صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۸:۲۳
کد خبر: 14690
گزارشگر: 2
۹۴۴
۰
۰
۲
به گزارش آرتان بورس تاپ:

ظرفیت دانشگاه های ترکیه محدود شد

ظرفیت دانشگاه های ترکیه محدود شد
ظرفیت پذیرش دانشجویان بین‌المللی دانشگاه های ترکیه در رشته ‌های دندانپزشکی و پزشکی محدود شد.

به گزارش آرتان بورس تاپ مرجع تخصصی تحصیل در ترکیه: «شورای آموزش عالی ترکیه» (YOK)، اعلام کرد ظرفیت پذیرش دانشجویان بین‌المللی دانشگاه‌های دولتی و خصوصی ترکیه در رشته‌های دندانپزشکی و پزشکی محدود خواهد شد؛ به‌طوری که دانشجویان هر کشوری سهمیه پذیرش محدودی دارند.
بر اساس اختیاراتی که به «هیئت اجرایی آموزش عالی ترکیه» داده شده است، این شورا مسئولیت تنظیم موضوعات مربوط به اصول پذیرش دانشجویان خارج از کشور و تعیین قوانین و تشریفات مربوط به سهمیه پذیرش آن‌ها را به عهده دارد.
در جلسه «هیئت اجرایی آموزش عالی»، تشخیص داده شد که ظرفیت پذیرش دانشجویان بین‌المللی در رشته‌های دندانپزشکی و پزشکی دانشگاه‌های خصوصی و دولتی ترکیه باید کاهش پیدا کند.

این شورا طی بخشنامه‌ای مورخ ۱۰ می ۲۰۲۳ اعلام کرد که ظرفیت پذیرش کل دانشجویان بین‌المللی از هر ملیت به ۱۰ درصد کاهش یابد.

برای نمونه اگر دانشگاهی در رشته پزشکی یا دندانپزشکی ۱۰۰ نفر ظرفیت برای دانشجویان بین‌المللی داشته باشد، فقط ۱۰٪ از این ظرفیت یعنی ۱۰ نفر می‌توانند از یک ملیت ( به طور مثال ایرانی) باشند.
بنابراین امکان عودت شهریه به برخی دانشجویان پذیرفته شده در این ۲ رشته توسط دانشگاه‌هایی که بیشتر از حد ظرفیت خود دانشجو پذیرفته‌اند وجود دارد. به این صورت که اولویت پذیرش با دانشجویانی است که دارای نمرات بالاتر و یا یکی از مدارک آزمون‌های بین‌المللی هستند.

منبع: آرتان بورس تاپ

آرتان بورس تاپ
https://www.asianews.ir/u/abv
اخبار مرتبط
آزمون یوس ترکیه به عنوان یکی از معروف‌ترین آزمون‌های داخلی در ترکیه به شمار می رود. یوس مخفف علوم پایه و یوس آموزش‌های فنی و حرفه‌ای است. این آزمون برای انتخاب دانشجویان برای ورود به دانشگاه‌های ترکیه طراحی شده است. آزمون یوس برای دانشجویانی که در دوره دومارسی سیستم آموزشی ترکیه در دبیرستان‌های عمومی یا خصوصی تحصیل می‌کنند، برگزار می‌شود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید