صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۲۰ آذر ۱۴۰۲ / ۱۴:۰۹
کد خبر: 18249
گزارشگر: 2
۶۷۶
۰
۰
۳
چوب ترموود

ویژگی‌های خاص ترموود | یک چوب بی‌نظیر با خواص و کاربردهای ویژه

ویژگی‌های خاص ترموود | یک چوب بی‌نظیر با خواص و کاربردهای ویژه
ترموود به خاطر داشتن ویژگی های خاص، کاربردهای متنوعی دارد. برای آشنایی با ویژگی‌های خاص ترموود، ادامه مطلب را مطالعه بفرمایید...

ویژگی‌های خاص ترموود کارایی آن را افزایش می‌دهند

چوب‌های ترموود تولید شده با فرایند حرارت‌دهی طی ۲۰ سال گذشته به‌صورت گسترده در اروپا مورداستفاده قرار گرفته‌اند. تولید این محصول به طراحان و معماران این امکان را می‌دهد تا با استفاده از این متریال پاک و عاری از مواد سمی انواع نیازهای ساخت‌وساز را برطرف کنند. ترموود در تماس با دمای بیش از ۲۵۰ درجه سانتی‌گراد رطوبت داخلی خود را از دست می‌دهد تا یک محصول جدید با ساختار بهبودیافته ایجاد شود. این فرایند موجب ایجاد تغییرات فیزیکی و شیمیایی در چوب می‌شود و آن را بادوام، مقاوم در برابر پوسیدگی و ضدآب می‌کند. در این مطلب با ویژگی‌های خاص ترموود آشنا می‌شویم.

آیا ترموود ویژگی‌های منحصربه‌فرد دارد؟

فرایند حرارت‌دهی موجب ایجاد ویژگی‌های خاص ترموود می‌شود. همچنین ایجاد تغییرات فیزیکی و شیمیایی در بافت داخلی و خارجی ترموود آن را به متریال عالی برای کاربردهای گوناگون تبدیل می‌کند. در ادامه با ویژگی‌های خاص ترموود آشنا می‌شویم.

در برابر پوسیدگی مقاوم است

فرایند حرارت‌دهی موجب افزایش مقاومت ترموود در برابر پوسیدگی می‌شود. تغییر ساختار داخلی و مقاومت ترموود در برابر نفوذ رطوبت باعث می‌شود تا شرایط لازم برای رشد قارچ و کپک (مهم‌ترین عوامل ایجاد پوسیدگی) وجود نداشته باشد. علاوه بر این قند طبیعی، رزین و ترکیبات شیمیایی درون‌چوب طی فرایند حرارت‌دهی از آن خارج می‌شوند تا محصول نهایی هیچ‌گونه ماده غذایی برای رشد قارچ نداشته باشد و حشرات گوناگون مانند موریانه که پوسیدگی چوب را سرعت می‌بخشند به آن جذب نشوند.

ترموود خواص ضدکپک و ضدجلبک دارد

رشد کپک و جلبک موجب بروز مشکلات گوناگون در چوب می‌شود، برای مثال لکه‌‎های کپک فرایند رنگ‌کردن و روکش چوب را بسیار دشوار می‌کنند و موجب کاهش استحکام آن می‌شوند. مهم‌ترین ماده غذایی موجود در چوب که سبب جذب کپک و جلبک می‌شود قندهای محلول در آب و دیگر ترکیبات ارگانیک درون‌چوب است. فرایند حرارت‌دهی موجب خروج این مواد از بافت چوب می‌شود تا ترموود یک خاصیت اسیدی و مقاوم در برابر این عوامل پیدا کند. به‌طورکلی رطوبت بسیار پایین ترموود را می‌توان یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های خاص آن در مقایسه با چوب‌های معمولی دانست.

رنگ ترموود دچار تغییر نمی‌شود

تماس طولانی‌مدت با پرتوهای فرابنفش موجب تغییر رنگ چوب می‌شود. معمولاً تنها چند هفته پس از نصب سازه‌‌های چوبی روند کم‌رنگ‌شدن آن‌ها آغاز می‌شود. با استفاده از پوشش‌های مقاوم و مراقبت از ترموود می‌توانید رنگ تیره و زیبای آن را حفظ کنید و از بافت صاف و طبیعی ترموود لذت ببرید. شما می‌توانید از رنگ‌ها و روغن‌های مخصوص برای این منظور استفاده کنید. معمولاً این فرایند باید پس از چند ماه یا چند سال، باتوجه‌به نوع پوشش مورداستفاده، دوباره تکرار شود.

تغییر رنگ چوب

پایداری ابعادی ترموود و مقاومت در برابر ترک‌خوردگی

چوب‌های معمولی پس از جذب رطوبت و خشک‌شدن دچار ترک‌خوردگی می‌شوند. علت این موضوع تغییر رطوبت موقت در سطح و داخل ترمورد است. این ترک‌ها می‌توانند به دلیل نفوذ آب از شیارهای گوناگون ایجاد شوند. سطح بسیار صاف و بافت فشرده و نفوذناپذیر ترموود موجب پایداری ابعادی بسیار خوب آن در محیط‌های گوناگون و حتی مواجهه با رطوبت بسیار بالا، می‌شود. شما می‌توانید با استفاده از پوشش‌های مناسب و مراقبت بیشتر از ترموود طول عمر آن را باز هم‌افزایش دهید.

مقاومت ترموود در برابر نفوذ رطوبت و آب

ترموود به‌مانند چوب معمولی هوا و آب را به درون بافت خود جذب نمی‌کند. به همین دلیل می‌توانید از ترموود در محیط‌های مرطوب و شرجی استفاده کنید. فرایند حرارت‌دهی سبب تغییر در ساختار سلول‌های چوب می‌شود و چگالی آن را در مقایسه با چوب معمولی تا حد زیادی کاهش می‌دهد. این در حالی است که ابعاد چوب دچار هیچ تغییری نمی‌شود و هوای زیادی در میان خلل‌وفرج ترموود به دام می‌افتد. با استفاده از روکش مناسب، مخصوصاً بر روی بخش‌هایی از ترموود که بیشتر در تماس با رطوبت قرار دارند، می‌توانید مقاومت آن را بیش‌ازپیش افزایش دهید.

ضریب انتقال حرارت پایین ترموود

چگالی بسیار پایین ترموود، مقاومت آن در برابر جذب رطوبت و ساختار خاص بافت داخلی آن باعث می‌شود تا ضریب انتقال حرارت بسیار کمتری در مقایسه با چوب معمولی داشته باشد. این خاصیت ترموود را به یک متریال عالی برای ساخت مبلمان، کف‌پوش، سونا و محصولات گوناگون که به‌صورت مستقیم با پوست در تماس هستند، تبدیل می‌کند. ترموود را می‌توان در فضای باز و محیط‌هایی که تغییرات دمایی شدید را تجربه می‌کنند، استفاده کرد.

ترموود متریالی پایدار و محافظ محیط‌زیست است

محصولات ترموود با برداشت چوب از جنگل‌ها و مزارع تجدیدپذیر تولید می‌شوند. علاوه بر این طی فرایند حرارت‌دهی و تولید هیچ‌گونه ماده افزودنی و شیمیایی استفاده نمی‌شود. به همین دلیل ترموود را می‌توان؛ مانند چوب معمولی و بدون نگرانی بازیافت کرد یا در طبیعت قرارداد تا تجزیه شود.

مزایای کلیدی ترموود

ویژگی‌های خاص ترموود باعث می‌شوند تا این متریال کاربردهای بسیار ویژه پیدا کند. این محصول مزایای کلیدی و بسیار زیادی در مقایسه با چوب معمولی دارد، به همین دلیل موردتوجه معماران و طراحان قرار گرفته است.

برخی از مهم‌ترین مزایای ترموود عبارت‌اند از:

  • فرایند تولید آن کاملاً طبیعی است و هیچ‌گونه افزودنی شیمیایی به آن اضافه نمی‌شود
  • ترموود مانند چوب معمولی در طبیعت بازیافت می‌شود
  • برای تولید ترموود از چوب جنگل‌های تجدیدپذیر استفاده می‌کنند
  • عملکرد بسیار خوبی در فضای داخلی و خارجی دارد
  • در شرایط جوی شدید بسیار پایدار و مقاوم است
  • ثبات ابعادی و استحکام بسیار بالایی دارد
  • نشت رزین ندارد و می‌توان به‌راحتی آن را رنگ کرد

چوب ترموود

ترموود یک متریال مدرن با خواص گوناگون است

ترموود به دلیل مقاومت در برابر رطوبت، رشد قارچ، نفوذ حشرات موذی، پوسیدگی و ترک‌خوردگی کاربردهای بسیار زیادی دارد. امروزه از این متریال طبیعی در پروژه‌های گوناگون استفاده می‌شود. نصب کف‌پوش‌ها، دیوارپوش‌ها و نما پوش‌های ترموود بسیار رواج پیدا کرده است و با آن مبلمان و محصولات بسیار باکیفیت و شیک تولید می‌شود. شرکت پارس آرای کوهستان بهترین محصولات ترموود از تولیدکنندگان برتر دنیا را در ایران عرضه می‌کند. شما می‌توانید با مراجعه به بخش‌های مختلف وبسایت با محصولات و خدمات ما آشنا شوید.

سؤالات متداول

آیا گونه‌های مختلف درخت را می‌توان با فرایند حرارت‌دهی به ترموود تبدیل کرد؟

به‌طورکلی گونه‌های مختلف درختان شمالی مانند کاج، صنوبر، توس و اسپن برای تبدیل‌شدن به ترموود مناسب هستند. علاوه بر این می‌توان برخی گونه‌های سخت‌چوب مانند راش، بلوط و زبان‌گنجشک را به ترموود‌های باکیفیت تبدیل کرد.

طول عمر ترموود چقدر است؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد که مقاومت ترموود در برابر پوسیدگی به نسبت چوب معمولی درختان سوزنی‌برگ یا چندین گونه درخت استوایی بسیار بهتر است. علاوه بر این پایداری ابعادی بالا به افزایش طول عمر محصولات ساخته شده با ترموود کمک می‌کند. شما می‌توانید با استفاده از پوشش‌های محافظ و مراقبت از ترموود عمر مفید آن را افزایش دهید.

آیا می‌توان ترموود را رنگ کرد؟

بله شما می‌توانید با استفاده از رنگ‌های ویژه و متنوع ترموود را رنگ کنید. البته اضافه‌کردن روکش به ترموود ضرورت ندارد، اما استحکام و طول عمر آن را افزایش می‌دهد.

https://www.asianews.ir/u/dCn
اخبار مرتبط
راهنمای خرید ترمووود از فروشگاه ددی وود | آشنایی با کاربرد ترموود | پیشنهاد خرید ترمووود با بهترین قیمت و کیفیت
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید