صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۸:۳۷
کد خبر: 19682
گزارشگر: 2
۴۷۴
۰
۰
۱
محافظت از وسایل برقی

برای منازل و مصارف عمومی استابلایزر بخریم یا یو پی اس؟

برای منازل و مصارف عمومی استابلایزر بخریم یا یو پی اس؟
نوسان برق تبدیل به یکی از اتفاقات رایج در کشومان شده است؛ به همین دلیل تمامی افراد باید برای محافظت از وسایل برقی گران قیمت خود در برابر نوسانات الکتریکی، از یک تنظیم کننده ولتاژ مناسب استفاده نمایند. از جمله مشکلاتی که نوسان برق به همراه دارد، آسیب دیدن لوازم خانگی، آتش سوزی، از بین رفتن اطلاعات مهم در رایانه و ... می‌باشند. برای جلوگیری از بروز مشکلات ناشی از نوسانات برق، از استابلایزر و یو پی اس استفاده می‌شود.

این دسته از دستگاه‌ها دارای فیلترهای الکترونیکی و الکتریکی هستند و به راحتی نوسان و نویز برق را از بین می‌برند و یک برق یکنواخت را برای استفاده توسط دستگاه‌های برقی ایجاد می‌کنند. با این حال سوالی که برای اغلب افراد وجود دارد، این است که برای منازل و مصارف عمومی استابلایزر بخریم یا یو پی اس؟ در ادامه قصد داریم به این سوال بپردازیم. با ما همراه شوید.
استابلایزر و یو پی اس، دو دستگاه کاربردی هستند که در جایگاه خود، استفاده از هر یک از آن‌ها ضرورت دارد. وجود هر یک از دو دستگاه استابلایزر و یا یو پی اس در یک مکان خاص الزامی است و بسیار مهم است برای جلوگیری از نوسانات برق و یا ذخیره برق مورد نیاز، مورد استفاده قرار بگیرند. بسیاری از افراد از دستگاه یو پی اس، برای تثبیت ولتاژ استفاده می‌کنند و برخی دیگر از دستگاه استابلایزر توقع تامین برق در مواقع اضطراری را دارند. دلیل این موضوع این است که اغلب افراد از تفاوت‌های دو دستگاه یو پی اس و استابلایزر اطلاعی ندارند.
برای اینکه بتوانید به پاسخ سوال برای منازل و مصارف عمومی استابلایزر بخریم یا یو پی اس؟ برسیم، بسیار مهم است که ابتدا با اینکه هر یک از این دستگاه‌ها برای چه کاربردی استفاده می‌شوند و چه کارایی دارند، آشنا شویم.

یو پی اس چیست؟

یو پی اس (UPS) مخفف عبارتUninterruptible Power Supply است که به معنی یک منبع تغذیه بدون وقفه می‌باشد. در واقع یو پی اس یک تثبیت کننده ولتاژ است که زمانی که برق قطع است، جریان برق اضطراری را برای وسایل الکتریکی فراهم می‌کند. بنابراین وقتی برق قطع می‌شود و انرژی به دستگاه نمی‌رسد، یو پی اس با نیروی برقی که در داخل باتری یو پی اس، وجود دارد، از دستگاه برقی محافظت می‌کند. همینطور در صورتی که برق قطع شود، یک یو پی اس متناسب با ظرفیت باتری خود، تامین کننده برق برای یک بازه زمانی کوتاه نیز می‌باشد.
معمولا یو پی اس‌ها (UPS) برای حفاظت از سخت افزارها کاربرد دارند. در حقیقت یو پی اس‌ها تامین کننده ولتاژ برای دستگاه‌هایی از جمله کامپیوتر، ادوات پزشکی، تجهیزات امنیتی، دستگاه‌های جراحی و دندانپزشکی، دستگاه‌های خودپردازی و .. هستند. یو پی اس‌ها متشکل از چندین بخش اصلی شامل باتری یو پی اس، یکسوکننده شارژ، مبدل جریان مستقیم به متناوب و کلید غیرهادی می‌باشند.
دستگاه یو پی اس، در سایزهای مختلفی طراحی می‌شود و از نظر ظرفیت متفاوت هستند. به طوری که می‌توان این دستگاه را در سایزهای مختلف و مدل‌های تک فاز و سه فاز خریداری نمود.

  • وظیفه یو پی اس چیست؟

یو پی اس‌ها به صورتی طراحی شده‌اند که در صورتی که برق به صورت ناگهانی قطع شود، از وارد شدن شوک به سیستم‌های مختلف جلوگیری می‌کنند. بنابراین از بروز خرابی ناشی از قطعی برق در دستگاه‌های برقی و به دلیل از دست رفتن ناگهانی برق در شبکه نیز جلوگیری می‌شود.
UPS ها ضمن اینکه در تامین برق به صورت بدون وقفه کاربرد دارند، از هر گونه نوسانات و تغییرات ناگهانی ولتاژ و فرکانس نیز جلوگیری می‌کنند. بنابراین حتی اگر برای منازل و مصارف عمومی نیز نیاز به یک تجهیز دارید تا تامین برق خروجی بدون نوسان و محافظت شده را برای شما انجام دهد، یو پی اس گزینه مناسبی خواهد بود.
با استفاده از یو پی اس، به راحتی می‌توانید از سخت افزارها و سیستم‌هایی از جمله کامپیوتر، مراکز داده و تجهیزات الکترونیکی مختلف که قطع شدن ناگهانی برق در آن‌ها با صدمات، تلفات و اختلالات جدی همراه است، محافظت نمایید. بنابراین اگر تجهیز برقی که در اختیار دارید، برایتان خیلی ارزشمند است و قصد دارید در برابر هر گونه آسیب و مشکلات احتمالی از آن محافظت کنید، یو پی اس برای شما انتخاب مناسبی است.

استابلایزر چیست؟

استابلایزر چیست

استابلایزر (Stabilizer) یک دستگاه تثبیت کننده ولتاژ برق می‌باشد که معمولا از این دستگاه برای محافظت از لوازم برقی در برابر نوسانات برق شهری استفاده می‌گردد. این دستگاه زمانی که ولتاژ برق شهری از میزان ۲۲۰ ولت افت کند و یا برق شهری افزایش ولتاژ داشته باشد، به صورت داخلی ولتاژ برق را اصلاح می‌کند و آن را با رساندن به سطح ۲۲۰ ولت، در اختیار دستگاه‌های برقی قرار می‌دهد. اینگونه همواره برق شهری با سطح ۲۲۰ ولت به دستگاه‌ها می‌رسد و به دلیل نوسانات برق دچار مشکل نمی‌شوند.
در حقیقت اصول کار استابلایزرها بر اساس خطایابی ولتاژ می‌باشد. به طوری که ولتاژ ورودی را با ولتاژی که برای آن تعریف شده است، مقایسه می‌کند و در صورتی که تفاوت داشته باشد، ولتاژ را پیش از ارسال برای خروجی، اصلاح می‌کند.

  • وظیفه استابلایزر چیست؟

هر گونه نوسانات شدید برق، به دستگاه‌های برقی آسیب می‌رساند و دستگاه‌های برقی را می‌سوزاند. به طوری که این سوختن، همراه با جرقه و دود خواهد بود. وظیفه استابلایزر این است که در صورتی که نوسانات ولتاژ وجود داشت، یا برق را قطع کند و یا ولتاژ را در سطح متعادلی قرار دهد تا به دستگاه آسیبی وارد نگردد.
در صورتی که استابلایزر به درستی و در زمان درست عمل کند، با جلوگیری از نوسانات برق، منجر به افزایش طول عمر دستگاه‌های برقی و جلوگیری از بروز خرابی در قطعات داخلی آن‌ها می‌شود. همینطور این تجهیز به کاهش هزینه برق مصرفی نیز کمک می‌کند. بنابراین در صورتی که صرفا به یک تجهیز برای استفاده در منازل و مصارف عمومی نیاز دارید که از لوازم شما در برابر نوسان برق محافظت کند، استابلایزر برای شما کاربردی خواهد بود.

مقایسه استابلایزر و یو پی اس

به طور کلی استابلایزر و یو پی اس قابل مقایسه با یکدیگر نیستند و دارای تفاوت های بسیاری با یکدیگر می‌باشند.

بررسی تفاوت یو پی اس و استابلایزر از نظر کاربرد

هر دو تجهیز استابلایزر و یو پی اس، تثبیت کننده ولتاژ می‌باشند اما معمولا برای محافظت از لوازم برقی در برابر نوسانات شهری از استابلایزر استفاده می‌شود. یو پی اس‌ها ضمن رفع نوسانات ولتاژ، برای تامین برق در شرایط اضطراری نیز کاربرد دارند.
اگر برای استفاده در منازل و مصارف عمومی نیاز دارید که ضمن تثبیت ولتاژ، تجهیز مورد نظر در زمان قطعی برق نیز، برق مورد نیاز برای لوازم برقی را تامین کند، باید یک یو پی اس تهیه کنید. یو پی اس‌ها در واقع یک منبع انرژی پشتیبان نیز می‌باشند. با این حال اگر برق خانه شما دائما نوسان دارد و مایلید این نوسان را با یک تجهیز رفع کنید، استابلایزر انتخاب کاربردی‌تر و اقتصادی‌تری خواهد بود.

تفاوت استابلایزر وups از نظر قیمت

قیمت یو پی اس در مقایسه با استابلایزر به مراتب بالاتر است. دلیل این موضوع این است که یو پی اس‌ها دارای ویژگی‌های بیشتر و حفاظت‌های اضافی می‌باشند و به همین دلیل نیز قیمت به مراتب بالاتری را دارند.
در استابلایزرها فقط یک ترانسفورماتور و یک مدار الکترونیکی برای تامین ولتاژ پایدار برای تجهیزات الکتریکی به کار رفته است. بنابراین استابلایزرها دارای باتری نیستند و به همین دلیل نیز با قیمت کمتری امکان تهیه آن‌ها وجود دارد. اگر نمی‌خواهید برای تهیه این تجهیز جهت استفاده در منازل و مصارف عمومی، هزینه‌ زیادی را صرف کنید، با در نظر گرفتن کارایی استابلایزر، استابلایزر را تهیه کنید.
درصورتی که نیاز دارید یک دستگاه یو پی اس و یا یک استابلایزر با کیفیت را تهیه کنید، می‌توانید برای خرید یو پی اس و استابلایزر با کیفیت با بهترین قیمت، از طریق مجموعه بازرگانی هانیکا اقدام کنید.

https://www.asianews.ir/u/dZK
اخبار مرتبط
استفاده از استابلایزر یا همان تثبیت کننده ولتاژ یکی از منطقی‌ترین روش‌ها برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی به دلیل نوسان برق خواهدبود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید