صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۲۶ دی ۱۴۰۲ / ۱۷:۳۶
کد خبر: 19198
گزارشگر: 2
۶۳۱
۰
۰
۱
سرمایه گذاری

پاسخ به مشکلات و چالش‌های خرید طلا از زبان طلاین

پاسخ به مشکلات و چالش‌های خرید طلا از زبان طلاین
بسیاری از مردم قصد خرید طلا برای پس انداز، سرمایه‌گذاری یا استفاده زینتی را دارند؛ اما با چالش‌هایی مثل اصل نبودن طلا، قیمت‌های متفاوت، نحوه نگهداری و تامین امنیت و کارمزد‌های ساخت زیاد مواجه هستند. در این نوشته به کمک سایت طلاین، تلاش می‌کنیم تا به این چالش‌ها پاسخ دهیم و راهکار‌های موجود برای هر یک را برای شما توضیح دهیم.

اختلاف قیمت بازار طلا

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که افراد در هنگام خرید طلا دارند، این است که هر فروشنده قیمت طلا را عددی متفاوت اعلام می‌کند. به این منظور بهتر است قیمت لحظه ای طلا را از سامانه‌های به روز و معتبر که تحت نظر اتحادیه طلا و جواهر هستند، مشاهده کنید.

نگرانی بابت اصل بودن طلا

فرقی ندارد که طلا را به چه هدفی خریداری می‌کنید، زمانی که قطعه طلا اصل نباشد خرید شما سراسر ضرر است. برخی از فروشندگان طلای تقلبی یا با عیار کم را به شما می‌فروشند. برای اینکه بتوانید عیار (درجه خلوص) طلا را تشخیص دهید، باید به این نکات دقت کنید:

  • همواره طلا را از فروشندگان قانونی و معتبر خریداری کنید. طلافروشی‌ها موظف هستند که جواز کسب و گواهی‌های مربوط به قانونی بودن کسب و کار‌ خود را در معرض دید عموم بگذارند و سامانه‌های معاملاتی طلا نیز باید نماد‌ها و مجوز‌های لازم را ارائه نمایند.
  • هم‌چنین همواره فاکتوری دقیق برای هر خرید طلا دریافت کنید. در این فاکتور باید مشخصات قطعه طلا مثل عیار، وزن، شکل ساخته شده (مثلا اگر النگو یا دست‌بند است)‌ و قیمت آن به صورت دقیق درج شده باشد.

شمش طلا

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید این نوشته را در سایت طلاین بخوانید: روش‌های تشخیص طلای اصل از تقلبی

هزینه‌های جانبی خرید طلا

در برخی از روش‌ها، هزینه‌هایی وجود دارد که ممکن است خریداران را از سرمایه‌گذاری در سکه و طلا منصرف کند؛ اما بهتر است هر یک از این هزینه‌ها، مقدار دقیق و کاربرد‌هایشان را بدانید. آگاهی از میزان این هزینه‌های جانبی باعث می‌شود شما برای هر نوع خرید طلایی مالیات یا کارمزد نپردازید. در ادامه این هزینه‌ها را یک‌بار دیگر مرور خواهیم کرد:

  • اجرت ساخت طلا: مبلغی که به‌عنوان اجرت برای انواع زیورآلات نیز دریافت می‌شود نیز متفاوت خواهد بود. در همین راستا معمولا اجرت ساخت انواع طلا بین ۲ تا ۴۰ درصد قیمت وزنی آن را شامل می‌شود.
  • مالیات بر ارزش افزوده طلا: نرخ این مالیات ۹ درصد است و در هنگام خرید طلای زینتی باید پرداخت کنید.
  • سود فروشنده: که بین ۵ تا ۷ درصد قیمت طلای زینتی است.

طلای آب شده چیست

البته در برخی از روش‌های خرید طلا مثل سکه و طلای آب شده این هزینه‌های جانبی بسیار کاهش پیدا می‌کنند.

نقدینگی

یکی دیگر از چالش‌هایی که در سرمایه‌گذاری و خرید طلا برای پس انداز مردم را درگیر می‌کند، میزان نقدینگی است. نقدینگی به معنای میزان آسان بودن تبدیل طلا به پول نقد است. میزان نقدینگی در برخی از اشکال طلا مانند شمش ممکن است دشوار باشد؛ اما طلای آب شده به خاطر اینکه ماده خام برای طلاسازان است و کاربرد‌های صنعتی دارد همواره نقدینگی خوبی را از خود نشان داده است.

اگر با طلای آب شده آشنایی ندارید، این نوشته را بخوانید: طلای آب شده چیست

پیچیدگی بازار طلا و اشکال آن

در ایران اشکال متفاوتی از طلا به صورت روزانه خرید و فروش می‌شوند که بهتر است همه با آن آشنایی داشته باشند تا در شرایط دلخواه بتوانند بهترین طلا را تهیه کنند. انواع طلا در ایران عبارت‌اند از:

  1. طلای نو زینتی: این طلاها که با عیار ۱۸ ساخته می‌‌شوند مصارف زینتی دارند و به عنوان النگو، گوشواره، دست‌بند و پابند مورد استفاده بیشتر خانم‌ها قرار می‌گیرند.
  2. طلای دست دوم: زمانی که طلاهای نو برای بار دوم به طلا فروشی فروخته می‌شوند، طلای دست دوم نامیده می‌شوند. عیار طلای دست دوم در هنگام فروش معادل ۱۷ در نظر گرفته می‌شود.
  3. سکه‌ طلا: سکه‌ها به دو دسته بانکی و غیر بانکی در بازار ایران وجود دارند. از جمله سکه‌های بانکی می‌توان به بهار آزادی و امامی اشاره کرد و سکه‌های غیر بانکی بیشتر تحت عنوان سکه گرمی و پارسیان شناخته می‌شوند.
  4. شمش طلا: شمش‌ها طلای خالص یا ۲۴ عیاری هستند که توسط شرکت‌های مختلف و در وزن‌های متفاوت تولید می‌شوند.
  5. طلای آب شده: طلای آب شده یا خام، طلایی است که دوباره به کوره باز گشته و در اشکال مکعبی یا مفتولی از نو ساخته شده است. عیار این نوع طلا معمولا ۷۵۰ است.

به خاطر نداشتن اجرت ساخت و مالیات، طلای آب شده بهترین نوع طلا برای سرمایه گذاری است.

نیاز به خرید با مبالغ بسیار زیاد

بسیاری از افراد فکر می‌کنند برای خرید طلا به سرمایه اولیه چندین میلیون تومانی نیاز دارند. البته این گزاره برای برخی از شکل‌های طلا مثل زینتی یا سکه‌هایی با وزن‌های بالا درست است و شما نمی‌توانید با مبالغ کم شمش یا طلای دست دوم بخرید؛ با این حال بازار طلای آبشده این گونه نیست و شما می‌توانید با مبلغ ۱۰۰ هزار تومان هم سرمایه گذاری در طلای آب شده را آغاز کنید.

بهترین نوع طلا برای سرمایه گذاری

طلاین؛ سامانه‌ای برای پاسخ به چالش‌های خرید طلا

در این نوشته چندین مشکلی که خریداران طلا معمولا با آن‌ها مواجه هستند را برای شما توضیح دادیم. اگر به دنبال راهی برای سرمایه‌گذاری امن در طلا هستید می‌توانید از سامانه طلاین استفاده کنید. طلاین یک سامانه خرید و فروش آنلاین طلای آب شده است که در آن می‌توانید بدون مراجعه حضوری به طلافروشی‌ها و به‌راحتی به هر میزانی که می‌خواهید، طلا خرید و فروش کنید.
سامانه طلاین مجوز‌های لازم مثل اینماد را ارائه می‌کند و نگرانی‌ها بابت حفظ امنیت طلای مشتریان خود را برطرف می‌کند؛ البته شما می‌توانید طلای خود را به صورت فیزیکی نیز دریافت کنید. هم‌چنین قیمت‌های این سامانه تحت نظارت اتحادیه طلا و جواهر است و کارمزد آن برای هر خرید ثابت و بسیار کم در نظر گرفته شده است.

با تشکر از خانم ثنا پورمقدم برای گردآوری این محتوا
https://www.asianews.ir/u/dRV
اخبار مرتبط
درمورد بهترین سرمایه گذاری در ایران، موارد مختلفی از جمله بازار بورس، مسکن، طلا، ارز دیجیتال، دلار و غیره مورد بررسی قرار می ‌گیرند. برای اطلاعات بیشتر و انتخاب بهترین راهکار سرمایه گذاری، این موارد به عنوان گزینه ‌های اصلی در نظر گرفته می ‌شوند. بازار بورس به عنوان یکی از مهمترین بازارهای مالی ایران، امکان سرمایه گذاری در اوراق بهادار را فراهم می‌ کند و انتخاب درست در این حوزه می ‌تواند سودآوری بالایی به دنبال داشته باشد. همچنین، سرمایه گذاری در مسکن به عنوان یک راه حفظ ارزش پول و خلق ثروت شناخته می ‌شود، ولی باید با دقت به شرایط بازار و نقاط قوت و ضعف آن نگاه کرد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید