تحریم دستگاه های بسته بندی چینی وارد کشور شد که طول عمر کم و کیفیت پایین داشتند و بزودی مستهلک می شوند. اگر تولیدکنندگان داخلی برخی دستگاه های بسته بندی نوین را مونتاژ یا تولید کنند.

هزینه های تولید صنعت به شدت کاهش می یابد. به علاوه در صورت حمایت بانک ها، صنعت غذای ایران با بکارگیری دستگاه ها و فناوری نوین در بسته بندی، توان بیشتری در رقابت با کشورهای اروپایی و آمریکایی خواهد داشت.

با رشد و گسترش وسایل ارتباط جمعی و افزایش ارتباط مردم با اقصی نقاط جهان نیاز و توقع افراد جامعه از یک محصول با بسته بندی جذاب و مطلوب و با کیفیت افزایش یافته است. قطعا صنایع غذایی کشور برای حضور موفق در بازارهای جهانی و رقابت با برندهای بزرگ ناگزیر به رشد و پیشرفت در صنعت بسته بندی مطابق با استانداردهای جهانی است و باید توسعه فناورانه بسته بندی در دستور کار جدی تمامی برندها قرار گیرد. ضمن اینکه بازار رقابتی داخل نیز تولیدکنندگان را ترغیب به رشد و نوآوری در بسته بندی می کند و این به نوعی احترام به خواست و رشد دانش و کیفیت زندگی مردم است.

صنایع غذایی گلها پیشرو در صنعت بسته بندی

خوشبختانه گلها در سالهای اخیر از رشد خوبی در این زمینه برخوردار بوده است که با افزایش سطح دانش و فناوری و حضور در نمایشگاه های بین المللی و درک درست از فناوریهای روز دنیا بی تردید قدم های موثرتری برداشته خواهد شد. همچنین با پیوستن ایران به سازمان جهانی بسته بندی (WPO) افق روشنی به روی صنعت بسته بندی کشور گشوده شده است که باید از این فرصت به نحو شایسته ای بهره گیری شود.

صنایع غذایی گلها بویژه در سالهای اخیر حرکت رو به رشدی را در زمینه توسعه فناوری و به روز کردن بسته بندی محصولات مطابق با استانداردهای جهانی و خواست و نیاز مشتریان همگام با پیشرفت تکنولوژی انجام داده و توانسته پاسخگوی سلایق و خواست مصرف کنندگان فهیم و هوشمند خود باشد و به این ترتیب با رشد ارزش افزوده توانسته حضور موفق خود را در بازارهای داخلی و خارجی تثبیت کند.

هدف و خط مشی اصلی صنایع غذایی گلها حرکت رو به جلو در مسیر فناوری تولید و ارتقاء بسته بندی و حفظ و ارتقاء کیفیت و پایشمداوم نیازها، نظرات و خواست مشتریان جهت جلب رضایت مصرف کنندگان است. به ویژه با توسعه وسایل ارتباط جمعی سطح آگاهی مصرف کنندگان بالا رفته و احترام به سلایق و خواست مشتریان همواره در اولویت برنامه های ما بوده است. توسعه صادرات و ایجاد بازارهای صادراتی جدید از دیگر برنامه های آتی این مجموعه می باشد.

صنایع غذایی گلها از پیشگامان عرضه محصولات با بسته بندی گریندر یا درب آسیابی در ایران است و با هدف ایجاد اطمینان خاطر در مصرف کننده در خصوص خلوص بالای محصولات و حفظ عطر و طعه و کیفیت بالای ادویه جات و چاشنی های غذایی و در عین حال عرضه بسته بندی با طراحی نوین و مطابق با استانداردهای جهانی در زمینه تولید و عرضه این نوع محصولات گام برداشته و علیرغم مشکلاتی که تحریمها و چالش های تامین مواداولیه برای تولیدکنندگان ایجاد کرده و تلاش دارد که همچنان در زمینه حفظ کیفیت و کمیت بالای محصولات اهتمامی ویژه ورزد و رضایت مصرف کنندگان عزیز را سرلوحه کار خود قرار دهد.

چرا که همواره بر این اعتقاد استوار است که ایرانی لایق بهترین هاست./

آسیانیوز
https://www.asianews.ir/u/75p
اخبار مرتبط
به گفته برخی نمایندگان و کارشناسان گرانی‌ها کمر مردم را شکسته است و پیش‌بینی می‌شود که به دلیل گرانی‌، تامین غذای گرم در بسیاری از مراکز درمانی، غیرممکن شده و تامین غذای زندان‌ها و خوابگاه‌ها هم با مشکل زیادی روبرو خواهد شد.
با اینکه ایران از اولین کشورهای جهان در تاریخ تولید گندم است و بخشی از تمدن دنیا با تولید گندم در ایران شکل گرفته و به سایر جهان گسترش یافته، چرا ایران علیرغم داشتن شرایط مساعد آب و هوایی و خاک حاصلخیز و پتانسیل های بالای کشاورزی هنوز در تولید این محصول به خودکفایی کامل نرسیده و چرا هم اکنون یکی از وارد کنندگان اصلی گندم در جهان است؟
گندم، مستقیماً با تغذیه و اقتصاد جهانی رابطه دارد و بیش از ۳۵ درصد از جمعیت جهان، از لحاظ تغذیه ای به گندم وابسته اند، در حالی که از نظر تهیه نان و ارزش نانوایی، آرد هیچ یک از غلات به پای آرد گندم نمی رسد.
طبق تعریف کمیته امنیت غذایی جهانی سازمان ملل، امنیت غذایی به این معنا تعریف می‌شود که همه مردم در همه زمان‌ها دسترسی فیزیکی، اجتماعی و اقتصادی به غذای کافی، ایمن و مغذی داشته باشند که ترجیحات غذایی و نیازهای غذایی آن­ها را برای یک زندگی فعال و سالم برآورده کند.
ایران به عنوان همسایه روسیه و وابسته به برخی محصولات کشاورزی تعیین‌کننده از سوی هر دو کشور روسیه و اوکراین، می‌تواند با معضل به خطر افتادن امنیت غذایی روبه‌رو شود؛ در حالی که موضوع قاچاق و خروج کالاهای اساسی از کشور نیز علاوه بر بحث خشکسالی و بحران جنگ منجر به افزایش قیمت کالاهای اساسی در کشور شده است.
کنترل تورم و حمایت از معیشت مردم بدون تصویب و اجرایی شدن بخش هایی از اصلاح ساختار بودجه امکانپذیر نیست.
اتکای مدیران شرکت‌ها به روش های سنتی گذشته و پیروی از تجربه های قبلی کافی نیست و باید به محض عوض شدن شرایط رقابت،‌ از شیوه های جدید بازاریابی استفاده کرد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید