صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ / ۲۱:۱۹
کد خبر: 20268
گزارشگر: 464
۲۹۷
۰
۰
۱
در سال ۲۰۲۴؛

جهان در جست‌وجوی «آزادی»

جهان در جست‌وجوی «آزادی»
شاید قریب به چند قرن است که رویای «آزادی» در ذهن بشر حک شده است، با این‌همه به‌رغم جنبش‌ها و انقلاب‌ها، تلاش‌ها و پیگیری‌ها، به‌نظر می‌آید چشم‌انداز «آزادی» هنوز دور از دسترس است.

به گزارش آسیانیوز؛ در همین‌باره، مؤسسه «فریدم هاوس» که وضعیت آزادی‌های‌ مدنی در سرتاسر جهان را رصد و ارزیابی می‌کند، در گزارش سال ۲۰۲۴ خود اعلام کرد که سال گذشته میلادی وضعیت آزادی‌ در جهان برای هجدهمین سال متوالی رو به افول گذاشته است.

براساس این گزارش که پنجشنبه ۱۰ اسفند متن کامل آن با عنوان «آزادی در جهان ۲۰۲۴: تشدید آسیب‌های انتخابات معیوب و درگیری‌های مسلحانه» منتشر شد، آمده که حقوق سیاسی و آزادی‌های شهروندی در ۵۲ کشور که یک پنجم جمعیت جهان را در خود جای داده‌اند، وخیم‌تر شده است.

تقلب‌های انتخاباتی، جنگ داخلی و حملات به تکثرگرایی (همزیستی مسالمت‌آمیز افراد با آراء مختلف سیاسی، مذهبی یا هویت قومی) از عوامل مهم و اثرگذار در این افول جهانی هستند. براساس این گزارش، نزدیک به ۳۸ درصد جمعیت جهان هم‌اکنون در کشورهایی زندگی می‌کنند که غیرآزاد هستند، ۴۲ درصد در کشورهای تا حدودی آزاد و تنها ۲۰ درصد در کشورهای آزاد زندگی می‌کنند.

مایکل آبراموویتز، رئیس فریدم هاوس، در بیانیه‌ای که همراه با این گزارش منتشر شد، گفت: «آزادی جهانی در سال ۲۰۲۳ گام بزرگی به عقب برداشت. جهان در سال ۲۰۲۴ با آزمون حیاتی دیگری روبه‌رو خواهد شد، زیرا میلیاردها نفر به پای صندوق‌های رأی می‌روند و درگیری‌های مسلحانه مختلف، ازجمله در اروپای شرقی، قفقاز جنوبی و خاورمیانه، همچنان حقوق اساسی شهروندان را نقض خواهد کرد.»

به‌گفته رئیس فریدم هاوس، «اگر دموکراسی‌ها به این چالش‌ها واکنش نشان ندهند، آزادی‌های بنیادین جمعیت بیشتری از جهان در سال‌های آتی زیر سؤال خواهد رفت که در نهایت بر صلح، رفاه، امنیت و آزادی همگانی تأثیر خواهد گذاشت. به‌رغم موانع سهمگینی که وجود دارد، اما مردم در هر نوع فضای سیاسی به مبارزه برای پاسداشت حقوق و کرامت خود و تزریق امید حتی در سخت‌ترین شرایط ادامه می‌دهند.»

گفتنی است فریدم هاوس یک سازمان غیرانتفاعی و غیرحزبی است که در زمینه ایجاد جهانی آزاد برای همگان فعالیت می‌کند. بخش‌هایی از این گزارش به شرح زیر است:

1. مشکلات وسیع در ارتباط با انتخابات، ازجمله خشونت و تقلب، موجب پسرفت حقوق اساسی و آزادی‌ها شده است. در کشورهایی چون کامبوج، گواتمالا، لهستان، ترکیه و زیمبابوه رهبران حاضر در قدرت تلاش کردند تا رقابت‌های انتخاباتی را کنترل کنند، مخالفان سیاسی خود را منکوب کنند یا روز بعد از انتخابات مانع به قدرت رسیدن آن‌ها شوند. چنین تلاش‌هایی مشخصاً نتوانست مانع ایجاد تغییر در دولت‌های گواتمالا و لهستان شود.

2. درگیری‌های مسلحانه و تهدیدات ناشی از تهاجم اقتدارگرایانه موجب شده است که جهان ناامن‌تر و کمتر دموکراتیک باشد. در گوشه‌وکنار جهان، درگیری‌های خشونت‌آمیز- اغلب به‌واسطه تهاجم اقتداگرایانه - منجر به مرگ، ویرانی و به مخاطره افتادن آزادی شده است. تهاجم همه‌جانبه روسیه به اوکراین برای دومین سال ادامه یافت مه حقوق اساسی در مناطق اشغالی را بیشتر دچار افول کرده و در خود روسیه نیز سرکوب شدیدتر را به همراه آورده است. غیرنظامیان در آتش جنگ داخلی ناشی از کودتای نظامی سال ۲۰۲۱ در میانمار و درگیری شدید بین جناح‌های نظامی و شبه‌نظامی رقیب در سودان می‌سوزند.

3. انکار حقوق سیاسی و آزادی‌های مدنی در قلمروهای درگیر خشونت موجب افول آزادی در کشورهای مختلف ازجمله برخی دموکراسی‌ها شده است. سرکوب در قلمروهای درگیر عمدتاً از سوی رژیم‌های استبدادی صورت می‌گیرد، اما دولت‌های اسرائیل و هند که از طریق دموکراتیک انتخاب شده‌اند نیز در نقض حقوق اساسی شهروندان در کرانه باختری و نوار غزه، و در کشمیر تحت حاکمیت هند دست داشته‌اند.
4. در بیش از یک دهه اخیر، بسیاری از دموکراسی‌ها از مسئولیت خود به‌عنوان مباشر نظام بین‌الملل شانه خالی کرده‌اند و در محکوم کردن کودتا، تلاش برای حل مسالمت‌آمیز درگیری‌ها و جلوگیری از سرکوب وحشتناک در کشورهایی مانند افغانستان، چین، ایران و روسیه شکست خورده‌اند.

https://www.asianews.ir/u/e9g
اخبار مرتبط
آزادی بیان صرفا حالت تهاجمی ندارد و هیچ فردی از این حق برخوردار نیست که با استفاده از قرار گرفتن در موضع منتقد، حق دفاع و توضیح را از شخص مقابل خود بگیرد. همه انسان ها این حق را دارند که برخی از نقد ها را پذیرا باشند و برخی از انتقادات را نپذیرند و از خود دفاع کنند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید