صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۲۸ دی ۱۴۰۱ / ۱۳:۱۲
کد خبر: 13113
گزارشگر: 2
۶۶۳۹
۰
۰
۳
ویتامین C در بارداری

آیا مصرف قرص ویتامین سی جوشان در بارداری مجاز است؟

آیا مصرف قرص ویتامین سی جوشان در بارداری مجاز است؟
ویتامین C یکی از ویتامینهایی است که برای سیستم ایمنی سالم اهمیت دارد و در دوران بارداری به مادر و کودک کمک می کند کلاژن ضروری برای پوست، غضروف ها، تاندون ها و استخوان را بسازند. برای دریافت ویتامین C در بارداری مصرف مرکبات و سبزی ها توصیه می شود.

همچنین مصرف قرص ویتامین c از راه های تامین این ویتامین است که به دو صورت ساده و جوشان در داروخانه ها یافت می شود. اما از آنجایی که مصرف هر چیزی در دوران بارداری با اما و اگر همراه است، این مسئله نیز مادران باردار را نگران کرده که آیا مصرف قرص ویتامین سی جوشان در بارداری مجاز است؟ این مطلب نیز برای بررسی درستی و غلطی این موضوع تهیه شده است. همراه ما باشید.

 

ویتامین C چیست؟

 

ویتامین C یا اسکوربیک اسید یک ویتامین محلول در آب است که بدن برای حفظ سلامتی به مقدار کم به آن نیاز دارد. ویتامین C یک ماده مغذی ضروری است، به این معنی که بدن نمی تواند به اندازه کافی آن را سنتز کند، بنابراین باید از رژیم غذایی دریافت شود.

از آنجایی که این ویتامین محلول در آب است، ویتامین C توسط بدن ذخیره نمی شود زیرا به راحتی از راه ادرار خارج می شود. برای جلوگیری از کمبود این ماده مغذی باید به طور مرتب ویتامین C را مصرف کرد و بارداری نیز از این قاعده مستثنی نیست.
برای دریافت این مقدار سعی کنید روزانه سه وعده میوه و سبزی سرشار از ویتامین C را در رژیم غذایی خود روزانه بگنجانید. یک فنجان توت فرنگی و یک لیوان آب پرتقال طبیعی دو برابر مقدار مورد نیاز را فراهم می آورد. در صورت عدم دسترسی مصرف قرص ویتامین سی جایگزین خوبی است. عوارض ویتامین سی نادر است زیرا بدن دوز اضافی را از طریق ادرار دفع می کند.

ویتامین سی جوشان

اهمیت ویتامین C در دوران بارداری

 

قرص مولتی ویتامین مناسب دوران بارداری باید دارای ویتامین سی باشد. دلایل متعددی برای اهمیت مصرف ویتامین C در بارداری هم برای مادر و هم کودک وجود دارد که عبارتند از:

 

۱- تامین ویتامین C

 

مادران در دوران بارداری تهوع و استفراغ شدید را تجربه می کنند که ممکن است مواد مغذی مصرفی خود را از دست بدهند. از این مهم تر بارداری دو یا چند قلویی نیاز به ویتامین C را افزایش می دهد. همچنین آلرژی، کمبود اشتها، عادات غذایی ناسالم و عدم تحمل غذا ممکن است روی سطح ویتامین C مادر باردار تاثیر بگذارد.

 

۲- تقویت سیستم ایمنی

 

ویتامین C یکی از مهم ترین مواد مغذی است که با خاصیت آنتی اکسیدانی سیستم دفاعی بدن را تقویت می کند. یک سیستم ایمنی قوی نه تنها در مبارزه با بیماری ها از جمله سرماخوردگی در بارداری کمک می کند، بلکه شدت بیماری را نیز کاهش می دهد و طول مدت بیماری را کوتاه می کند.

 

۳- ترمیم زخم ها

 

همچنین ویتامین C با تقویت کلاژن سازی به ترمیم بافت، بهبود زخم، رشد و ترمیم استخوان و داشتن پوستی سالم کمک می کند.

 

۴- کمک به جذب آهن

 

ویتامین C به جذب آهن به خصوص از منابع گیاهی کمک می کند. بدن زن باردار در سه ماهه دوم و سه ماهه سوم بارداری به آهن بیشتری نیاز دارد. آهن سطح هموگلوبین خون را در حد طبیعی نگه می دارد و از کم خونی پیشگیری به عمل می آورد.

 

۵- رشد جنین

 

ویتامین C به رشد و نمو جنین کمک می کند. به تشکیل بافت های کودک کمک می کند، رگ های خونی جفت را تقویت می کند، در نتیجه اکسیژن بیشتری به جنین می رساند. ویتامین C با بهبود چسبندگی جفت از جدا شدن جفت جلوگیری می کند.

 

۶- جلوگیری از تولد نوزاد کم وزن

 

زنان بارداری که سطح ویتامین C پایینی دارند، بیشتر احتمال دارد که نوزادانی با وزن کم هنگام تولد داشته باشند. همچنین ریسک نارس بودن جنین یا مرگ جنین بیشتر است.
با توجه به موارد گفته شده در بالا می توانید دلایل منطقی بودن مصرف ویتامینC در بارداری را بهتر درک کنید.

قرص ویتامین c

مقدار ویتامین C در دوران بارداری

 

افراد در تمام طول زندگی خود به ویتامین سی نیاز دارند اما این نیاز در زنان باردار بیشتر از افراد دیگر است. ویتامین C ماده مغذی است که برای سلامت مادر و جنین در حال رشد ضروری است. مقدار ویتامین C در بارداری تا ۶۷ درصد افزایش می یابد. اگر میزان ویتامین C کمتر از ۸۵ میلی گرم باشد، مادر در معرض کمبود ویتامین C قرار می گیرد.
با این حال مصرف بیش از حد ویتامین C ممکن است معده را ناراحت کرده یا فرد دچار حالت تهوع و اسهال شود. حداکثر مصرف روزانه ویتامین C نباید بیش از ۲۰۰۰ میلی گرم باشد.

 

کمبود ویتامین C در دوران بارداری

 

کمبود ویتامین C در بارداری مشکلات جدی را برای مادر و جنین ایجاد می کند. این عوارض عبارتند از:
کمبود ویتامین سی رشد مغزی نوزاد را با اختلال مواجه می کند. زنان باردار از همان روزهای اولیه بارداری باید ویتامین C را در رژیم روزانه خود قرار دهند تا از آسیب مغزی جنین خود که در اوایل بارداری شایع است جلوگیری کنند.
کمبود ویتامین C همچنین باعث مشکلات پوست و مو و روند بهبودی زخم، کبودی پوست را مختل می کند و موها را شکننده می کند.
علائم کمبود ویتامین C عبارتند از: خستگی، خشکی پوست، زخم ها و کبودی هایی که دیر التیام می‌یابند.

 

آیا مصرف قرص ویتامین سی جوشان در بارداری مجاز است؟

 

در مورد مصرف یا عدم مصرف قرص جوشان ویتامین سی و میزان مصرف ویتامین C بدون عوارض جانبی، تولید کنندگان توصیه می کنند که بیش از ۲۰۰۰ میلی گرم ویتامین C در روز مصرف نکنید. یعنی تفاوتی در منبع دریافت نیست مهم دوز مصرفی است که از حد مشخص نباید تجاوز کرد.

 

کلام آخر

 

ویتامین C یک ماده مغذی ضروری است که از سلامت مادر و جنین در دوران بارداری حمایت می کند. زنان باردار بیش از حد معمول به ویتامین C نیاز دارند.
اگرچه منابع غذایی زیادی برای دریافت ویتامین C وجود دارد، اما خانم های باردار ممکن است به دلایلی مانند عادات غذایی نامناسب یا استفراغ زیاد به قرص ویتامین C نیاز داشته باشند. مکمل های ویتامین C مانند قرص ویتامین C جوشان برای استفاده در دوران بارداری بی خطر هستند، به شرطی که دوزهای مناسب از مکمل های با کیفیت بالا را مصرف کنند.

https://www.asianews.ir/u/94p
اخبار مرتبط
یک زن برزیلی ۹ ماه پس از رابطه جنسی با دو مرد در یک روز، فرزندانی دوقلو به دنیا آورد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید