صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ / ۱۵:۳۹
کد خبر: 14324
گزارشگر: 2
۷۴۰
۰
۰
۱
جراحی زیبایی

آشنایی با انواع فرم و عمل بینی

آشنایی با انواع فرم و عمل بینی
عمل بینی را می‌توان به عنوان پرطرفدارترین جراحی زیبایی معرفی کرد که البته تاثیر زیادی هم در زیبایی افراد دارد. هر گونه عملی که که جهت اصلاح فرم، عملکرد، سایز و درمان مشکلات تنفسی بینی انجام شود در ردیف جراحی بینی قرار می‌گیرد. هر یک از انواع عمل بینی با اهداف و تکنیک‌های خاصی انجام می‌شوند که توجه به آنها می‌تواند به بهبود نتایج جراحی کمک کند. در ادامه با انواع عمل بینی آشنا می‌شویم.

عمل بینی چیست؟

 

عمل بینی جراحی تهاجمی است که بر روی بینی انجام می‌شود تا افراد به اهداف زیبایی یا عملکردی متناسب با نیاز خود برسند. در مواردی که نواقص بینی باعث کاهش اعتماد به نفس شده یا عملکرد تنفسی یا حتی تکلم را تحت تاثیر قرار می‌دهند، عمل بینی یک جراحی ضروری به حساب می‌آید. عمل زیبایی بینی اگرچه پرطرفدار است؛ اما بهره مند شدن از نتایج آن شرایطی دارد که باعث می‌شود برای هر کسی مناسب نباشد.
ساختار بینی از استخوان،‌ غضروف و بافت‌های نرم در نوک آن تشکیل شده است؛ به طوری که یک سوم بالایی استخوان و بقیه بینی از غضروف تشکیل شده است که همگی به نهایتا به استخوان جمجمه متصل می‌شوند. در وسط بینی یک دیواره غضروفی استخوانی وجود دارد که بینی را به دو حفره تقسیم می‌کند و سپتوم نامیده می‌شود. عمل بینی اغلب با انجام مداخلات بر روی استخوان و غضروف بینی انجام می‌شود اما گاهی بافت‌های نرم نیز نیاز به تغییر دارند.

 

انواع شکل بینی

 

بینی هر انسان با فرد دیگر متمایز است و عمل آن باید با روش متفاوتی انجام شود. انواع عمل بینی وابسته به شکل بینی انجام می‌شوند و نتایج متفاوتی نیز بر جای می‌گذارند. در ادامه با انواع شکل و فرم بینی و شرایط جراحی آنها آشنا می‌شویم.

. بینی گوشتی : یکی از رایج‌ترین انواع مدل‌های بینی در ایران، بینی گوشتی است که معمولا پوست ضخیمی داشته و غضروف آن ضعیف است؛ به طوری که میزان بافت‌های نرم در نوک بینی بیشتر بوده و اغلب بینی گوشتی است. جراحی بینی گوشتی معمولا نسبت به سایر شکل‌های بینی دشوارتر است. علت این مسئله نیز نیاز به تقویت بافت غضروفی است تا بینی پس از عمل دچار افتادگی نشده و حالت خود را از دست ندهد. برای انجام عمل بینی در بینی‌های گوشتی باید جراح باتجربه و متخصصی را انتخاب کنید که با صرف وقت زیاد شما را به نتایج دلخواهتان برساند.
بینی استخوانی : یکی دیگر از شکل‌های متداول بینی، بینی استخوانی است که می‌توان گفت بهترین کاندید برای عمل بینی به حساب می‌آید. در این مدل از بینی ساختار به گونه‌ای است که پوست نازک بوده و حجم استخوان و غضروف بیشتر است. بنابراین در طی عمل بینی امکان مداخلات بیشتری در بینی وجود دارد و نتایج جراحی به انتظارات زیباجو نزدیک‌تر است. معمولا مقاومت این بینی‌ها مناسب است و احتیاجی به پیوند غضروف و غضروف مصنوعی نیست.
بینی قوزدار : بینی قوز دار نوع سوم از بینی‌هاست که می‌توان گفت تقریبا ۱۰ درصد از مردم را شامل می‌شود. این بینی معمولا در اثر ضربه یا به صورت ژنتیکی به این حالت در می‌آید و ناهمواری‌های در آن دیده می‌شود؛ حتی ممکن است نوک بینی افتادگی خود به خودی داشته باشد. معمولا این نوع از جراحی بینی به رینوپلاستی یا عمل بینی احتیاج دارند و به جز زیبایی به حل مشکلات دیگری نیز احتیاج دارند. مشکلاتی مثل انحراف تیغه میانی بینی، پولیپ بینی و مشکلات تنفسی در بینی قوزدار بیشتر است.

البته بینی ممکن است شکل‌های دیگری نیز داشته باشد اما همه آنها را می‌توان در این سه دسته تقسیم بندی کرد؛ چرا که برای انجام یک عمل جراحی بینی خوب همین دسته بندی کفایت می‌کند.

نمونه عمل بینی فانتزی

انواع عمل بینی

 

همانطور که گفتیم عمل بینی انواع مختلفی دارد که بسته به نیاز و انتظارات فرد ممکن است انجام شوند. متداول‌ترین انواع عمل بینی شامل:

 

رینوپلاستی

 

رینوپلاستی پرطرفدارترین جراحی بینی است که در طی آن جراح ساختار کلی غضروف و استخوان بینی را به منظور اصلاح عملکرد یا زیبایی بینی بهبود می‌بخشد. رینوپلاستی با اهداف مختلفی مثل تغییر در سایز بینی، تغییر در شکل بینی،‌ تغییر در زاویه بینی، تغییر شکل نوک بینی، صاف کردن پل بینی، تغییر در سوراخ‌های بینی، رفع افتادگی‌های بینی،‌ رفع قوز و برآمدگی‌های بینی و اصلاح تیغه میانی بینی انجام می‌شود.
رینوپلاستی یک جراحی گسترده است که در طی آن جراح می‌تواند به صورت باز یا بسته هر تغییر دلخواهی را ایجاد کند. بنابراین رینوپلاستی به منظور رفع تمام مشکلات بینی کاربرد دارد. جراح ممکن است به منظور ایجاد فرم مناسب و تقویت بافت از پیوند غضروف گوشت یا غضروف مصنوعی نیز استفاده کند. علاوه بر این نوع بخیه زیبایی که ایجاد می‌شود در زیبایی نتایج آن موثر است.
رینوپلاستی به روش باز به معنی ایجاد برش در خارج بینی برای دسترسی به بافت داخلی بینی است و روش بسته به معنی ایجاد برش در داخل بینی است که باعث می‌شود جای اسکار باقی نماند. اما عیب روش بسته نسبت به باز این است که امکان مداخلات درمانی زیادی در این روش وجود ندارد؛ به همین دلیل در مواردی که تغییرات زیادی باید در بینی ایجاد شود،‌ از جراحی باز استفاده می‌شود.

 

آلارپلاستی

 

آلارپلاستی نوعی از عمل بینی است که اختصاصا بر روی پره‌های بینی انجام می‌شود. این عمل به منظور تغییر شکل و کوچک کرده سوراخ‌های بینی انجام می‌شود. اگرچه می‌توان در فرایند رینوپلاستی به اهداف آلارپلاستی نیز رسید، اما در افرادی که تنها مشکل آنها پره‌های بینی است، ‌استفاده از آلارپلاستی منطقی‌تر است؛ چرا که عوارض کمتری دارد.
آلارپلاستی از نظر ایجاد تقارن در سوراخ‌های بینی از اهمیت بالایی برخوردار است. زمانی که سوراخ‌های بینی به اندازه متناسب با چهره فرد می‌رسند، فرم کلی بینی بهبود می‌یابد و تاثیر قابل توجهی در بینی دارد. در ادامه مزایای آلارپلاستی را معرفی می‌کنیم:

باعث هماهنگی اجزای مختلف بینی و چهره می‌شود.
تحت بی حسی موضعی انجام شده و ناراحتی خاصی در طول درمان احساس نمی‌شود.
جراحی کم تهاجمی بوده و عارضه جدی بر جای نمی‌گذارد.
آلارپلاستی یک جراحی سریع است که نتایج آن نیز به سرعت قابل مشاهده خواهد بود.
سوراخ‌های بینی متقارن و منطبق با اجزای چهره خواهند شد.
اندازه و عرض کلی سوراخ‌های بینی کوچک می‌شود.

عمل بینی طبیعی

سپتوپلاستی

 

همانطور که گفتیم سپتوم همان دیواره میانی بینی است که آن را به دو سوراخ جداگانه تقسیم می‌کند. زمانی که سپتوم به یک طرف بینی کج می‌شود اصطلاحا گفته می‌شود که انحراف بینی وجود دارد. برخی افراد به صورت مادرزادی با انحراف سپتوم متولد می‌شوند و برخی دیگر در اثر صدمات و آسیب‌ها به این عارضه مبتلا می‌شوند. انحراف بینی در اغلب افراد باعث می‌شود یک مجرا کوچک‌تر از دیگری بوده و حتی تنفس را دشوار کند.
از علائم انحراف بینی می‌توان به تنگی نفس، خونریزی‌های مکرر بینی،‌ درد و انسداد زیاد یک سوراخ بینی اشاره کرد. انحراف بینی تنها با یک روش جراحی به نام سپتوپلاستی انجام می‌شود که امکان تنفس راحت و جریان بهتر هوا را فراهم می‌کند. در سپتوپلاستی مداخلاتی بر روی تیغه میانی بینی انجام می‌شود که انحراف آن را درمان می‌کند.

 

سپتوپلاستی چگونه انجام می‌شود؟

 

سپتوپلاستی بسته به شرایط زیباجو، ۳۰ تا ۹۰ دقیقه به طول می‌انجامد و ممکن است تحت بیهوشی عمومی یا بیهوشی موضعی انجام شود. معمولا در سپتوپلاستی یک برش باریک در بینی ایجاد می‌شود که به جراح دسترسی می‌دهد.جراح غشای مخاطی بینی را بالا می‌برد و تیغه سپتوم را به محل درست خود منتقل می‌کند. در طی این جراحی ممکن است هر بافت و قطعه اضافی برداشته شود. بعد از اتمام جراحی بخیه و پانسمان مناسب استفاده می‌شود تا موقعیت آن حفظ شود.

 

چگونه از انواع عمل بینی نتیجه مناسب بگیریم؟

 

کسب نتیجه ایده آل از روش‌های مختلف عمل بینی مستلزم شرایطی است که در این قسمت به آن می‌پردازیم. انتخاب کلینیک زیبایی معتبر و جراح مناسب نقش قابل توجهی در کسب نتایج ایده آل از عمل بینی دارد؛ چرا که جراح با تغییر بافت بینی متناسب با نیاز زیباجو و ایجاد بخیه زیبایی فرم آن را تعیین می‌کند. علاوه بر این جراح با رعایت نکاتی ایمنی جراحی میزان عوارض و خطرات جراحی را تغییر می‌دهد.
باید توجه داشته باشید که جراحی بینی یا رینوپلاستی معمولا تهاجمی بوده و با عوارضی همراه است. برای به حداقل رساندن عوارض و بهبود نتایج می‌بایست مراقبت‌های بعد از عمل را مورد توجه قرار دهید.

منبع : کلینیک نورسا

کلینیک نورسا
https://www.asianews.ir/u/a1y
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید