صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
جمعه / ۱۵ آذر ۱۳۹۸ / ۱۸:۲۵
کد خبر: 1166
گزارشگر: 49
۱۵۱۷
۰
۰
۰

مشکلات صنعت نان در کشور

تولید نان صنعتی حدود یک دهه قبل در کشور به رسمیت شناخته شد.
تولید نان صنعتی حدود یک دهه قبل در کشور به رسمیت شناخته شد. یکی از مشکلاتی که تولیدکنندگان نان صنعتی با آن مواجهند یکسان‌سازی نشدن نرخ خدمات و نبود فرهنگ‌سازی مناسب برای مصرف نان صنعتی است.  اصلی‌ترین چالش حال حاضر این صنعت، تبعیض در اعطای یارانه بین نان صنعتی و سنتی است؛ چالشی که باعث شده بخش صنعتی تولید نان توان خود در کسب سهم مناسب از بازار و متعاقباً توسعه را از دست دهد. واحدهای تولیدی نان صنعتی فاصله‌ای 70درصدی با توان بالقوه خود دارند که بیانگر شکاف عمیق بین ظرفیت حقیقی و وضعیت تولید فعلی آنهاست.
 
اصولا تولید نان در کشور ما دچارمشکلاتی است که باید حل شود، زیرا نان، اصلی ترین ماده غذایی افراد جامعه است و حدود ۶۰ در صد انر‍ژی  و ۵۰ درصد پروتئین مردم کشور را تامین می کند. 
کیفیت نانهای سنتی را می توان با برنامه ریزی درست و اصولی با کمترین هزینه بهبود بخشید. بزرگترین مشکل نانوایی های سنتی، پائین بودن کیفیت آرد است که این به نگاه ویژه مسئولین نیاز دارد. مهم‌ترین شرط در تهیه نان از آرد کامل و افزایش کیفیت نان تولیدی، استفاده از گندم مرغوب است؛ بنابراین ضروری است که در خرید گندم به خصوصیات کیفی و ذاتی آن توجه شود. 
 
پیشنهاد میشود سازمان غله ونان  ساز و کارهایی جهت استفاده نانواها از بهبود دهنده هایی برای بهبود کیفیت و ماندگاری نانهای سنتی در نظر بگیرد. اصولا برای تولید نان با کیفیت مطلوب نیاز به بهبود دهنده هست و یکی از دلایل کیفیت بهتر نانهای صنعتی نسبت به سنتی استفاده از بهبود دهنده هاست. نظارت بر کیفیت و سلامت نان و آموزشهای عملی دوره ای برای نانوایان باید اجرا شودو سیستم تشویق وتنبیه برای نانوایان بسیار میتواند موثر باشد.
 
براساس ردیف بودجه ای که دولت برای سال 97 تقدیم مجلس کرده است امسال مبلغ 17 هزار میلیارد ریال به‌عنوان یارانه خرید تضمینی گندم و 33 هزار میلیارد ریال از محل درآمدهای هدفمندی یارانه‌ها برای بخش آرد و نان کشور در نظر گرفته شده است. با توجه به اینکه نان صنعتی بدون حمایت دولت امکان رقابت با نان سنتی را ندارد لذا مواردی چون نحوه قیمت گذاری و توزیع آرد در قالب آرد یارانه‌ای و سوبسید مواد اولیه از دولت شاید راهکاری برای رقابت‌پذیری این صنعت باشد. هرچند متاسفانه اخیرا شاهد این بوده ایم که پرداخت یارانه به تولید آرد باعث افت دوباره کیفیت آرد شده و شرایط رقابت میان تولیدکنندگان را از بین برده است.
 
با توجه به جایگاه خاص نان در تغذیه مردم کشور، پرداختن به کیفیت و سلامت نان و نیز لزوم توسعه نان‌های صنعتی و پرداختن اصولی به بهینه کردن نان‌های ملی و سنتی کشور موجب تضمین و سلامت جامعه در آینده خواهد بود
 
دکتر مهدی کریمی تفرشی
https://www.asianews.ir/u/1cn
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید