صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۲۰:۱۸
کد خبر: 14585
گزارشگر: 2
۴۷۸
۰
۰
۳
مقاطع فولادی گالوانیزه

تفاوت گالوانیزه سرد و گرم چیست؟

تفاوت گالوانیزه سرد و گرم چیست؟
مقاطع فولادی گالوانیزه از جمله پرکاربردترین انواع مقاطع در صنایع مختلف به شمار می‌روند. در فرایند ساخت مقاطع گالوانیزه فرایندی اتخاذ می‌شود که تفاوت ظاهری قابل توجهی ایجاد می‌نماید. از این رو در همان نگاه اول می‌توان تفاوت گالوانیزه سرد و گرم را تشخیص داد. در این مقاله تصمیم داریم در ابتدا گالوانیزه را تعریف کرده و در ادامه به تفاوت بنیادی آن دو بپردازیم.

بد نیست بدانید که مجموعه آیرومارت در فروشگاه اینترنتی خود انواع مقاطع فولادی اعم از ورق گالوانیزه، تیرآهن و ... را به فروش می‌رساند. در صورت تمایل به دریافت اطلاعات کامل در مورد نحوه فروش، خدمات ارائه شده در این مجموعه شامل فروش LC، بورسی، خدمات گالوانیزه کردن و ... می‌توانید به وبسایت آیرومارت به آدرس iromart.com مراجعه نمایید.

 

پوشش گالوانیزه چیست؟

 

بعد از ساخت مقاطع فولادی با فرمولاسیون خاص خود، نوبت به ایجاد یک پوشش مقاوم در سطح خارجی مقاطع می‌رسد. این پوشش مقاومت فولاد را در برابر خوردگی و اکسیداسیون افزایش داده و عمر مفید آن را بالا می‌برد.
اصلی‌ترین تفاوت گالوانیزه سرد و گرم، نحوه اجرای این پوشش روی سطح مقاطع فولادی است. در روش‌های مختلف میزان مقاومت در برابر عوامل خارجی متفاوت است. در صنایع مختلف، بسته به نیاز خود مدل مشخصی از گالوانیزه را انتخاب کرده و استفاده می‌نمایند.

 

گالوانیزه گرم چیست؟

 

در این روش گالوانیزه، روی پوششی مقاوم به خوردگی و اکسیداسیون بر فولاد ایجاد می‌کند. همین فولاد گالوانیزه گرم را به پرکاربردترین محصول تبدیل نموده است. در فرایند ساخت این محصول آهن و فولاد را در حمامی از روی مذاب (در دمای 419 تا 450 درجه سانتی‌گراد) قرار می‌دهند.
در نگاه اول یک گرد خاکستری روی مقطع قرار می‌گیرد که مقاومت بالایی در برابر عوامل آسیب‌زا دارد. از طرفی چسبندگی زیادی که روی با آهن و فولاد برقرار کرده است، مقاومت بالای آن را تضمین می‌نماید.

 

مراحل تولید گالوانیزه گرم

 

تفاوت گالوانیزه سرد و گرم بسیار مهم است و در ابتدا بهتر است توضیحی درباره روند تولید آن‌ها به شما بدهیم. اگر نگاهی به توضیحات پاراگراف بالا بیندازیم، گویی فرایند ساخت گالوانیزه گرم ساده است اما به هیچ عنوان چنین تصوری نداشته باشید. چرا که فولاد و مقطع فولادی قبل از فرایند گالوانیزه آماده شود. از جمله آماده‌سازی فولاد می‌توان به مراحل زیر اشاره داشت:

. چربی زدایی فولاد که در آن فولاد را از ذرات خاک، روغن و پسماند موجود احتمالی پاک می‌شود.
اسید شویی که اکسیدهای آهن موجود در سطح فولاد را پاکسازی می‌کند.

در انتهای این مراحل فولاد را برای رفتن به سمت مخزن روی مذاب آماده می‌نمایند.
بد نیست بدانید که بازرگانی آیرومارت، تجربه سال‌ها فروش حضوری خود را در قالب یک وب‌سایت فروشگاهی به آدرس iromart.com آورده است. در صورت تمایل به اطلاع از قیمت انواع مقاطع فولادی اعم از قیمت ورق روغنی، انواع ورق‌های گالوانیزه می‌توانید با شماره 02145306 تماس گرفته و یا به آدرس سایت مراجعه نمایید.

مراحل تولید گالوانیزه

گالوانیزه سرد چیست؟

 

گالوانیزه سرد، روش دیگر گالوانیزه و ایجاد پوشش روی بر قطعات فولادی است. تفاوت گالوانیزه سرد با گرم این است که در این روش، می‌توان محلول روی غنی شده را از طریق اسپری، قلم‌مو یا پیستوله، روی قطعات اعمال کرد. آبکاری گالوانیزه سرد را همچنین می‌توان با استفاده از حمام نمک روی و الکتروگالوانیزاسیون انجام داد.
اتصال مکانیکی ایجاد شده در این روش، میزان محافظت قابل توجهی بر فولاد ایجاد می‌کند. استفاده از پوشش‌های غنی‌شده روی و اعمال آن، نسبت به روش‌های گالوانیزه دیگر سادگی بیشتر و دردسر کمتری دارد.

 

چرا گالوانیزه سرد؟

 

از جمله مزایای استفاده از گالوانیزه سرد به موارد زیر باید اشاره داشت:

این روش صرفه اقتصادی دارد.
هزینه تعمیر و نگهداری فلزات در طولانی مدت کم خواهد بود.
وجود استانداردهای مقاومتی بالا در پوشش ایجاد شده.
فرایند ساخت گالوانیزه سرد کوتاه است.
فرایند گالوانیزه سرد، نیاز به تجهیزات گران قیمت ندارد.

تفاوت گالوانیزه گرم و سرد

اصلی‌ترین تفاوت های گالوانیزه سرد و گرم

 

با توجه به تعاریفی که از گالوانیزه سرد و گرم انجام شد می‌توان تفاوت‌های اصلی این دو را درک کرد. اما اگر بخواهیم بیشتر در باره تفاوت‌ها صحبت کنیم به موارد زیر می‌توان اشاره داشت:

 

تفاوت گالوانیزه گرم و سرد از نظر نوع ساخت پوشش گالوانیزه

 

در گالوانیزه گرم، فلز فولادی در مذاب روی قرار می‌گیرد. در مقابل، در روش ساخت فولاد گالوانیزه سرد، از روش آبکاری الکتریکی یا اسپری کردن محلول روی بر سطح قطعه استفاده می‌شود.

 

تفاوت گالوانیزه گرم و سرد در ضخامت

 

با توجه به این‌که ورق‌های گالوانیزه گرم و سرد را به روش‌های مختلف می‌سازند، ضخامت پوشش گالوانیزه در آن‌ها نیز متفاوت است. به طور کلی، ضخامت پوشش گالوانیزه در در روش گرم بیشتر است. این درحالی است که ضخامت آن در ورق‌های گالوانیزه سرد خیلی کمتر است.

 

تفاوت در کاربرد گالوانیزه

 

فرق گالوانیزه سرد و گرم، در کاربرد نیز هست. از گالوانیزه گرم برای استفاده در صنایع بزرگ استفاده می‌شود؛ جایی که کیفیت مقاطع و مقاومت آن‌ها بسیار اهمیت دارد. با توجه به هزینه‌های بالای ساخت این محصول استفاده از آن باید صرفه اقتصادی داشته باشد.
اما در صنایع کوچکتر که مقاومت سطح خارجی مقاطع چندان با اهمیت نیست استفاده از گالوانیزه سرد گزینه بهتری است.

 

تفاوت در کیفیت گالوانیزه

 

از نظر کیفیت می‌توان گفت که گالوانیزه گرم در برابر خوردگی، محافظت کاتدی، سایش، زنگ زدگی و ... بسیار مقاومتر از گالوانیزه سرد است. اما نمی‌توان گفت که گالوانیزه سرد کیفیت پایینی دارد و در مواردی که عوامل محیطی در حالت معمول و نرمال باشد؛ کیفیت خوبی ارائه می‌دهد.

 

تفاوت گالوانیزه از نظر ظاهر

 

اصلی‌ترین تفاوت این دو محصول از نظر ظاهری است. به شکلی‌که به سادگی می‌توان این دو را از هم تفکیک کرد. مقاطعی که از گالوانیزه سرد ساخته شده‌اند، سطحی بسیار براق و درخشان دارند. اما محصولات گالوانیزه گرم، نسبتاً کدر و مات هستند.
از دیگر دلایل محبوبیت گالوانیزه سرد، زیبایی ظاهری آن نسبت به مدل گرم است. پس تفاوت گالوانیزه گرم و سرد در ظاهر موجب می‌شود که در مکان و زمان‌هایی که زیبایی اهمیت داشته باشد، از این محصول استفاده شود.

 

تفاوت ورق گالوانیزه گرم و سرد در عمر و دوام

 

یکی از مسائل مهم در فرق گالوانیزه سرد و گرم، دوام و طول عمر آن‌ها است. ورق‌های گالوانیزه گرم، عمر بیشتری دارند چرا که چسبندگی پوشش و ضخامت آن بالاتر است و در نتیجه در مقابل خوردگی و خراش مقاومت بیشتری دارند. بنابراین در مقایسه با گالوانیزه سرد، طول عمر بیشتری دارند.

اصلی‌ترین تفاوت های گالوانیزه سرد و گرم

کلام آخر

 

ما در این مطلب به‌صورت کامل به تفاوت گالوانیزه گرم و سرد پرداختیم. این دو روش مقاطع فولادی را در برابر عوامل خارجی نظیر سایش، زنگ زدگی و ... حفظ می‌کند اما در ظاهر، کاربرد، متریال مورد استفاده از پوشش سطحی و ... تفاوت‌های زیادی دارند.
در انتها لازم به ذکر است که در صورت تمایل به خرید انواع مقاطع گالوانیزه سرد و گرم می‌توانید به وبسایت بازرگانی فولاد آیرومارت به آدرس iromart.com مراجعه نمایید و یا با شماره 02145306 تماس حاصل نمایید. کارشناسان آیرومارت این آمادگی را دارند که قیمت روز ورق گالوانیزه و دیگر مقاطع فولادی را اعلام نمایند و شرایط استفاده از خدمات این بازرگانی را برای شما فراهم آورند.

https://www.asianews.ir/u/a93
اخبار مرتبط
«مجموعه آهن آلات گرفت» در این مقاله به بررسی انواع ورق های مورد استفاده در سازه ها پرداخته و مقایسه جامع در رابطه با این ورق ها انجام داده است، با ما همراه باشید.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید