صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۴:۵۰
کد خبر: 20323
گزارشگر: 464
۳۳۵
۰
۰
۱
یاداشت| امیر زبده

مد و هویت آن

مد و هویت آن
در طول تاریخ لباس وسیله‌ای برای طبقه بندی افراد بر اساس شغل، منطقه، حرفه و غیره و‌ در سال‌های اخیر در خرده فرهنگ‌ها بوده است.


آسیانیوز - خرده فرهنگ‌ها غالبا بر اساس لباس افراد آن فرهنگ تعریف می‌شوند که به طور همزمان گروه ها را در زانرهای مختلف مانند موسیقی و سیاست از هم جدا می کند.ما نمیتوانیم لباس را از خود و‌ هویتمان جدا کنیم زیرا انچه که می پوشیم نمایش بیرونی از خود و ماهیت ما میباشد.

لباس بخشی از هویت ماست و مد، وسیله ای است واضح برای نشان دادن خودمان به مطلوبترین شکل ممکن.همانطور که میدانید عوامل زیادی در چگونگی لباس پوشیدن تاثیر میگذارد که از انها می توان به قیمت لباس، فرم بدن، در دسترس بودن لباسی که میخواهیم، مدت زمانی که برای خرید لباس در اختیار داریم و در نهایت به خوداگاهی ما اشاره کرد.

----------------------------------------------

بیشتر بخوانید

شرایط وخیم صنعت مد در ایران!!!

--------------------------------------------

علاوه بر این گاهی اوقات بیشتر از دیگران به انچه که میپوشیم اهمیت می دهیم و گاهی اوقات لباس‌هایی که میپوشیم با توجه به ضوابط و قوانین فرهنگی، احتماعی و شغلی حاکم، محدود می شوند.

برای پیروی از مد، دلایل زیادی گفته شده است که از جمله آنها می‌توان به افزایش ویژگی های شخصی، برای فروتنی، برای تضمین جایگاه و پایگاه اجتماعی، برای تمایز در داخل و بیرون گروه اشاره کرد.

در این مفهوم لباس راهی برای تامین نیازهای ماست که به این شکل براورده می شود و وقتی این نیازها براورده می‌شوند از آن به عنوان وسیله ای برای شکل گیری و بیان هویت خود، استفاده می کنیم.

افرادی که نگران ظاهر خود و تاثیری که ظاهرشان روی دیگران می گذارد هستند اعتقاد دارند که لباس می تواند بر خلق و خوی انها تاثیر بگذارد. بنابراین سعی می کنند شیک پوش باشند و معتقدند که برداشت انها از دیگران، تحت تاثیر لباسی است که بر تن دارند. این افراد به احتمال زیاد نظارت شدیدی بر خودشان دارند و در نحوه لباس پوشیدن خود، دقت زیادی به خرج می دهند و ضمن انطباق پذیری با هنجارهای اجتماعی سعی می‌کنند شیک پوش باشند و از لباس به عنوان وسیله ای برای کاستن از اضطراب اجتماعی استفاده کنند.

هم چنین، این افراد نسبت به تبلیغات که به جای کیفیت کالا بر ظاهر ان تاکید دارند استقبال زیادی نشان داده و تمایل دارند نسبت به افرادی که خودنظارتی پایینی دارند پول بیشتری برای خرید لباس خرج کنند.

نظریه هویت اجتماعی استدلال می‌کند ما از گروه‌های که عضو‌ ان هستیم غرور و عزت نفس به دست می اوریم و از طریق تقویت گروه خودی و ایجاد تبعیض بر ضد انهایی که خودی نیستند خودپنداره خودمان را تقویت می کنیم.

لباس میتواند ارتباط گروهی ما را هنگامی که دارای تناسب هویت اجتماعی است و به عنوان یک نماد اجتماعی استفاده میشود برقرار سازد.

پس لباس و پوشش خوب بخشی از هویت ما و حتی هویت مد در جامعه امروزیست.

https://www.asianews.ir/u/eab
اخبار مرتبط
روزنامه آسیا سالیان پیش با امیر زبده، مدل و کارشناس استایل، گفت و گویی پیرامون صنعت مد و فشن ایران داشت که گزیده‌ی از پاسخ‌های او را در ادامه می‌خوانید.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید