صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۲۹ دی ۱۴۰۱ / ۲۱:۵۸
کد خبر: 13130
گزارشگر: 306
۲۵۰
۰
۰
۱
الهام دارابی خبر داد

افزایش بار علمی و پژوهشی بیست‌وچهارمین جشنواره قصه‌گویی

افزایش بار علمی و پژوهشی بیست‌وچهارمین جشنواره قصه‌گویی
یزد - مسئول دبیرخانه و کمیته ملی و آئینی سنتی بیست‌وچهارمین جشنواره قصه‌گویی، با اشاره به محتوا محور بودن این رویداد، بر افزایش بار علمی و پژوهشی آن تاکید می‌کند
آسیانیوز / یزد ؛  بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی «قصه‌گوییِ» کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، از ۲۵ تا ۲۹ دی‌ ۱۴۰۱در شهر یزد برگزار خواهد شد.
 
الهام دارابی، مسئول دبیرخانه و کمیته ملی و آئینی سنتی جشنواره قصه‌گویی، درباره مخاطبان این رویداد فرهنگی می‌گوید: «مخاطبان قصه‌هایی که روی صحنه گفته و اجرا خواهد شد، همه رده‌های سنی هستند. کودکان، نوجوانان، مادربزرگ‌ها، پدربزرگ‌ها و در یک کلام همه اعضای خانواده، مهمان ما در جشنواره خواهند بود.»
 
او درباره شرکت‌کنندگان در بخش ملی جشنواره قصه‌گویی توضیح می‌دهد: «امسال هم چون دوره‌های پیشین، قصه‌گوها در مرحله اول که استانی بود، شرکت کردند و برگزیدگانِ بخش ملی-آئینی سنتی معرفی شدند. در مرحله دوم، این قصه‌گوهای برگزیده، در پنج استانِ آذربایجان شرقی، اصفهان، خوزستان، خراسان رضوی و تهران، به رقابت پرداختند که برترین‌ها به مرحله نهایی راه یافتند. جدا از این برگزیده‌ها، یزد میزبان اجرای تعدادی از پدر بزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها و رقابت قصه‌گوهای نوجوان هم خواهد بود.»
 
مسئول دبیرخانه جشنواره، با ارائه گزارشی آماری از جشنواره‌های استانی ادامه می‌دهد: «در بخش ملی بیست‌وچهارمین جشنواره قصه‌گوییِ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ۳۴۷۱ نوجوان، ۱۶۵۷بزرگسال و ۲۷۹ پدربزرگ و مادربزرگ در مرحله اولیه شرکت داشتند. در بخش آئینی سنتی هم ۲۳۸ نوجوان و ۹۱بزرگسال با هم رقابت کردند که شامل نقالی، قصه‌خوانی، قصه‌های بومی و ... بود.»
 
او می‌گوید: «در مرحله استانی، ما بخش ویژه «زبان اشاره» را هم با ۸۶ شرکت کننده داشتیم. پس از آن، در مرحله دوم، از ۴ منطقه یک برگزیده و از یک منطقه، دو برگزیده انتخاب شدند که این ۶ قصه‌گو به مرحله نهایی راه پیدا کردند و در یزد به اجرا خواهند پرداخت.»
 
دارابی درباره رویکرد متفاوت جشنواره امسال توضیح می‌دهد: «در این دوره به این سمت رفتیم تا با کاربست نتایج مطالعات و یافته‌های پژوهشی برای علمی‌سازی سنجه‌های داوری جشنواره گام برداریم. برای همین، درکنار قصه‌گویی، مطالعه و پژوهش هم انجام خواهد شد که بر بار علمی جشنواره خواهد افزود. پیشرفت قصه‌گویی مطابق با یافته‌های علمی و دانش روز همواره از دغدغه‌های کانون در این بیست‌وسه دوره بوده است، چرا که اگر فنون روز را در قصه‌گویی ندانیم، جا می‌مانیم؛ قصه‌گوها باید اجراهای‌شان به‌روز باشد ولو اینکه داستان‌های فولک و آئینی را بازگو کنند.»
https://www.asianews.ir/u/956
اخبار مرتبط
یزد - وزیر آموزش و پرورش در پیامی به جشنواره قصه و قصه‌گویی گفت: با قصه‌گویی، کودکان با سرمایه‌های تمدن و میراث فرهنگی، آداب‌ و رسوم و سنت‌های جامعه و جهان آشنا می‌شوند
یزد - محمود مروج، معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در آیین گشایش بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، این رویداد را اجتماعی‌ترین جشنواره فرهنگی ایران دانست
یزد - بخش‌های بین‌الملل و زبان اشارهِ بیست‌وچهارمین جشنواره قصه‌گویی کانون پرورش فکری، از روز سه‌شنبه آغاز به کار می‌کنند
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید