صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۲۶ تیر ۱۴۰۱ / ۱۳:۳۸
کد خبر: 10858
گزارشگر: 2
۷۳۹
۰
۰
۴
قسمتی از سیستم تهویه مطبوع هوا

کارکرد و راندمان بالای چیلر تراکمی

کارکرد و راندمان بالای چیلر تراکمی
چیلر تراکمی قسمتی از سیستم تهویه مطبوع هوا محسوب می شود. این سیستم نوعی حذف کننده گرما می باشد که کار خود را با حذف گرما انجام می ‌دهد. نکته قابل توجه این است که این نوع تجهیزات سرمایشی تولید کننده سرما نیستند.

چیلر تراکمی قسمتی از سیستم تهویه مطبوع هوا محسوب می شود. این سیستم نوعی حذف کننده گرما می باشد که کار خود را با حذف گرما انجام می ‌دهد. نکته قابل توجه این است که این نوع تجهیزات سرمایشی تولید کننده سرما نیستند. همچنین چیلرها از کاربرد بسیار بالایی در ساختمان ها و کارخانه های صنعتی برخوردار هستند. این نوع چیلرها از نظر کاربرد به دو دسته تهویه مطبوع و برودت صنعتی تقسیم می شوند.

 

معرفی اجزای چیلر تراکمی برای افزایش راندمان

 

کمپرسور، اواپراتور، شیر انبساط و کندانسور از اجزای اصلی و مهم چیلرهای تراکمی به شمار می آیند. این اجزا تأثیر بسیاری بر افزایش راندمان چیلر دارند. علاوه بر این قطعات ذکر شده، چیلرهای تراکمی از اجزای ریز و درشت بسیار دیگری نیز درست شده اند.

کمپرسور: یکی از اجزای اصلی و مهم این نوع چیلر کمپرسور می باشد. در واقع کمپرسور به عنوان قلب اصلی چیلرهای تراکمی شناخته شده است. کمپرسور وظیفه گردش مبرد در سیکل را به عهده دارد. در واقع این قطعه باعث ایجاد اختلاف فشار بین قسمت فشار بالا و فشار پایین می شود. طی این فرآیند مایع از طریق اکسپنشن به اواپراتور چیلر وارد می گردد. کمپرسور از نظر ساختار دارای چهار نوع کمپرسور رفت برگشتی، اسکرال، چرخشی و دوار و گریز از مرکز است.
اواپراتور: از دیگر اجزای چیلر تراکمی می توان به اواپراتور اشاره کرد. این قطعه نوعی مبدل حرارتی است. این قطعه به نوعی بخش گرماگیر یا به عبارت دیگر سرد کننده اواپراتور به شمار می آید. امروزه از دو نوع اواپراتور در صنعت چیلرسازی کشور استفاده می شود. این دو نوع مختلف اواپراتور عبارتند از: اواپراتور پوسته و لوله و اواپراتورهای پلیتی. برای افزایش راندمان چیلر بهتر است از اواپراتور ۳ پاس به جای ۲ پاس استفاده کنید. همچنین اواپراتورهای طرح فلودد نقش بسیار مهمی در بهینه سازی مصرف انرژی دارند، از اینرو بهتر است به جای اواپراتورهای معمولی در چیلرتراکمی از اواپراتورهای طرح فلودد استفاده کرد.
شیر انبساط: از دیگر اجزای مهم این نوع چیلرها شیر انبساط است. این قطعه نقش بسیار مهمی را در چیلرهای تراکمی به عهده دارد. شیر انبساط فشار مبرد خروجی از کندانسور را کاهش می دهد. همچنین فشار کم در اواپراتورها را به خوبی حفظ می کند. به نوعی می توان گفت این قطعه مرز بین سمت پر فشار و کم فشار به شمار می آید. این قطعه خود دارای انواع مختلف مکانیکی، الکترونیکی، حرارتی و فشاری است.
کندانسور: از دیگر اجزای چیلرهای تراکمی می توان به کندانسور اشاره کرد. این قطعه از چیلر وظیفه خنک کردن مبرد را به عهده دارد. در واقع کندانسور همچون یک مبدل حرارتی گرما در فشار ثابت را دفع می کند. کندانسورها نیز دارای انواع مختلف کندانسور هوا خنک و آب خنک هستند. بهتر است بدانید طرح کندانسور نیز تأثیر بسیاری در افزایش راندمان چیلر دارد. برای این کار باید در چیلرهای تراکمی هوا خنک از کندانسورهای مایکرو چنل به جای کندانسورهای معمولی فین تیوب استفاده شود. در واقع این کار باعث افزایش راندمان چیلر به اندازه ۴ درصد خواهد شد.

 

در چه مکان هایی و در چه فصل هایی از سال راندمان بالای چیلر تراکمی مهم است؟

 

بهتر است بدانید چیلرهای تراکمی در حالت کلی از راندمان بالایی برخوردار هستند. همچنین هزینه های نگهداری این نوع چیلرها پایین است. نگهداری از چیلر تراکمی جهت افزایش راندمان در فصل تابستان میشود که افزایش کارایی این نوع چیلرها ارتباط مستقیمی با کاهش هر چه بیشتر دمای آب در آن ها دارد. امروزه چیلر تراکمی از کاربرد بسیار زیادی در صنایع مختلف برخوردار است، به گونه ای که از این نوع چیلر به طور چشمگیری در سیستم های تهویه صنعتی استفاده می شود.
از دیگر کاربردهای چیلرهای تراکمی می توان به استفاده از آن ها در صنایع ماشین آلات، صنایع پلاستیک، صنایع غذایی، صنایع دارویی، شیمیایی، ابزار سازی و ... اشاره کرد. در واقع راندمان بالای چیلرهای تراکمی در این مکان ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. این نوع سیستم در هر نوع از شرایط آب و هوایی قادر است با راندمان بالایی کار کند. برای اینکه این نوع چیلرها بتوانند با راندمان بالایی کار کنند، لازم است مطابق با شرایط آب و هوایی محل نصب انتخاب و خریداری شوند.

 

طراحی چیلر تراکمی با راندمان بالا

 

تیم حرفه ای ما با داشتن کادری مجرب و ماهر توانسته است انواع چیلرهای تراکمی را با راندمان بالایی عرضه کند. گروه ما از مواد با کیفیت و اورجینال جهت ساخت این نوع چیلرها استفاده می کند. چیلرهای تولیدی ما از دوام و طول عمر بالایی برخوردار هستند. طراحان ما با مجهز کردن کمپرسورهای چیلر به سیستم تغییر دور راندمان چیلر را به طور قابل توجهی افزایش داده اند.
با استفاده از موتور فن های کندانسور از نوع دور متغیر در طراحی این نوع چیلرها می توان در مصرف انرژی صرفه جویی کرد. مدولار یا ماژولار کردن سیستم نیز از دیگر راه های بهینه کردن مصرف انرژی در این چیلرها به شمار می آید. برای این کار طراحان ما از دو یا چهار مدار مجزا به ‌جای طراحی یک مدار مبرد استفاده کرده اند. استفاده از تکنولوژی فری کولینگ و استفاده از تجهیزات آدیاباتیک نیز از دیگر روش های افزایش راندمان چیلر هستند.


https://www.asianews.ir/u/7f0
اخبار مرتبط
انواع برج‌ خنک کننده یا همان کولینگ تاور نوعی مبدل حرارتی بزرگ به حساب می‌آیند؛ که امروزه آنها جهت دفع حرارت از دستگاه‌ها یا فرآیندهای صنعتی کارایی دارند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید