صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۴:۳۹
کد خبر: 15064
گزارشگر: 306
۳۳۰
۰
۰
۱
مدیر کل پزشکی قانونی استان یزدخبر داد

مراجعه ۳۴ هزار و ۷۷۳ نفر به پزشک قانونی استان یزد در سال 1401/ رشد آمار نزاع در استان یزد

مراجعه ۳۴ هزار و ۷۷۳ نفر به پزشک قانونی استان یزد در سال 1401/ رشد آمار نزاع در استان یزد
یزد - مدیر کل پزشکی قانونی استان ​با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ تعداد ۳۴ هزار و ۷۷۳ نفر به پزشک قانونی استان یزد مراجعه کرده‌اند، اظهار کرد: در سال گذشته تعداد ۲۵۵ مورد پرونده با موضوع سقط‌ جنین تشکیل شد، که از این تعداد ۱۷۸ مورد منجر به صدور جواز سقط شد

آسیانیوز / یزد ؛ « فریبرز آیتی فیروزآبادی» در جمع اصحاب رسانه استان تصریح داشت : قبلاً بیشترین علت مراجعه مصدومیت ناشی از تصادف بود اما در سال ۱۴۰۱ آمار جابه‌جاشده و بیشترین علت مراجعه مصدومیت ناشی از نزاع بوده است؛ البته به‌طورکلی طی یک دهه اخیر آمار نزاع در استان یزد رشد داشته است.

مدیر کل پزشکی قانونی استان یزد  در ادامه به رشد  ۲۰.۷ مصدومین مربوط به تصادفات طی یکسال اخیر در پزشکی استان پرداخت و گفت :  قبلاً مصدومین تصادفات بیشترین موارد مراجعات به پزشکی قانونی بود ولی به تدریج و طی یک دهه اخیر مصدومین ناشی از نزاع از موارد مربوط به تصادفات پیشی گرفته است که 75 درصد مراجعات به این مرکز را در بر گرفته است .

 آیتی با بیان اینکه  پزشکی قانونی در کشور چهار رکن دارد که یکی از این ارکان معاینات بالینی است و ویژه افراد دارای حیات است و مباحثی از جمله سقط‌ جنین، تجاوزات، تعیین سن و جنسیت، تصادفات و امور دیگری که حدود ۲۰ مورد است را شامل می‌شود افزود:  در این حوزه بحث ارتباط کامل و اجرایی شدن نرم‌افزار تخصصی سازمان پزشکی قانونی از سال قبل به‌صورت کامل انجام گرفته است . 

این مقام مسئول  خاطرنشان کرد : باوجوداین نرم‌افزار اتصال آماری در تمام کشور ایجادشده و بحث جزیره‌ای عمل کردن که در سال‌های گذشته وجود داشته به ‌صورت کامل برطرف شده است و یزد در این حوزه پیشتاز کشور بوده است.

وی از رویت معاینات تصویربرداری به صورت آنلاین توسط پزشکان در پزشکی قانونی استان طی یکسال اخیر خبر داد و افزود : هم اکنون دریافت الکترونیکی پرونده‌های بیمارستانی در یزد به عنوان اولین استان در کشور عملیاتی شده است .

آیتی زمان پاسخ دهی بخش معاینات استان را به طور متوسط ۶۰ دقیقه اعلام و اظهار کرد: این زمان بیانگر عملکرد ۹۵ درصدی یزد نسبت به استاندارد تعیین شده سازمان پزشکی قانونی است.

 

وی خاطرنشان کرد: البته ممکن است در برخی روزها به دلایلی مثل قطعی سیستم زمان پاسخ‌دهی طولانی باشد؛ اما نسبت به سایر استان و نسبت به سال‌های قبل روند رو به رشدی داشته‌ایم؛ به‌عنوان‌مثال استان یزد جزو معدود استان‌هایی است که رادیولوژیست قانونی هم دارد و این مسئله باعث شده تا زمان پاسخ‌دهی کوتاهتر شود.

مدیرکل پزشک قانونی استان میانگین زمان پاسخگویی کمیسیون‌های سه‌گانه کمیسیون‌های روانپزشکی، بررسی قصور پزشکی و اعتراض به نظریات پزشکی قانونی را  ۱۷.۵ روز ؛ متوسط زمان پاسخگویی ۴۲ روز در حوزه آسیب شناسی و ۴۰.۵ روز در حوزه آزمایشگاه سم شناسی اعلام و بیان داشت :  در این حوزه ها توانسته ایم  به بالغ بر ۹۷ درصد از میانگین زمان پاسخگویی دست پیدا کنیم.

وی با اشاره به حوادث ناگوار سال گذشته حادثه قطارمشهد به یزد ، گفت: احراز هویت و ساماندهی اجساد این حادثه در اقدامی خیره کننده و جهادی به کمک پزشکی قانونی استان اصفهان در بازه زمانی ۷۲ ساعت انجام شد.

آیتی گفت :  حوزه دادپزشک به عنوان زیرمجموعه پزشکی قانونی شامل پزشکان استخدامی این سازمان برای ارائه خدمت در ساعت غیراداری است که در بحثهایی مانند متوفیات ارائه خدمت کرده و پاسخگو هستند.

مدیرکل پزشک قانونی یزد بابیان اینکه در توسعه زیرساختها نیز اقدامات خوبی مانند تکمیل و تجهیز مرکز معاینات و نیز ساختمان شماره ۲  که طی یکسال اخیر صورت گرفته از افتتاح پزشکی قانونی شهرستان مهریز در بهمن ۱۴۰۱ که به دلیل مشکل برق بهره‌برداری این مرکز به تعویق افتاده بود گفت: خوشبختانه با رفع این مشکل ، در هفته‌ پیش رو شاهد بهره برداری و ارائه خدمت در این مرکز نیز خواهیم بود.

وی با ابراز امیدواری از همکاری تنگاتنگ نهادهای آموزشی گفت : در حوزه‌های آموزش و پژوهش نیز تعاملات گسترده ای با دانشگاه داریم به طوری که در یکسال اخیر بیش از ۷۰۰ بازدید علمی و برنامه کارآموزی و چرخش دستیاران دانشگاه علوم پزشکی انجام شده است .

آیتی در مورد برنامه‌های پزشکی قانونی استان یزد در سال جاری، گفت: آغاز عملیات ساختمان پزشکی قانونی شهرستانهای بافق و خاتم را در هفته‌های آتی خواهیم داشت و امیدواریم این مراکز در کوتاهترین بازه زمانی مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

مدیرکل پزشک قانونی یزد در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت : بهسازی فیزیکی ساختمان پزشکی قانونی مرکز استان و ارتقای آزمایشگاه سم‌ شناسی استان را نیز امسال دنبال خواهیم کرد تا از ارسال نمونه به آزمایشگاه‌های سایر استانها بی‌نیاز شویم.

آیتی گفت : بجز مراکز شهرستانهای تفت، مهریز و اشکذر که یک در میان است،  و سه شهرستان بهاباد، زارچ و مروست که مرکز پزشکی قانونی نداریم در سایر شهرستانهای استان خدمات به صورت همه روزه ارائه می‌شود.

مدیرکل پزشک قانونی یزد در خصوص  نحوه حضور مراجعین به این مرکز تصریح داشت : پزشکی قانونی در مرکز استان همه روزه تا ساعت ۳ بعداز ظهر فعالیت دارد ولی پذیرش تا ساعت ۲ بعداز ظهر انجام می‌شود و در روزهای تعطیل نیز واحد کشیک در ساختمان شماره ۲ در ورودی بلوار ملکوت (خلدبرین) تا ساعت یک بعداز ظهر فعالیت دارد.

در پایان به سؤالات خبرنگاران پاسخ داده شد .

سید محمد جواد عرفانفر

 

مراجعه ۳۴ هزار و ۷۷۳ نفر به پزشک قانونی استان یزد در سال 1401/ رشد آمار نزاع در استان یزد ، فریبرز آیتی فیروزآبادی مدیر کل پزشکی قانونی استان یزد

https://www.asianews.ir/u/am2
اخبار مرتبط
یزد - مدیرکل تعزیرات حکومتی استان از کشف بیش از 90 هزار لیتر سوخت بنزین با فروش خارج از ضوابط تعیینی دولت از چهار جایگاه دار متخلف در تعزیرات حکومتی استان یزد خبر داد
یزد - معاون توسعه حل اختلاف استان، صلح یاران و هیأت های صلح را بازوان توانمند نهادهای سازشی ذکر کرد و گفت: استفاده از ظرفیت های مردمی در جهت حل اختلافات و ایجاد سازش در دعاوی ، راهبرد مهم دستگاه قضایی است
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید