صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۲ اَمرداد ۱۴۰۱ / ۱۵:۳۴
کد خبر: 11001
گزارشگر: 213
۶۰۵
۰
۰
۲
با مرور «بیانیه اورشلیم»

مذاکره مقامات ارشد آمریکا و اسرائیل برای مقابله با ایران

مذاکره مقامات ارشد آمریکا و اسرائیل برای مقابله با ایران
همچنانکه در «بیانیه اورشلیم» دولت آمریکا مدعی و متعهد شد حق اسرائیل برای دفاع از خود را به‌رسمیت می‌شناسد؛ در حاشیه برگزاری اجلاس امنیتی اندیشکده «اسپن» در ایالات متحده، بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی «کاخ سفید» در واشنگتن درباره مقابله با جمهوری اسلامی ایران گفت و گو کردند.

به گزارش آسیانیوز،  وزیر دفاع اسرائیل ادعا کرد، جنگ با ایران «آخرین گزینه» است، اما این کشور برای انجام این سناریو آماده است.

در «بیانیه اورشلیم» نیز دولت آمریکا متعهد شد حق اسرائیل برای دفاع از خود را به‌رسمیت می‌شناسد .

----------------

بیشتر بخوانید

«بیانیه اورشلیم» امضا شد/توافقی بر سر ایران

----------------------------------

این در حالی است که در حاشیه برگزاری اجلاس امنیتی اندیشکده «اسپن» در ایالات متحده، بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی «کاخ سفید» در واشنگتن دیدار و گفت‌وگو کرد. تقویت «همکاری‌های امنیتی» میان اسرائیل و آمریکا، در برابر تهدیدهای جمهوری اسلامی ایران، یکی از محورهای اصلی گفت‌وگو میان این دو مقام ارشد آمریکایی و اسرائیلی بود.

روزنامه اورشلیم‌پست بامداد روز یک‌شنبه دوم مردادماه ۱۴۰۱ در گزارشی نوشت با توجه به تداوم برنامه اتمی ایران، دولت‌های اسرائیل و ایالات متحده در حال حاضر تلاش می‌کنند تا همکاری‌های امنیتی میان خودشان را بیشتر از گذشته تقویت کنند.

اسرائیل یکی از متحد اصلی ایالات متحده در منطقه به‌شمار می‌رود. جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، در جریان سفر اخیرش به اسرائیل گفت تا هنگامی که آمریکا وجود دارد، اسرائیل هیچ‌گاه تنها نمی‌ماند.

در جریان سفر بایدن به اسرائیل، توافق‌نامه استراتژیک موسوم به « اعلامیه اورشلیم» امضا شد.

براساس این توافق‌نامه «اورشلیم»، دو طرف متعهد شدند هیچ زمانی اجازه ندهند تا  ایران به تسلیحات اتمی دست پیدا کند.

در «بیانیه اورشلیم»، همچنین دولت آمریکا بار دیگر متعهد شد که حق اسرائیل برای دفاع از خود را به‌رسمیت می‌شناسد.

اورشلیم‌پست به‌نقل از وزیر دفاع اسرائیل مدعی شد هرچند جنگ با ایران به‌عنوان «آخرین گزینه» مطرح است، اما این کشور برای انجام این سناریو هم آمادگی دارد و امیدوار است در چنین شرایطی، از حمایت‌های ایالات متحده برخوردار باشد.

این روزنامه اسرائیلی در بخش دیگری از گزارش بامداد یک‌شنبه خود به اظهارات وزیر دفاع اسرائیل در گفت‌وگو با جفری گلدبرگ، سردبیر نشریه آتلانتیک، اشاره کرد.

وزیر دفاع اسرائیل در مصاحبه اخیرش با نشریه آتلانتیک گفت ما به عنوان دولت اسرائیل، به عنوان مقام‌های «کشور یهود»، یک مسئولیت تاریخی داریم که مطمئن باشیم ایران هیچگاه به سلاح اتمی دست پیدا نخواهد کرد.


 وزیر دفاع اسرائیل مدعی شد، هرچند اسرائیل تنها از سمت جمهوری اسلامی ایران تهدید می‌شود، اما این تهدیدات تنها منحصر به اسرائیل نیست.

 بنی گانتز ادعا کرد، عربستان سعودی و امارات متحده عربی، بیشتر از اسرائیل، از اقدامات ایران متضرر شده‌اند.

این در حالی است که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، و یائیر لاپید، نخست‌وزیر دولت انتقالی اسرائیل، روز پنجشنبه ۲۳ تیرماه در یک نشست مشترک «بیانیه اورشلیم» را در برابر خبرنگاران رسانه‌ها امضا کردند.


با این حال، نشست خبری دو رهبر که در هتل «والدورف آستوریا» اورشلیم برگزار شد نشان داد که آن‌ها در مورد راهبرد مقابله با ایران اختلاف‌نظر دارند.

«بیانیه اورشلیم» در چهار صفحه‌ بر تعهد رهبران دو کشور بر جلوگیری از دستیابی به ایران به جنگ‌افزار هسته‌ای تاکید دارد و در آن آمده که ایران «هرگز» به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت.

این بیانیه که سایر مقامات آمریکایی و اسرائیلی آن را «تاریخی» خوانده‌اند، «مناسبات ویژه» میان دو کشور و گسترش تعهد واشینگتن به تامین امنیت اسرائیل را مورد تاکید قرار می‌دهد./

https://www.asianews.ir/u/7iy
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید