صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۲۰ شهریور ۱۴۰۱ / ۲۰:۰۱
کد خبر: 11948
گزارشگر: 306
۱۹۹
۰
۰
۱

صرفه جویی در وقت و هزینه، مزیت استفاده از نهاد های سازشی است

صرفه جویی در وقت و هزینه، مزیت استفاده از نهاد های سازشی است
یزد - رئیس اداره توسعه حل اختلاف استان گفت: عدم وجود تشریفات طولانی و زمانبر دادرسی و عدم اخذ هزینه دادرسی از اصحاب دعوی از امتیازات و ویژگی های استفاده از ظرفیت شورای حل اختلاف و هیات های صلح و سازش است
آسیانیوز / یزد ؛ محمدرضا حداد در آیین افتتاح همزمان 5 هیات صلح ویژه حل اختلافات صنفی، استفاده از نهادهای سازشی را از تأکیدات ریاست قوه قضاییه ذکر کرد و افزود: عدم اخذ حق الزحمه توسط صلح یاران و میانجیگران از دیگر مزایای استفاده از نهادهای سازشی است. 
این مقام قضایی، به ضمانت اجرایی داشتن توافقات مشروط در  شورای حل اختلاف و دیگر  نهادهای سازشی اشاره و اظهار داشت : هرگونه سازش مشروطی که در نهاد های سازشی تنظیم و به تایید مقام ذیصلاح برسد  چنانچه در موعد و زمان مشخص شده  انجام تعهد، هر یک از طرفین از انجام  آن  شانه خالی نمایند  با  درخواست ذینفع، برگ  اجراییه صادر و از طریق  اجرای احکام شورا ، متعهد ملزم به انجام تعهد خواهد شد.
وی با اشاره به این موضوع که در دعاوی  کیفری و حقوقی بجز دعاوی معدودی  بدون هیچ سقفی با رضایت طرفین می توان از ظرفیت نهادهای سازشی بهره گرفت، ابراز داشت: چنانچه در امور کیفری و حقوقی  سازشی صورت نگرفت شاکی یا خواهان جهت ادامه رسیدگی به مرجع قضایی ذیصلاح دلالت داده خواهد شد.
رئیس اداره توسعه حل اختلاف، بر وقت گذاری و همت مضاعف در ایجاد صلح و سازش از سوی میانجیگران تأکید کرد و گفت: باید برای ایجاد سازش و اصلاح ذات البین،با داشتن سعه صدر ، به طرفین دعوی برای بیان ادعا و دفاعیات خود  فرصت لازم داده شود و به همین سبب است که در روایات برای میانجیگر  اجر معنوی و پاداش فراوانی در نظر گرفته شده است.
حداد، اعتمادسازی را رسالتی بر دوش میانجیگران دانست و اظهار داشت: حل اختلافات و فصل خصومت ها با استفاده از ظرفیت نهادهای سازشی اعم از نهاد داوری، میانجیگری و شورای حل اختلاف، می تواند کمک شایانی به دستگاه قضایی کند تا از ورود بی رویه پرونده هایی که ماهیت قضایی نداشته و امکان سازش در آنها فراهم است، پیشگیری کند.
وی افزود: حل و فصل اختلافات خرد در یک بستر ساده و کم تشریفات، وقت و انرژی مجموعه قضایی را برای حل پرونده های مهم و زمان بر حفظ می کند.
شایان ذکر است در پایان این نشست 5 هیات صلح برای 5 صنف راه اندازی گردید.

سید محمد جواد عرفانفر

 

 

صرفه جویی در وقت و هزینه، مزیت استفاده از نهاد های سازشی است  ، محمدرضا حداد رئیس اداره توسعه حل اختلاف استان

https://www.asianews.ir/u/88u
اخبار مرتبط
یزد - رئیس کل دادگستری استان با اشاره به برگزاری 47 جلسه در راستای حل مشکلات اقتصادی و رفع موانع تولید در 5 ماه نخست سال جاری، گفت: این جلسات در سه سطح مقدماتی، کمیته تخصصی و جلسه اصلی ستاد برگزار شده است
یزد - نیکوکار یزدی مبلغ ۸۰ میلیون ریال هزینه خیرات پدر مرحوم خود را به آزادی زندانیان جرائم غیر عمد اهدا نمود
یزد - سرپرست اداره کل تعزیرات حکومتی استان از کشف 32811 ليتر قاچاق گازوییل در یزد خبر داد
یزد - نیکوکار یزدی مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال را جهت آزادی زندانیان جرائم غیر عمد اهدا نمود
یزد - رئیس کل دادگستری استان گفت: یکی از تاکیدات سند تحول قوه قضاییه مردمی کردن دستگاه قضاست لذا باید هر مناسبت را فرصتی برای تحقق این امر دانست
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید