صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۲۳ مهر ۱۴۰۱ / ۲۲:۳۷
کد خبر: 12205
گزارشگر: 306
۳۰۱
۰
۰
۱
در نشست خبری طرح نهضت ملی مسکن یزد مطرح شد

استان یزد استان پیشرو در نهضت ملی مسکن

استان یزد استان پیشرو در نهضت ملی مسکن
یزد - مدیر کل راه و شهرسازی استان طرح نهضت ملی مسکن استان را یکی از مهمترین رسالتهای در دستور کار دولت سیزدهم خواند و گفت: خوشبختانه یزد هم اکنون با اقدامات و تلاش‌های صورت گرفته یک استان پیشرو در نهضت ملی مسکن است که در اظهارنظر اخیر وزیر محترم می‌تواند پایلوت نهضت ملی مسکن در کشور نیز محسوب شود

« احسان خواجه‌رضایی» در جمع اصحاب رسانه بیان داشت : در طرح اقدام ملی مسکن با توجه به نیاز انباشته سال‌های گذشته در این حوزه، با همکاری سایر بخشها در استان اتفاقات خوبی رقم خورده به طوری که اولین طرح کشور را در کمتر از ۱۰ ماه در شهر یزد آماده و مورد بهره‌برداری قرار دادیم و پس از آن نیز طرح‌های مهریز و ۲۰۰ واحدی یزد و سایر طرحها دنبال شده است.

مدیر کل راه و شهرسازی استان با اشاره به باز شدن همیشگی سامانه طرح نهضت ملی مسکن در این استان برای اولین بار در کشور، از ثبت نام تاکنون قریب به ۱۱۰ هزار نفر در این طرح و تحویل ۴۱۴ واحد مسکونی به متقاضیان خبر داد و ابراز امیدواری کرد که در صورت تامین آورده‌ از سوی متقاضیان شاهد افتتاح تعداد قابل توجهی واحد مسکونی این طرح تا پایان سال جاری در استان باشیم.

خواجه‌رضایی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در یزد سه کارگزار شامل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و سازمان همیاری شهرداری‌ها در طرح نهضت ملی مسکن با اداره کل راه و شهرسازی استان همکاری دارند و در کنار آنها بانک‌ها به ویژه بانک مسکن که از قدیم‌الایام نقش پررنگی را در این حوزه ایفا کرده، به عنوان بازوی اصلی اجرای این طرح در استان فعالیت دارند.

وی در ادامه از وقوع چند اتفاق مبارک در حوزه مسکن و شهرسازی طی روزهای اخیر خبر داد و گفت: یکی از این اتفاقات ابلاغ آیین‌نامه اجرای بند ک تبصره ۱۱ قانون بودجه است که براساس آن افرادی که در سکونتگاه‌های غیررسمی دارای زمین تصرفی هستند، بر طبق ضوابط تبیین شده به خودشان واگذار خواهد شد.

این مقام مسئول در این باره ابراز امیدواری کرد با توجه به مهلت کمی که تا پایان سال وجود دارد، طی هفته آتی جزئیات این خبر به اطلاع مردم رسانده شود.

وی با بیان این که تاکنون ۴۱۴ واحد در استان تحویل متقاضیان شده است، ابراز امیدواری کرد با تامین آورده‌ی از سوی متقاضیان و به تبع تامین نقدینگی طرح‌ها تا پایان سال تعداد قابل توجهی واحد مسکونی دیگر به متقاضیان در استان تحویل شود.

مدیر کل راه و شهرسازی استان با اشاره به تغییرات اعمال شده در نحوه اجرای طرح‌ها، گفت: بنا به تصمیمات اتخاذ شده، واحدهای نهضت ملی مسکن در تمام شهرهای استان به صورت ویلایی در قطعات ۲۵۰ مترمربعی ساخته خواهد شد.

خواجه رضایی خبر خوش دیگر را تعیین ضوابط تشویقی برای بافتهای فرسوده خواند و با اعلام این که در این باره نیز اطلاع‌رسانی دقیقی در مورد ساز و کارهای این ضوابط انجام شود، اعلام کرد: برای اولین بار در کشور نیز سامانه طرح نهضت ملی مسکن در استان یزد از یکشنبه هفته گذشته باز شده که قاعدتاً می‌تواند ضمن تسهیل دسترسی متقاضیان، موجب برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تری در این حوزه شود.

مدیر کل راه و شهرسازی استان این نوید را نیز داد که با توجه به اقدامات و برنامه‌ریزی‌های انجام شده در استان، طی هفته‌های آتی شاهد سفر وزیر محترم راه و شهرسازی به استان در همین رابطه باشیم.

وی در ادامه راجع به استقبال یزدیها از طرح نهضت ملی مسکن نیز عنوان کرد: طی شش فاز ثبت نامی در استان یزد تعداد ۱۰۹ هزار و ۲۵۷ متقاضی در این رابطه ثبت‌نام شده‌اند که از این تعداد افزون بر ۴۶ هزار متقاضی حائز شرایط اولیه شده و ۴۵ هزار و ۸۹۲ متقاضی از این تعداد نیز تایید نهایی شده‌اند.

مدیر کل راه و شهرسازی استان با بیان این که تا امروز برای بیش از ۱۴ هزار متقاضی از افراد تایید نهایی شده‌ی این طرح در استان افتتاح حساب کرده‌اند، از تخصیص طرح به شش هزار و ۷۸۹ متقاضی و صدور پروانه ساختمانی کامل برای چهار هزار و ۱۶۰ واحد خبر داد.

« محمد غفوریان» هم در این نشست خاطرنشان کرد: با بیان این که دولت ۲۷ بانک و موسسه را موظف به پرداخت ۲۰ درصد تسهیلات خود در بخش مسکن کرده است، گفت: البته در طرح نهضت ملی مسکن تنها بانک مسکن در این رابطه ۶۳ هزار میلیارد تومان را تخصیص داده که در استان یزد در سطوح  ۳۵۰، ۳۰۰ و ۲۵۰ میلیون تومانی با نرخ ۱۸ درصدی و مدت بازپرداخت ۲۰ ساله با احتساب سه سال دوره ساخت پرداخت می‌شود.

مدیر شعب بانک مسکن استان یزد  در ادامه با مقایسه تسهیلات پرداختی در طرحهای نهضت ملی مسکن و مسکن مهر، اظهار کرد: طی اجرای مسکن مهر که ۱۰ سال به طول انجامید، در استان یزد حدود ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شد ولی در حال حاضر با شروع طرح نهضت ملی مسکن در استان ۱۵۰۰ میلیارد تومان تاکنون انعقاد قرارداد داشته‌ایم.

وی همچنین با مقایسه تسهیلات پرداختی در این رابطه طی شش ماهه اول سال گذشته و امسال، گفت: در حالی طی شش ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ مبلغ ۲۲۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شد ولی در مدت مشابه امسال، ۱۶۰۰ میلیارد یعنی هفت برابر بیشتر از نیمه اول پارسال پرداخت تسهیلات صورت گرفته است و تاکنون صرفا بانک مسکن پای کار این طرح بزرگ ملی بوده و ۲۶ بانک و موسسه دیگر عملکردی در این بار نداشته‌اند.

مدیر شعب بانک مسکن استان خاطرنشان کرد: متاسفانه همین امر نیز باعث نامتوازن شدن منابع و مصارف بانک مسکن در استان و بعضاً موجب مشکلات و نواقصی در ارائه و اعطای تسهیلاتی مانند وامهای خودمالک در استان شده است.

غفوریان در پایان از پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن به طرحهای خود مالک نیز خبر داد.

« علی محمدی پناه» نیز در نشست مذکور بیان داشت : افتخار داریم که اولین طرح نهضت ملی مسکن استان و کشور توسط ستاد اجرایی فرمان امام استان یزد در اواخر سال ۱۳۹۹ مورد بهره‌برداری رسید و استان یزد از این لحاظ پشیرو در کشور شناخته شد و همچنین در ادامه نیز با افتتاح طرح ۱۷۴ واحدی مهریز در اواخر سال ۱۴۰۰، دومین طرح اقدام ملی مسکن کشور را نیز به نام خود و استان یزد ثبت کردیم.

مدیر کل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام در استان یزد در ادامه از پیشرفت فیزیکی ۶۰ تا ۷۰ درصدی طرحهای نهضت ملی مسکن در اختیار ستاد اجرایی فرمان امام در استان مطابق با برنامه زمان بندی خبر داد و گفت: امیدواریم با تامین نقدینگی استان دو طرح را در دهه فجر امسال و تمامی طرحهای در دست ساخت شهر یزد را تا آخر سال جاری بهره‌برداری کنیم.

ستاد اجرایی فرمان امام پیروی منویات مقام معظم رهبری مقرر شد تا در هر جای کشور که مشکلی وجود دارد، به عنوان اولین‌ها ورود داشته باشد و در جهت رفع این کاستی‌ها به بهترین نحو عمل کند.

وی دو مشکل عمده اکنون کشور را تامین اشتغال و مسکن خواند و گفت: طی دو سال گذشته ۴۲۰۰ طرح اشتغالزایی خرد و خانگی توسط این ستاد در استان ایجاد شده و در نظر داریم امسال نیز چهار هزار فرصت شغلی را برای ۱۲ هزار نفر در استان فراهم کنیم.

محمدی پناه در رابطه با تامین مسکن مورد نیاز مردم در قالب طرح اقدام ملی و نهضت ملی مسکن نیز گفت: ستاد اجرایی فرمان امام در کشور جمعاً ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی را برعهده گرفته که تا امروز ۱۲۰۰ واحد آن سهم ستاد اجرایی فرمان امام در استان یزد بوده که ۵۰۰ واحد آن در مهریز و ۷۰۰ واحد نیز در شهر یزد ساخته خواهد شد.

« محمدرضا عظیمی‌زاده»  نیز در جمع خبرنگاران اظهار داشت طرح‌های اقدام ملی دارای یکسری مقدمات است که توسط دستگاه های فعال در این حوزه باید مهیا شود از جمله تامین زمین توسط راه و شهرسازی، آماده سازی‌های اولیه تا صدور پروانه و تجهیز کارگاه که گاهاً همین اقدامات در افزایش مدت اجرای طرح تاثیرگذار است.

مدیر عامل سازمان همیاری‌ شهرداری‌های یزد  با اشاره به کارگزاری این سازمان در استان برای مشارکت در ساخت واحدهای طرح نهضت ملی مسکن به عنوان تنها سازمان همیاری شهرداریها در کشور، گفت: تاکنون سه هزار واحد را در قالب این طرح شروع کرده‌ایم که یک طرح ۲۰۰ واحدی هم اکنون در مرحله بهره‌برداری قرار گرفته است.

عظیمی زاده گفت : ۱۷ طرح فعال در سطح استان در شهرهای یزد، مهریز، اشکذر و زارچ توسط سازمان همیاری شهرداری‌های یزد با قوت در حال اجراست و مصمم هستیم با کیفیت قابل قبولی آنها را تحویل متقاضیان بدهیم.

« حمید ضیایی» هم در این نشست خبری با بیان این که طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر به عهده بنیاد مسکن گذاشته شده است، گفت: این بخش از طرح ۱۸ شهر در استان یزد را شامل می‌شود که در این رابطه تاکنون ۴۲۰ هکتار تامین زمین صورت گرفته است.

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان یزد به سابقه همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از گذشته در اجرای طرح‌های مسکن مهر پرداخت و ، گفت: خوشبختانه این همکاری به خوبی اجرایی شد و توانستیم به عنوان دومین استان جشن اختتامیه طرح مسکن مهر را در کشور برگزار کنیم و امیدواریم در این طرح نیز عملکرد موفقی را از بنیاد استان شاهد باشیم.

وی در مورد طرح های نهضت ملی مسکن استان که ساخت آنها برعهده بنیاد مسکن است نیز گفت: در قالب طرح نهضت ملی مسکن تاکنون ۱۸ هزار و ۷۵۰ متقاضی ثبت نام شده‌اند که از این تعداد ۱۰ هزار و ۲۵۰ نفر تایید نهایی شده‌اند.

وی گفت : در همین رابطه افتتاح حساب از سوی هفت هزار و ۳۰۰ نفر از متقاضیان تایید نهایی شده انجام گرفته ولی قریب چهار هزار و ۶۰۰ نفر آنها واریز وجه داشته‌اند که عملاً شروع بکار ۴۶۰ واحد را تاکنون رقم زده است.

سید محمد جواد عرفانفر

 

 استان یزد استان پیشرو در نهضت ملی مسکن ،  احسان خواجه‌رضایی مدیر کل راه و شهرسازی استان ، محمد غفوریان مدیر شعب بانک مسکن استان یزد ، علی محمدی پناه مدیر کل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام در استان یزد، محمدرضا عظیمی‌زاده مدیر عامل سازمان همیاری‌ شهرداری‌های یزد، حمید ضیایی معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان یزد

https://www.asianews.ir/u/8g0
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید