صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۴:۲۴
کد خبر: 20228
گزارشگر: 2
۳۲۶
۰
۰
۱
فروشگاه‌های زنجیره‌ای تخفیف‌دار‌

تاریخچه شرکت والمارت | بزرگترین خرده فروش جهان

تاریخچه شرکت والمارت | بزرگترین خرده فروش جهان
شرکت وال مارت یک شرکت خرده‌فروشی آمریکایی است که در سال ۱۹۶۲ توسط سم والتون راه‌اندازی شد. این شرکت دارای بزرگ‌ترین سیستم فروشگاه‌های زنجیره‌ای تخفیف‌دار‌ هایپرمارکت است و به نوعی یک کسب و کار خانوادگی به شمار می‌رود.

والمارت در سال ۲۰۱۱ بزرگ‌ترین شرکت دنیا به انتخاب مجله فورچون بود

شرکت وال مارت یک شرکت خرده‌فروشی آمریکایی است که در سال ۱۹۶۲ توسط سم والتون راه‌اندازی شد. این شرکت دارای بزرگ‌ترین سیستم فروشگاه‌های زنجیره‌ای تخفیف‌دار‌ هایپرمارکت است و به نوعی یک کسب و کار خانوادگی به شمار می‌رود. اگر می‌خواهید با تاریخچه شرکت والمارت آشنا شوید، در ادامه نکاتی را به شما خواهیم گفت که علاوه بر شناخت دقیق سرگذشت این مجموعه، می‌توانند حاوی نکات آموزشی برای بسیاری از کسب و کارهای مشابه باشند.

تاریخچه و داستان شکل‌گیری شرکت والمارت

داستان شرکت والمارت چیست و این برند مشهور جهانی چطور فعالیت خود را آغاز کرد؟ در سال ۱۹۴۵ میلادی یک تاجر و کارمند سابق شرکت J. C. Penney یعنی سم والتون از یکی از شعبه‌های فروشگاه Ben Franklin را از برادران Butler خریداری کرد. هدف اصلی او از اجاره این فروشگاه این بود که بتواند محصولات بیشتری را با سودی کمتر به فروش برساند. سم والتون در ابتدای مسیر کاری خود با شکست‌های بسیاری مواجه شد. زیرا توان پرداخت هزینه اجاره و خرید مواد اولیه فوق‌العاده بالا بود.
سم والتون اما ناامید نشد و موفق شد تامین‌کنندگان دیگری را پیدا کرده و نرخ کلی فروش را تا ۴۵ درصد افزایش بدهد. روند صعودی فروش تا ۵ سال بعد هم ادامه پیدا کرد. پس از گذشت این ۵ سال قرارداد اجاره او تمام شده و دیگر نتوانست تا به منظور تمدید آن با مالکان به توافق لازم برسد. به همین خاطر مغازه‌ای جدید را با عنوان Walton's Five and Dime تاسیس کرد. خوب است بدانید که امروزه این مغازه تبدیل به موزه وال مارت شده است.

تاریخچه شرکت والمارت در ۱۹۶۲ میلادی

در ادامه بحث تاریخچه شرکت والمارت به ۲ جولای سال ۱۹۶۲ میلادی می‌رسیم؛ سالی که نخستین فروشگاه تخفیف‌دار وال مارت در شهر راجرز ایالت آرکانزاس تاسیس شد. Walmart در ۵ سال ابتدایی موفق شد تا تعداد شعبات خود را به ۲۴ عدد در تمامی‌ایالت آرکانزاس افزایش دهد.

تاریخچه شرکت والمارت در ۱۹۶۸ میلادی

در سال ۱۹۶۸ میلادی بود که نخستین فروشگاه وال مارت در بیرون از آرکانزاس و در ایالت اوکلاهاما شروع به کار کرد. این برند در تاریخ ۳۱ اکتبر سال ۱۹۶۹ هم به ثبت رسید. در سال ۱۹۷۰ بود که نخستین دفتر و مرکز توزیع Walmart در ایالت آرکانزاس افتتاح گردید.
وال مارت در آن دوران ۳۸ شعبه به همراه ۱۵۰۰ کارمند داشت. روند پیشرفت وال مارت در دهه ۸۰ میلادی هم تداوم داشت؛ به گونه‌ای که در بیست و پنجمین سالگرد تاسیس خود در سال ۱۹۸۷، وال مارت بیش از ۱۱۹۸ کارمند داشت و در حدود ۱۶ میلیارد دلار درآمدزایی کرده بود.

صاحب شرکت والمارت

داستان شرکت والمارت و موسس آن چیست؟ سام والتون یک بیزینسمن آمریکایی و موسس شرکت خرده‌فروشی والمارت است که در سال ۱۹۱۸ میلادی در ایالت اوکلاهاما متولد شد. خانواده والتون از راه کشاورزی روزگار خود را سپری می‌کردند و در آن دوران هم کشاورزی در آمریکا رونق چندانی نداشت. در حقیقت می‌توان اینطور گفت که به علت وضعیت بد معیشتی و اقتصادی خانواده سام مجبور شد تا از سن کم وارد بازار کار شود.
در تاریخچه موسس شرکت والمارت به زمینه تحصیلات سام والتون می‌رسیم. سم با اینکه سخت کار می‌کرد اما از نظر تحصیلی هم عملکرد بسیار خوبی داشت. او در رشته اقتصاد دانشگاه میسوری تحصیل و پس از فارغ‌التحصیل شدن به انجام کارآموزی در چند فروشگاه پرداخت و پس از ۱۸ ماه کار کردن، به ارتش پیوست.
سام والتون به عنوان افسر و کاپیتان اطلاعات ارتش آمریکا در جنگ جهانی دوم خدمت کرد. او در اردوگاه‌های کار اجباری بود که با حضور هزاران اسیر جنگ برگزار می‌شد، شرکت می‌کرد و در این برهه زمانی، او به یک راز و فلسفه مهم آگاهی پیدا کرد و یاد گرفت که چطور اکثر مردم می‌توانند در مواجهه با قدرت و ترس به گوسفندان بی‌مغزی تبدیل شوند. او از این فلسفه زندگی تا آخر عمر استفاده کرد و این فلسفه زندگی نقش مهمی‌در رشد و پیشرفت برند والمارت داشت.

پیش‌بینی والتون در خصوص سودهی شرکت در همایش سالانه وال مارت در۱۹۹۰

سم والتون

در همایش سالانه وال مارتز در سال ۱۹۹۰، والتون پیش‌بینی کرد در ۱۰ سال آینده سود شرکت به پنج برابر مقدار فعلی خود، یعنی ۱۲۵ بیلیون دلار خواهد رسید. دو سال بعد وال مارتز با پیشی گرفتن از کامارت و سیرز به بزرگ‌ترین فروشگاه خرده‌فروشی منطقه تبدیل شد.
والتون تنها رویه خریدوفروش در آمریکا را تغییر نداد، بلکه فلسفه‌ راه‌اندازی کسب‌ وکارهای خرده‌فروشی را با انتقال قدرت از فروشنده به مشتری تغییر داد. رویکرد والتون در بسیاری از صنایع آمریکا مورد استفاده قرار گرفت. استراتژی والتون توسط فروشگاه‌های زنجیره‌ای مانند بارنز اند نوبل، بلاک به استر و هوم دیپو، استفاده شد و چهره‌ خرده‌فروشی را برای همیشه تغییر داد. برای آشنایی با ارزشمندترین کمپانی‌های دنیا و ایران می‌توانید به صفحه بزرگترین شرکت های جهان مراجعه کنید.

در ادامه این بخش شما را با ۱۰ توصیه طلایی سم والتون برای موفقیت کسب و کارها آشنا می‌کنیم:

  • همیشه به کار خود تعهد نشان دهید
  • سود خود را با همکاران خود تقسیم کرده و آن‌ها را در موفقیت خود سهیم بدانید
  • به همکاران خود روحیه و انرژی مثبت بدهید
  • در خصوص کارهایی که می‌توانید انجام بدهید با همکاران خود صحبت کنید
  • از خدماتی که کارمندان شما در راستای پیشرفت کسب و کار ارائه می‌کنند، سپاسگزاری کرده و استقبال بالایی نشان بدهید
  • موفقیت‌های خود را همیشه جشن بگیرید
  • فراتر از انتظار مشتریان خود عمل کنید
  • در مدیریت کردن هزینه‌ها از رقبای خود باید جلو بزنید
  • مسیر خود را مشخص کنید

اهداف شرکت والمارت

در تاریخچه شرکت والمارت اهداف این شرکت نیز از اهمیت فراوانی برخوردار است. هدف اصلی این شرکت ارائه تخفیف‌هایی مداوم، اتخاذ سیاست‌هایی به سود مشتریان و همینطور ارائه خدماتی سریع و دوستانه است. به طور کلی می‌توانیم اهداف والمارت را گسترش تجارت در شهرهای بزرگ و همینطور رشد فروشگاه‌های زنجیره‌ای در سراسر جهان بدانیم. سم والتون همواره تاکید دارد که کمپانی والمارت باید به افزایش استانداردها و کیفیت زندگی مردم در اقصی نقاط دنیا ادامه دهد.

کنترل روش پرداخت مشتریان و پیشگیری از سرقت‌های احتمالی

فروشگاه وال مارت اخیرا با استفاده از فناوری جدید هوش بینایی خود، هزاران فروشگاه را بررسی و نظارت می‌کند. این برند با استفاده از تکنولوژی بینایی، در حال کنترل روش پرداخت مشتریان و جلوگیری از سرقت‌های احتمالی، در بیش از هزار فروشگاه خود است. نام این برنامه نظارتی «شناسایی موارد از یاد رفته در اسکن» است. این فروشگاه بزرگ زنجیره‌ای با استفاده از دوربین‌ها، مواردی را که به اشتباه اسکن شده‌اند یا فرآیند اسکن شدن آن‌ها با شکست مواجه شده است، را شناسایی می‌کند.

کاهش هزینه‌های سالیانه کم کمپانی وال مارت

جالب است بدانید که فروشگاه زنجیره‌ای وال مارت با هدف کاهش و صرفه‌جویی در هزینه‌ها، در سال ۲۰۰۵ شروع به استفاده از پنل‌های خورشیدی، توربین‌های بادی، یخچال‌های خنک‌‌کننده در فروشگاه‌های خود در دو ایالت کلورادو و تگزاس کرد. از همین رو این شرکت تبدیل به بزرگ‌ترین فروشنده‌ شیر طبیعی و بزرگ‌ترین خریدار پنبه‌ در دنیا شد. از طرفی هزینه‌های بسته‌بندی و مصرف انرژی را به مقدار زیادی کاهش داد و با اجرای این طرح قصد دارد تا ۱۵ میلیون دلار از هزینه‌های سالیانه‌ خود را نیز کاهش دهد.
ماموریت فعلی و شعار تبلیغاتی والمارت، که در دفتر مرکزی این شرکت در بنتونویل سرلوحه کار است، این جمله است: «پول مردم را پس‌انداز کنید تا زندگی بهتری داشته باشند». علاوه بر شعار بالا، کمپانی سعی دارد هدفی که سم والتون بنیانگذار فقید فروشگاههای وال مارت داشت را دنبال کند.
زمانی که سم والتون مدتی قبل از مرگش در سال ۱۹۹۲، مدال آزادی را از رئیس جمهور جرج بوش دریافت کرد، این جمله را گفت: اگر ما همه باهم کار کنیم، می‌توانیم هزینه زندگی را برای هر کسی پایین بیاوریم. ما به جهانیان فرصتی می‌دهیم تا پول‌های بیشتری پس انداز کنند و زندگی بهتری داشته باشند.

استراتژی برند والمارت

امکان ندارد که از تاریخچه شرکت والمارت صحبت کنیم و به بررسی استراتژی‌هایی که باعث شده‌اند تا والمارت به نقطه فعلی برسد سخنی به میان نیاوریم. اولین استراتژی که می‌خواهیم درباره آن صحبت کنیم، تخفیف Discount retailing است. فروشگاه‌های وال مارت با شعار و فلسفه " هر روز قیمت کمتر " کار خود را آغاز کردد. فلسفه قیمت‌گذاری در این مجموعه به این شکل است که با کاهش دادن قیمت می‌توان فروش بیشتری داشت. همچنین در مناسبت‌ها تخفیفاتی مانند Rollback و فروش‌های ویژه یا Special Buy در وال مارت موجود می‌باشد. در ادامه این بخش شما را با دیگر استراتژی‌های موفق برند والمارت آشنا می‌کنیم.

استراتژی‌های تبلیغ و ترویج در کمپانی وال مارت

داستان موفقیت شرکت والمارت را باید از دید استراتژی‌های هوشمندانه آن دید. در حقیقت وجود چنین استراتژی‌هایی است که باعث شده والمارت تاریخچه غنی داشته باشد. در وال مارت مشتریان می‌توانند در تمام طول شبانه‌روز خرید خود را انجام دهند. زیرا این فروشگاه‌ها به شکل ۲۴ ساعته فعال هستند.
از جمله این استراتژی‌ها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • وال مارت هر نوع کالایی را دارد و به همین خاطر می‌تواند به درخواست و نیاز تمامی‌افراد متناسب با شخصیت آن‌ها پاسخ بدهد
  • کمک به صرفه‌جویی در زمان مصرف‌کنندگان به این شکل که در تمام نقاط فروشگاه یک سبد کوچک برای حمل بار پیدا می‌شود
  • استفاده از روش‌های مدرنی مانند welmart to go و welmart pickup grocery

شرکت والمارت

هدف‌گذاری کردن و حرکت در جهت آن از استراتژی‌های به موفقیت رسیدن والمارت است

اگر نگاهی به تاریخچه شرکت والمارت داشته باشید می‌بینید که یکی از دلایل اصلی که منجر به رشد برند والمارت شده، سیاست هدف‌گذاری است. مثلا وقتی سم والتون کارش را در مغازه خرازی نیوپورت شروع کرد، قبل از هر کاری یک هدف برای خودش تعیین کرد. او می‌خواست فروشگاه کوچکش در نیوپورت طی پنج سال به بهترین و پرسودترین مغازه در آن منطقه تبدیل شود.
سم والتون بعد از حدود ۶۰ سال تجربه و کار موفق، باز هم همین توصیه را به جوانان می‌کند. او می‌گوید: «شما هم هدف مشابهی را برای خودتان مشخص کنید و آنگاه ببینید که چطور می‌توانید به آن برسید. اگر حس می‌کنید استعداد کاری را دارید، چرا دنبالش نمی‌روید؟ در بدترین شرایط، حتی در صورتی که هدف‌گذاری شما کارساز نبود، پشیمانی ندارید و از امتحان کردن کاری که فکر می‌کردید درست است، لذت خواهید برد.»

در والمارت تاکید بر روی عمل‌گرایی و کار تیمی است

برند والمارت برندی بسار عمل‌گرا است و چنین ویژگی را از سم والتون به ارث برده است. برخلاف اغلب برندها که برای که زمان بسیاری برای انجام کارها هدر می‌دهند، در وال مارت با کار گروهی کارها سریع‌تر انجام می‌شود. در همین خصوص کمپانی جمله‌ای دارد که می‌گوید: هر چه که در وال مارت کردیم، نتیجه عمل‌گرایی و قرار گرفتن افرادی در کنار یکدیگر برای رسیدن به هدفی مشترک بود. کار گروهی همان چیزی بود که سم والتون از دوران کودکی خود در خانواده انجام می‌داد و حالا در وال مارت در ابعادی بسیار گسترده‌تر در حال اجرا است.

در وال مارت فعالیت تجاری رقبا زیر ذره‌بین است

زمانی که سم والتون کار خود را به عنوان یک فروشنده لوازم خرازی شروع کرد، یک جوان 27 ساله‌ای بود که علی رغم داشتن تجربیات خرید و فروش چیز زیادی از چگونگی اداره یک مغازه نمی‌دانست. والتون در این خصوص می‌گوید: در شروع کارم تمامی کتاب‌هایی که به خرده‌فروشی مربوط می‌شدند و در دسترسم بودند را مطالعه کردم. اما آموخته‌هایم صرفا از این کتاب‌ها نبود. شاید بیشتر از هر چیز از زیر نظر گرفتن کارهای رقبایم نکته ها را یاد گرفتم. من فهمیدم که اگر انسان بخواهد می تواند از هر کسی چیزی یاد بگیرد.

در تاریخچه شرکت والمارت احترام به مشتریان حرف اول و آخر را می‌زند

برند وال مارت را می‌توان جزو کسب و کارهایی دانست که با توجه به جیب مشتریان فعال می‌کند چنین سیاست کلی برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها با هدف حفظ پول مشتری حتی در بین اعضای بلند پایه کمپانی نیز به چشم می‌خورد.

وال مارت اقدامات مبتکرانه بسیاری انجام داده است

در این بخش از تاریخچه شرکت وال مارت به اقدامات مبتکرانه این شرکت می‌رسیم. کمپانی وال مارت در سال ۲۰۰۵ میلادی اعلام کرد که برخی اقدامات زیست محیطی را به منظور افزایش بهره‌وری انرژی داشته است. هدف این کمپانی این است که با سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری در هر سال بتوانند بهره‌وری سوخت کامیون‌های وال مارت را بالا ببرند.
این طرح ۳ ساله ۲۵ درصد گازهای گلخانه‌ای، ۳۰ درصد انرژی مصرفی فروشگاه‌ها و ۲۵ درصد زباله‌های جامد دفع شده را کاهش می‌داد. لی اسکات مدیرعامل شرکت نیز اعلام کرد که هدف فروشگاه وال مارت این است که در آینده سازگاری بیشتری با محیط زیست پیدا کند. این شرکت قصد دارد تنها از انرژی‌های تجدید پذیر استفاده کرده و درصد تولید زباله‌ خود را به صفر برساند.
مسئولان وال مارت در زمینه عملی کردن وعده خود 3 فروشگاه آزمایشی با استفاده از توربین‌های بادی، پنل‌های خورشیدی، دیگ‌های بخار مخصوص سوخت زیستی، باغ‌هایی بدون نیاز به آبیاری و همینطور یخچال‌های آب سرد‌کن را طراحی و ساخته‌اند.
این کمپانی علی رغم انتقادات زیست محیطی که به آن وارد می‌شد، موفق شد تا چندین گام رو به جلو حرکت کند. همین شرایط هم وال مارت به بزرگ‌ترین فروشنده شیر طبیعی و بزرگ‌ترین خریدار پنبه در جهان کرد. وال مارت همچنین موفق شد تا هزینه‌های مربوط به بسته‌بندی و مصرف انرژی خود را به مقدار زیادی کاهش بدهد. وال مارت به تازگی شرکت برق خود را در تگزاس ساخته است و قصد دارد از برق ارزان در فروشگاه‌های خود استفاده کند. این شرکت با پیاده‌سازی این طرح انتظار دارد که ۱۵ میلیون دلار از هزینه‌های سالیانه خود را کاهش دهد.

وال مارت زمینه فعالیت گسترده‌ای دارد

به طور کلی زمینه فعالیت وال مارت را می‌توانیم خرده‌فروشی بدانیم. کسب و کار وال مارت در ۵ بخش فروشگاه‌، سوپر سنتر، بازارهای محلی، سامزکلاب‌ها و همینطور فروشگاه‌های بین‌المللی است. ابتدا شما را با فروشگاه‌ها آشنا کرده و سپس به معرفی دیگر زمینه‌های فعالیت این شرکت خواهیم پرداخت.
فروشگاه‌ها تمرکز اصلی وال مارت هستند و در سال ۲۰۰۵ میلادی ۶۷ درصد از سود خالص این کمپانی توسط فروشگاه‌ها تامین شد. این بخش مانند فروشگاه‌های سنتی آمریکا است و اجناس عرضه شده درآن طیف وسیعی از مواد غذایی تا پوشاک را در بر می‌گیرند.

از دیگر زمینه‌های فعالیت وال مارت می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • سوپرسنترها یا همان بازارهای میوه و سبزی برای اولین بار در سال ۱۹۸۸ میلادی شروع به کار کرد
  • بازارهای محلی هم عرضه‌کننده انواع سبزیجات، کالاهای عمومی و همینطور دارویی می‌باشد
  • سامزکلاب یک کمپانی ۳۱ میلیارد دلاری است و در حقیقت شریک بسیاری از کسب و کارهای کوچک است و به شکل انبارهای کالا در سراسر آمریکا در ارتباط با خرده‌فروشی‌ها، رستوران‌ها، دفاتر، اغذیه‌فروشی‌ها، تعمیرات، مدارس و آرایشگاه‌ها است
  • فروشگاه‌های بین‌المللی وال مارت در ۱۵ کشور دنیا قرار دارند و حدود ۲۰ درصد از فروش خالص وال مارت را به خود اختصاص داده‌اند

والمارت در ایران

جمع بندی

در این مقاله تاریخچه شرکت والمارت را توضیح دادیم و امیدواریم برای شما مفید بوده باشد. اگر در خصوص هر یک از مطالب مطرح شده در این مقاله سوالی دارید لطفا در بخش نظرات بپرسید تا در زمان کوتاهی پاسخ خود را دریافت کنید.

https://www.asianews.ir/u/e8B
اخبار مرتبط
درگاه پرداخت دلاری ایران پی، یک ابزار قدرتمند و امن برای انجام تراکنش‌های مالی بین‌المللی است. با این درگاه، شما می‌توانید به سرعت و با امنیت بالا تراکنش‌های دلاری خود را مدیریت کنید، درآمد خود را افزایش دهید و به بازارهای جهانی وارد شوید. ایران پی تضمین می‌کند که تراکنش‌های شما با امنیت کامل انجام شوند و از ابزارهایی انعطاف‌پذیر برای کسب‌وکارها و افراد استفاده کنید.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید