صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۹:۴۴
کد خبر: 15067
گزارشگر: 213
۷۵۷
۰
۰
۲
در پی مذاکرات پشت پرده ایران و ایالات متحده

احتمال «توافق موقت» با آمریکا رد شد!

احتمال «توافق موقت» با آمریکا رد شد!
در حالی که مقامات ایران و آمریکا در ماه گذشته (ماه مه) بطور غیرمستقیم در عمان مذاکره کرده‌اند؛ به نظر می رسد احتمال هرگونه توافق رد شده است.

به گزارش آسیانیوز، پایگاه خبری «آکسیوس» به نقل از منابع مطلع گزارش داد مقامات جمهوری اسلامی ایران و آمریکا در ماه گذشته (ماه مه) بطور غیرمستقیم در عمان مذاکره کرده‌اند؛ این در حالی است که همزمان تهران و واشنگتن هرگونه «توافق» را رد می‌کنند.

این منابع گفتند که ایالات متحده به صراحت مدعی شد که اگر ایران با غنی‌سازی ۹۰ درصدی اورانیوم که سطح مورد نیاز برای تولید سلاح هسته‌ای است «بهای سنگینی خواهد پرداخت».

 در هفته‌های اخیر موضوع «توافق موقت» بین جمهوری اسلامی ایران و دولت بایدن برای چندمین بار در دو سال گذشته مطرح شده است. حتا برخی منابع داخل ایران جزئیاتی از این توافق را نیز منتشر کردند. ادعا شده بود «ایران و آمریکا به توافق موقتی نزدیک شده‌اند که بر اساس آن جمهوری اسلامی در ازای لغو تحریم‌ها موافقت کرده فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم خود را کاهش دهد» اما هر دو طرف چنین توافقی را انکار کردند.

 نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل با رد هرگونه توافق موقت با آمریکا تأکید کرد «هیچ توافق موقتی به جایگزینی برجام در دستور کار نیست».

ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز با رد اخبار و گزارش‌ها در مورد «توافق موقت» با جمهوری اسلامی آنها را ناشی از شایعات و درز مکالمات دیپلماتیک آنهم به دروغ و گمراه کننده دانست.

این در حالی است که ۳۵ قانونگذار مجلس نمایندگان آمریکا پنجشنبه در نامه‌ای به رهبران آلمان، فرانسه و بریتانیا خواستار فعال شدن «مکانیسم ماشه» علیه جمهوری اسلامی ایران شدند.

پایگاه خبری «آکسیوس» روز شنبه ۱۰ ژوئیه (۲۰ خرداد) به نقل از منابع مطلع گزارش داد مقامات جمهوری اسلامی و آمریکا در ماه گذشته (ماه مه) بطور غیرمستقیم در عمان مذاکره کرده‌اند؛ همزمان تهران و واشنگتن هرگونه «توافق» را رد می‌کنند.

 آکسیوس هفته گذشته در گزارشی مدعی شد که برت مک گورک هماهنگ‌کننده امور خاورمیانه در کاخ سفید، ماه گذشته محرمانه به عمان سفر کرد تا با مقامات عمانی درباره برنامه‌های اتمی جمهوری اسلامی گفتگو کند.

به گفته منابع آگاه، مک گورک و مقامات ایرانی با یکدیگر ملاقات نکردند و دو طرف در مکان‌های جداگانه‌ای حضور داشتند و مقامات عمانی بین آنها رفت و آمد داشتند و پیام‌هایی را رد و بدل کرده‌اند.

منابع آگاه افزوده‌اند که هدف از تبادل غیرمستقیم پیام‌هایی بین دولت بایدن و نمایندگان جمهوری اسلامی، دستیابی به یک «تفاهم» در مورد راه‌های کاهش تنش‌ها در برنامه هسته‌ای ایران، تحرکات منطقه‌ای جمهوری اسلامی و همکاری با روسیه در جنگ اوکراین بوده است.

در هفته‌های اخیر موضوع «توافق موقت» بین جمهوری اسلامی و دولت بایدن برای چندمین بار در دو سال گذشته مطرح شد. حتا برخی منابع داخل ایران جزئیاتی از این توافق را نیز منتشر کردند.

در همین ارتباط نشریه «میدل‌ایست‌آی» به نقل از منابع نزدیک به مذاکرات گزارش داده بود ایران و آمریکا به توافق موقتی نزدیک شده‌اند که بر اساس آن جمهوری اسلامی در ازای لغو تحریم‌ها موافقت کرده فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم خود را کاهش دهد اما هر دو طرف چنین توافقی را انکار کردند.

نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل جمعه ۱۹ خرداد با رد هرگونه توافق موقت با آمریکا تأکید کرد «هیچ توافق موقتی به جایگزینی برجام در دستور کار نیست.»

همچنین ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز با رد اخبار و گزارش‌ها در مورد «توافق موقت» با جمهوری اسلامی آنها را ناشی از شایعات و درز مکالمات دیپلماتیک آنهم به دروغ و گمراه کننده دانست و تأکید کرد که «پرزیدنت بایدن کاملاً واضح گفته ایالات متحده متعهد است هرگز به ایران اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای را ندهد. ما همچنان بر این باوریم که دیپلماسی بهترین راه برای دستیابی به این هدف بر مبنای قابل تأیید و بادوام است. رئیس‌جمهور و وزیر خارجه نیز به صراحت گفته‌اند که ما هیچ گزینه‌ای را از میز حذف نکرده‌ایم، بنابراین من فقط آن را کنار می‌گذارم.»

توصیه‌های ظریف بر مورد «احیای برجام»

پیش از این محمدجواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی در یک نشست مجازی شش ساعته در «کلاب هاوس» به دفاع از برجام که آن را حاصل «دیپلماسی» خود می‌داند پرداخت و با توصیه به مسئولان گفت «به نظرم امکان رسیدن توافق بهتر از برجام وجود ندارد.» او توضیح داد: «اگر برجام از بین برود، جانشین آن نمی‌تواند توافقی باشد که بعضی خواسته‌های دیگر غربی‌ها را در بر نداشته باشد.» به عبارت دیگر، در صورت توافق جدید با غربی‌ها آنها امتیازات بیشتری از جمهوری اسلامی طلب خواهند کرد.

به نظر می‌رسد فشارهای بین‌المللی علیه برنامه‌های اتمی جمهوری اسلامی ایران و به موازت آن انگیزه غربی‌ها برای مقابله با همکاری‌های نظامی با روسیه در جنگ اوکراین بیشتر شده است.

در همین ارتباط ۳۵ قانونگذار مجلس نمایندگان آمریکا پنجشنبه ۸ ژوئیه (۱۸ خرداد) در نامه‌ای به رهبران آلمان، فرانسه و بریتانیا خواستار فعال شدن «مکانیسم ماشه» علیه ایران شدند./

https://www.asianews.ir/u/am5
اخبار مرتبط
نمایندگانی از هر دو حزب آمریکا با ارسال نامه به رهبران آلمان، بریتانیا و فرانسه خواهان فعال‌ شدن فوری «سازوکار ماشه» در مورد ایران شدند.
یک نماینده سنای کانادا، در توییتی مدعی شد که سنای کانادا با پیشنهاد او برای ملزم کردن دولت این کشور به تروریستی شناختن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی موافقت کرده است.
وزارت خارجه بریتانیا مدعی شد: ادامه برنامه موشکی ایران نشانگر تهدید علیه امنیت جهانی است!
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید