صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۲۱ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۳:۲۲
کد خبر: 11964
گزارشگر: 213
۸۲۱
۰
۰
۲
موج مخالفت‌ها در واکنش به بسته شدن کتابخانه‌های کانون پرورش فکری

بستن کتابخانه های بچه ها؛ یعنی تعطیلی کانون!

بستن کتابخانه های بچه ها؛ یعنی تعطیلی کانون!
انجمن نویسندگان کودک و نوجوان روز دوشنبه ۲۱ شهریور با صدور بیانیه‌ای نسبت به این تصمیم وزارت ارشاد مبنی بر بسته شدن کتابخانه های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اعتراض کرد و آن را «به معنی تعطیلی این نهاد» خواند.
به گزارش آسیانیوز، یک روز پس از آن که دفتر هیئت دولت اعلام کرد وزارت ارشاد قصد دارد کتابخانه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را برای «کاهش زیان‌دهی» این کانون تعطیل کند، واکنش‌های منفی به این تصمیم وزارت ارشاد افزایش یافته است.

دفتر هیئت دولت روز یکشنبه ۲۰ شهریور اعلام کرد که وزارت ارشاد خواستار تعطیلی کتابخانه‌های کانون پرورش فکری و انتقال کتاب‌های این کتابخانه‌ها به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور شده است.

وزارت ارشاد دلیل این درخواست خود را «کاهش زیان‌دهی شرکت دولتی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» و «صرفه‌جویی در هزینه‌ها» اعلام کرده است.

هیئت دولت اعلام کرد این درخواست اکنون در کمیسیون مدیریت امور عمومی و سرمایه انسانی دولت در حال بررسی است.

اما انجمن نویسندگان کودک و نوجوان روز دوشنبه ۲۱ شهریور با صدور بیانیه‌ای نسبت به این تصمیم وزارت ارشاد اعتراض کرد و آن را «به معنی تعطیلی این نهاد» خواند.

این انجمن نوشت: «پیامد چنین اقدامی به‌خاطر ناتوانی در حفظ معتبرترین سازمان فرهنگی کشور است. ناتوانی در حفظ نهادی که از پیشینیان به ما رسیده و حاصل تلاش هزاران فعال فرهنگی در عرصه‌های مختلف در طول نیم قرن است.»

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در دی‌ماه ۱۳۴۴ به ریاست فرح پهلوی و مدیریت لیلی امیرارجمند فعالیت خود را آغاز کرد.

تاسیس کتابخانه‌ها، چاپ کتاب و تهیه فیلم و برگزاری جشنواره‌های هنری از جمله فعالیت‌های این کانون بوده است.

این کانون پس از انقلاب به وزارت آموزش و پرورش ایران واگذار شد و به مرور از فعالیت‌های آن کاسته شد.

به تازگی سودابه امینی از کارکنان پیشین این کانون اعلام کرده که «بهترین اتفاق» برای کانون پرورش فکری این خواهد بود که «این نهاد از ذیل آموزش و پرورش خارج شود و بودجه مناسبی برای آن اختصاص یابد.»/
https://www.asianews.ir/u/89a
اخبار مرتبط
یزد- مراسم تودیع و معارفه مدیرکل کتابخانه های عمومی استان یزد برگزار و محمدمحسن رفیعی به عنوان مدیرکل جدید معرفی شد
مسعود اسداللهی، فیلم‌نامه‌نویس، بازیگر و کارگردان سینما و فارغ التحصیل دانشکده هنرهای دراماتیک دانشگاه تهران که از اوایل دهه شصت از ایران مهاجرت کرده بود، پس از تحمل یک دوره بیماری، در شهر لس‌آنجلس آمریکا درگذشت.
استفاده از دستگاه برش لیزر در آسانسور باعث ارتقا کیفیت ساخت آسانسورهای داخلی شده است. با توجه به توسعه سریع صنعت املاک و مستغلات، ساخت و سازهای عمومی شهری و سایر صنایع، بازار تولید آسانسور با نرخ افزایش چشمگیری روبه رو است.
چهاردهم تیر ماه روز قلم در ایران؛ برای هر فردی که قلم به دست گرفته و نگاشته، با قلم قطره قطره روحش چکیده؛ نویسنده ای که هر بار که قصد نوشتن می کند با پدیده ای به نام «خودسانسوری» مواجه می شود؛ گاهی با خود می اندیشد این همه ملاحظه و دل آشوبه از چه باب است و گاهی نقش قلم را کج و معوج تر به سمت مراعات سوق می دهم.
اعمال برخی قوانین سرکوبگرانه فرهنگی سبب شده تا نویسندگان و مترجمان در کنار خودسانسوری، با ممنوع شدن انتشار بعضی از آثار خود مواجه باشند؛ در چنین شرایطی و با وجود بسیاری از مشکلات، بعضی از ناشران دیگر قادر به ادامه فعالیت نیستند و صنعت نشر هم در این میان به سمت نابودی بیشتر می رود.
یاسین قاسمی بجد، نویسنده جوان با انتقاد شدید از وضعیت ممیزی و رد مجوز سه کتابش در دولت جدید به آسیانیوز گفت: هر بار کتاب هایم را برای اخذ مجوز به وزارتخانه می فرستم با انبوهی از اصلاحات و حذفیات مواجه می شوم، حتی برای کتابی گفتند یک فصل کاملش باید حذف شود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید