صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ / ۲۰:۵۲
کد خبر: 19537
گزارشگر: 464
۴۱۴
۰
۰
۰
هشدار بلینکن:

خاورمیانه با خطرناک‌ترین شرایط در ۵۰ سال اخیر مواجه است

خاورمیانه با خطرناک‌ترین شرایط در ۵۰ سال اخیر مواجه است
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده هشدار داده که خاورمیانه با خطرناک‌ترین شرایط خود از سال ۱۹۷۳ مواجه است.

به گزارش آسیانیوز؛ بلینکن که در یک نشست خبری مشترک با ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو در واشنگتن سخن می‌گفت، در ادامه گفت: «من می‌توانم استدلال کنم که دست‌کم از سال ۱۹۷۳ و حتی پیش از آن وضعیتی به خطرناکی شرایطی که امروز در سراسر منطقه با آن رو به رو هستیم ندیده‌ایم.»

اظهارات وزیر خارجه آمریکا بر نگرانی‌ها در خصوص گسترش درگیری‌ها دامن زده و بسیاری نگران هستند که منطقه بیش از قبل دچار تنش و آشوب شود. اشاره آنتونی بلینکن به جنگ اعراب و اسراییل در سال ۱۹۷۳ است. در این سال و در پی جنگ کشورهای عربی علیه اسرائیل موجی از تنش و ناامنی در کل منطقه خاورمیانه به راه افتاد که اثرات آن تا سال‌ها نه تنها در خاورمیانه که در کل جهان مشاهده شد.

جنگ یوم کیپور در سال ۱۹۷۳ که همچنین با عناوین جنگ اکتبر، جنگ رمضان یا جنگ چهارم اعراب و اسرائیل نیز شناخته می‌شود، جنگی بود که از ۶ تا ۲۵ اکتبر ۱۹۷۳ میان سوریه و مصر با حمایت چند کشور عربی دیگر و اسرائیل روی داد. این جنگ با حمله غافلگیرانه مصر و سوریه علیه مواضع نیروهای اسرائیلی در شرق کانال سوئز و ارتفاعات جولان آغاز شد، مناطقی که شش سال قبل در جریان جنگ شش‌روزه به تصرف اسرائیل درآمده بود. حمله در آخرین ساعات یوم‌کیپور مقدس‌ترین روز در یهودیت، آغاز شد. این جنگ موضع‌گیری‌های بین‌المللی گسترده‌ای را رد پی داشت و در جریان آن آمریکا و شوروی، با ارسال گسترده تجهیزات نظامی و تدارکاتی به حمایت از متحدان خود پرداختند.

https://www.asianews.ir/u/dXn
اخبار مرتبط
وزیر خارجه ایالات متحده گفت: ساده بگویم که من نسبت به چشم‌انداز این مذاکرات که به نتیجه برسد، خیلی خوشبین نیستم و این به‌رغم همه تلاش‌هایی است که به خرج داده‌ایم.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید