صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۹:۱۳
کد خبر: 14617
گزارشگر: 213
۵۱۲
۰
۰
۱
به دنبال نوسان شدید قیمت ها در بازار خودرو

تغییر قیمت خودروهای مونتاژی

تغییر قیمت خودروهای مونتاژی
بر اساس اعلام وزارت صمت قیمت خودروهای مونتاژی تاثیر نامناسبی در صنعت خودرو و رشد تولید و عرضه برای خودروسازان خواهد داشت.

به گزارش آسیانیوز، وزارت صمت پس از انتشار قیمت خودروهای مونتاژی در نامه‌ای خواستار بازنگری قیمت خودروهای مونتاژی توسط شورای رقابت شد.

 وزارت صمت امروز در نامه‌ای از شورای رقابت درخواست کرده است تا بررسی دقیق‌تری درخصوص قیمت خودروهای مونتاژی داشته باشد.

بر اساس اعلام وزارت صمت قیمت خودروهای مونتاژی تاثیر نامناسبی در صنعت خودرو و رشد تولید و عرضه برای خودروسازان خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، مدیرکل دفتر خودرویی وزارت صمت در نامه‌ای خطاب به رئیس کارگروه خودروی شورای رقابت، ضمن اشاره به بازخوردهای دریافتی از خودروسازان و اینکه تعدیل‌ها در حوزه‌های محدودی اعمال شده، خواستار بررسی بیشتر و دقیق‌تر در قیمت‌های اعلامی و هماهنگی با این دفتر (دفتر صنایع خودرو وزارت صمت) در جهت اصلاح سایر پارامترهای موثر شد.

عبدالله توکلی لاهیجانی در نامه‌ای به محمود دودانگه (نایب رئیس شورا و رئیس کاگروه خودروی شورای رقابت)، ضمن اشاره به مواردی، خواستار بررسی دقیق‌تر و بازنگری در قیمت خودروهای مونتاژی اعلام شده توسط این شورا شد و اعلام کرد که دفتر صنایع خودرو وزارت صمت‌ آماده ارائه هرگونه اطلاعات مورد نیاز و همکاری برای اصلاح پارامترهای موثر در تعیین قیمت خودروهای مونتاژی است.

 در متن این نامه آمده است:

“ضمن تشکر از تلاش‌های آن شورا در حوزه تنظیم بازار خودرو، به استحضار می‌رساند عطف به نامه شماره ۲۹۱-۰۲-۱۹ ص تاریخ 16 اردیبهشت شورای رقابت در خصوص قیمت خودروهای مونتاژی و با توجه به بازخوردهای دریافتی از خودروسازان بخش خصوصی، ذکر موارد ذیل ضروری است”

۱- با توجه به آنکه مبنای محاسبات در شرکت‌های خصوصی بر اساس آخرین صورت‌های مالی سال ۱۴۰۰ انجام شده است و صرفا تعدیلات در حوزه‌های محدودی اعمال شده، ضروری است تا هماهنگی لازم با این دفتر تخصصی برای اصلاح سایر پارامترهای دخیل انجام شود.

۲- نظر به نوسانات ارزی اخیر و ارزبری بالای محصولات مونتاژی و تاثیرپذیری بالا از نرخ ارز و همچنین با توجه به لزوم پاسخ به نیاز بازار از جنبه افزایش تولید داخل ضروری است تا ملاحظات مرتبط با تاثیر نرخ ارز در این محصولات در نظر گرفته شود (بر اساس تبصره ۲ بند ۳-۳ دستورالعمل شورای رقابت)

3- ضروری است تا قیمت کلیه خودروهای مونتاژی همراه با فیچرهای خاص هر محصول برای هر تیپ محصول به طور مجزا تعیین شود.

نظر به موارد مطروحه مستدعی است، دستور دهید تا بررسی‌های دقیق‌تر در خصوص قیمت‌های اعلامی انجام پذیرد؛ به‌گونه‌ای که شاهد رفع موانع تولید و رشد تولید و عرضه خودروسازان به منظور پاسخ به نیاز بازار داخل باشیم.

لازم به ذکر است که این دفتر تخصصی آمادگی دارد تا هرگونه اطلاعات مورد نیاز در خصوص موارد فوق‌الذکر را در اختیار آن شورا قرار دهد. ”

در جلسه روز شنبه هفته جاری، قیمت‌های پیشنهادی سازمان حمایت برای خودروهای مونتاژی که طبق دستورالعمل شورای رقابت تعیین شده بود، تصویب و بر این اساس روز یکشنبه (17 اردیبهشت ماه) قیمت ۱۷ خودروی مونتاژی با سود ۱۷ درصد مشخص شد.

قیمت‌های محاسباتی سازمان حمایت بر اساس آخرین صورت مالی شرکت‌ها مربوط به سال ۱۴۰۰ بوده و تعدیلات لازم همچون تغییر نرخ دستمزد و غیره برای سال ۱۴۰۱ تا تاریخ مصوبه ۱۱ بهمن‌ ۱۴۰۱ شورای رقابت و بر اساس مستندات ارائه شده توسط شرکت‌های خودروساز بوده است.

گفتنی است که طبق اعلام شورای رقابت، قیمت برخی خودروهای مونتاژی به این دلیل در این لیست قرار ندارد که همه شرکت‌ها مدارک خود را برای بررسی به سازمان حمایت ارائه نکرده‌اند؛ بنابراین پس از آنکه این فرایند انجام شد قیمت سایر خودروها اعلام می‌شود.

قیمت گذاری خودروهای مونتاژی قطعی و لازم الاجراست
سخنگوی شورای رقابت در واکنش به نامه وزارت صنعت در بازنگری قیمت خودروهای مونتاژی، گفت: رأی شورای رقابت مبنی بر دستورالعمل قیمت گذاری خودروهای مونتاژی قطعی و لازم الاجراست.
اسماعیل شجاعی، در رابطه با نامه دفتر صنایع خودرو وزارت صمت به شورای رقابت مبنی بر بازنگری قیمت خودروهای مونتاژی گفت: هنوز این نامه به شورای رقابت نرسیده و فقط در فضای مجازی منتشر شده است.

وی با اعلام اینکه در جلسه بعدازظهر امروز شورای رقابت به صورت مشورتی این نامه مطرح شد، افزود: رأی شورای رقابت مبنی بر دستورالعمل قیمت گذاری خودروهای مونتاژی قطعی و لازم الاجراست.

سخنگوی شورای رقابت با تاکید بر اینکه در کارگروه تخصصی خودرویی شورای رقابت نمایندگان وزارت صنعت و سازمان حمایت حضور داشتند و آنها نظرات خود را در این رابطه مطرح کرده‌اند، تصریح کرد: شورای رقابت فقط دستورالعمل قیمت گذاری خودروهای مونتاژی را تعیین کرد و‌ سازمان حمایت لیست قیمت 17 خودروی مونتاژی را منتشر کرده بود.

عبدالله توکلی لاهیجانی مدیرکل دفتر خودرویی وزارت صمت امروز در نامه‌ای به محمود دودانگه نایب رئیس شورا و رئیس کارگروه خودروی شورای رقابت خواستار بررسی دقیق‌تر و بازنگری در قیمت خودروهای مونتاژی اعلام شده توسط این شورا شده و اعلام کرده که دفتر صنایع خودرو وزارت صمت آماده ارائه هر گونه اطلاعات مورد نیاز و همکاری برای اصلاح پارامترهای مؤثر در تعیین قیمت خودروهای مونتاژی است./

https://www.asianews.ir/u/a9z
اخبار مرتبط
مدیر سامانه یکپارچه تخصیص خودرو با اشاره به اتمام بررسی‌ها در طرح امکان تغییر خودرو در سامانه یکپارچه، گفت: بیش از ۱۰۸ هزار نفر خودروهایشان را یک فصل زودتر دریافت خواهند کرد.
جدیدترین اطلاعیه ایران خودرو درباره طرح دومین پیش فروش ایران خودرو در سال 1402 منتشر شد.
مدیر سامانه یکپارچه خودرو گفت: زمان ثبت نام دوره دوم یکپارچه تخصیص خورو ۱۶ اردیبهشت نیست و اطلاع رسانی خواهد شد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید