صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۱۲ دی ۱۴۰۱ / ۰۲:۰۲
کد خبر: 12909
گزارشگر: 213
۴۳۷
۰
۰
۲
حذف چک کاغذی

اجرایی شدن چک دیجیتال

اجرایی شدن چک دیجیتال
بعد از ارائه انواع خدمات بانکی به صورت مجازی مانند پرداخت قبوض، نقل و انتقال پول، افتتاح حساب و غیره حالا نوع جدیدی از خدمات بانکی جدید ارائه شده است.

به گزارش آسیانیوز، غیرحضوری شدن خدمات بانکی در عصر بانکداری دیجیتال امری اجتناب‌‌ناپذیر است. بانک‌ها برای کاهش هزینه‌های خود و مشتریان برای صرفه‌‌جویی در وقت و کاهش ترافیک از بانکداری غیرحضوری هر روز بیشتر به سمت الکترونیکی و دیجیتالی شدن می‌‌روند.

بعد از ارائه انواع خدمات بانکی به صورت مجازی مانند پرداخت قبوض، نقل و انتقال پول، افتتاح حساب و... حالا خدمتی جدید در تکمیل زنجیره خدمات بانکی غیرحضوری رونمایی شده است.

بانک صادرات به عنوان نخستین بانک چک دیجیتالی را عملیاتی کرده که براساس آن در ابتدا اشخاص حقیقی که مشتری این بانک هستند می‌توانند از این خدمت جدید با نام «چکنو» استفاده کنند.

چک دیجیتال عملیاتی شد
درخواست و صدور دسته چک دیجیتال، صدور، دریافت، انتقال و وصول درون‌بانکی و بین‌بانکی چک دیجیتال، ضمانت آن توسط شخص ثالث، ابطال و مسدودی، دریافت گواهی عدم پرداخت، استعلام و مشاهده کارتابل چک‌‌های دریافتی از جمله مهم‌ترین قابلیت‌ها و مزیت‌‌های راه‌‌اندازی چک امن دیجیتال بانک صادرات ایران است. تمامی قوانین و مقررات چک کاغذی درباره این خدمت نوین صدق می‌کند.

در چک امن دیجیتال چک کاغذی حذف و با استفاده از امضای دیجیتال معتبر می‌شود. چک دیجیتال سرعت، دقت و امنیت بیشتری در عملکرد و نقدشوندگی نسبت به چک‌‌های کاغذی دارد. سامانه «چکنو» با هدف ایجاد بستری امن برای ارائه چک دیجیتال و رفع مخاطرات احتمالی چک‌‌های کاغذی راه‌‌اندازی شده که امکان مدیریت و نظارت آنلاین مبادله چک را برای شبکه بانکی و بانک مرکزی فراهم می‌کند.

استفاده از چک امن دیجیتال بانک صادرات ایران نیازمند نصب نرم‌‌افزار همراه بانک صادرات ایران و نرم‌‌افزار «هامون» برای انجام امضای الکترونیکی است. با نصب نرم‌‌افزار «هامون» بر روی تلفن همراه، عملیات غیرحضوری احراز هویت از طریق سامانه «شاهکار» انجام خواهد شد و گواهی امضای الکترونیکی در اختیار مشتری قرار خواهد گرفت.

سپس برای استفاده از چک امن دیجیتال با ورود به همراه بانک صادرات ایران و انتخاب گزینه فعال‌‌سازی، امکان درخواست دسته چک فراهم می‌شود و با اتمام فرآیند صدور دسته‌‌چک، مشتری می‌تواند به صورت غیرحضوری با انتخاب گزینه دریافت اطلاعات دسته چک و سریال‌‌ چک‌‌های مصرف‌نشده، صدور چک و درج اطلاعات ذی‌‌نفع، اقدام به صدور چک دیجیتال کند.

چکنو صادر شده به دو صورت حضور در شعبه یا ورود به نرم‌‌افزار همراه بانک صادرات ایران امکان نقد کردن آن وجود دارد. همچنین در زمان انتقال مبلغ چک امن دیجیتال به حساب ذی‌‌نفع، امکان انتقال آن به دیگری نیز وجود دارد.

با عملیاتی شدن «چکنو» بانک صادرات ایران به عنوان بانک پیشرو برای تسهیل داد و ستد، کاهش هزینه مبادلات، ارتقای سرعت معاملات در فضای کسب و کار و افزایش کارآیی چک، «چک امن دیجیتال» را به عنوان خدمتی نوین ارائه کرد و مشتریان، فعالان اقتصادی و بازرگانان می‌توانند با استفاده از این خدمت برای به حداقل رساندن ریسک‌‌ها و نگرانی‌‌های موجود درباره چک‌‌های کاغذی به صورت غیرحضوری و بدون مراجعه به شعب، از این فناوری نوین استفاده کنند.

در مراسم رونمایی از چکنو، مقامات وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی، به همراه مدیرعامل و مدیران ارشد بانک صادرات حضور داشتند.

معاون فناوری‌‌های نوین بانک مرکزی در سخنانی با اشاره به اینکه با اجرای قوانین چک و چک صیادی شاهد کاهش زندانیان این بخش از جرائم بوده‌‌ایم، گفت: در سال ۹۶ روزانه ۱۰ نفر برای جرائم مرتبط با چک به زندان می‌‌رفتند که این آمار در حال حاضر به یک نفر در هر دو روز کاهش یافته است.

مهران محرمیان تصریح کرد: آمار چک‌‌های برگشتی کاهش داشته و به ۷ درصد رسیده است. وی ادامه داد: یک مرحله از قانون چک باقی مانده که پس از تکمیل عملیاتی می‌شود.

محرمیان با تاکید براینکه در مرحله فعلی به هر فرد یک رنگ اختصاص داده می‌شود که تا حدودی از وضعیت اعتباری خود در حوزه چک مطلع شود افزود: پیش از این سامانه محچک را داشتیم که مربوط به مسدود‌سازی حساب صادرکنندگان چک‌‌های برگشتی بود، با این اقدام زمان رفع سوء اثر چک‌‌های برگشتی بین ۹۰ تا ۹۵ درصد کاهش یافت.

او افزود: با اجرای قانون چک تلاش کردیم مشکلات چک‌‌های کاغذی را به حداقل برسانیم و درصدد هستیم در آینده چک‌‌های کاغذی را حذف کنیم؛ اما هنوز هم چک‌‌های کاغذی در جریان است.

او درباره مزایای این نوع چک گفت: چک الکترونیک اقدام درستی بود که امکان صدور چک بدون حضور فرد را فراهم می‌کند؛ اما افراد باید توجه داشته باشند که نیازی نیست ذی‌‌نفع چک الکترونیک امضای الکترونیک داشته باشد. ذی‌‌نفع و دریافت‌‌کننده چک الکترونیک می‌تواند به‌‌صورت غیرحضوری چک خود را نقد کند.

حمایت وزارت اقتصاد از ارائه خدمات با حداقل هزینه و سرعت بالا
«سید‌عباس حسینی» معاون بانک و بیمه وزارت امور اقتصادی و دارایی در این مراسم گفت: عصر دیجیتال عصری است که همه افراد می‌توانند در تولید، انتقال و ذخیره‌‌سازی و بازیابی داده دخالت کنند.

حسینی درباره سرعت ارائه خدمات از طریق این نوع چک گفت: با صدور چک‌‌های الکترونیک سرعت ارائه خدمات به مردم کاهش می‌‌یابد و وزارت اقتصاد از هرگونه اقدامی که این امکان را فراهم می‌کند تا خدمات به مردم با حداقل هزینه و سرعت بالا انجام شود حمایت می‌کند.

چک‌‌های الکترونیک گامی در جهت حذف امکان سوءاستفاده، سرقت و جعل چک کاغذی
«یاسر مرادی» رئیس هیات‌مدیره بانک صادرات در مراسم رونمایی از چک امن الکترونیک بانک صادرات توضیح داد: قانون چک هر چند سال یک‌بار با تغییر عملکرد مردم در بازار تغییر می‌کند و آخرین تغییرات مربوط به سال ۸۲ و صدور چک مدت‌‌دار بود و سپس اصلاح قانون چک در سال ۹۷ است.

وی در تشریح مزایای قانون جدید چک گفت: در قانون جدید افرادی که چک برگشتی دارند نمی‌توانند افتتاح حساب داشته باشند و دسته چک جدید برای آنها صادر نمی‌شود. رئیس هیات‌مدیره بانک صادرات افزود: با رونمایی از چک امن دیجیتال بانک صادرات چک‌‌های کاغذی صد درصد حذف می‌شود و امکان سرقت، جعل و سوءاستفاده از چک‌‌های کاغذی برطرف می‌شود.

مرادی اظهار کرد: افراد دارنده حساب جاری بانک صادرات بدون مراجعه به شعب بانک می‌توانند چک الکترونیکی دریافت کنند البته این چک هم‌اکنون برای افراد حقیقی صادر می‌شود و امکان صدور ۱۰ برگ چک الکترونیک وجود دارد و چنانچه افراد تمایلی به استفاده از این نوع چک نداشته باشند می‌توانند با کمک گزینه غیرفعال‌‌سازی انصراف خود را اعلام کنند.

به گفته وی الزام تایید چک توسط‌گیرنده در چک‌‌های الکترونیک وجود ندارد و صادرکننده نیز حتماً باید مبلغ، تاریخ، شرح صدور چک و کدملی دریافت‌کننده را در سامانه مربوطه وارد کنند./

منبع: دنیای اقتصاد

https://www.asianews.ir/u/8z8
اخبار مرتبط
بانک مرکزی با صدور بخشنامه‌ای شعب شبکه بانکی را مکلف به صدور «اعلامیه عدم ثبت برگه چک در سامانه صیاد» کرد.
بانک مرکزی به پرسش های بسیاری در خصوص قانون جدید صدور چک پاسخ داد؛ این در حالی است که با تمهیدات اخیر بانک مرکزی، مشتریان می‌توانند برای ثبت، تایید و انتقال چک‌های زیر ۱۵ میلیون تومان از سامانه پیامکی به سرشماره ۴۰۴۰۷۰۱۷۰۱ استفاده کنند.
دسته چک‌هایی که از امروز(۱۳۹۹.۱۰.۲۰) به مشتریان تحویل داده می‌شود، دارای تاریخ اعتبار هستند؛ به این معنی که اشخاص تا تاریخ معینی مجاز هستند که از دسته‌چک خود استفاده کرده و چک صادر کنند؛ چک های جدید از ابتدای سال 1400 باید در سامانه صیاد ثبت و تایید شود و در گزارش زیر به پرسش‌های احتمالی شما درباره اهم تغییرات قانون و چگونگی ثبت، تایید و انتقال چک در سامانه صیاد پاسخ داده شده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید