صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۶:۲۷
کد خبر: 15082
گزارشگر: 213
۳۷۷
۱
۰
۲
اظهارات جدید دبیر انجمن صنایع شوینده و بهداشتی

آیا مواد شوینده قرار است گران شود؟

آیا مواد شوینده قرار است گران شود؟
در حالی که مواد شوینده ضروری ترین کالاهای روزمره را شامل می شوند، دبیر انجمن صنایع شوینده و بهداشتی درباره افزایش قیمت ۲۵ درصدی این دسته کالاها توضیحاتی داد.
به گزارش آسیانیوز، حسام بیگدلو ضمن انتقاد از شیوه قیمت گذاری دستوری از سوی دولت، گفت: در گذشته 3 کالا (پودر، صابون و خمیردندان) از صنعت مواد شوینده مشمول قیمت گذاری پیشینی می‌شد این در حالیست که در سال‌های اخیر دولت برای تمام کالاهای تولیدی این صنعت قیمت تعیین می‌کند و این موضوع فقط بار مسئولیت‌اش را افزایش می‌دهد.

به گفته حسام بیگدلو؛ انجمن با این شیوه قیمت‌گذاری پیشینی مخالف و در این زمینه با سازمان حمایت و وزارت صمت در حال مذاکره است که شرایط معقولی در صنعت شوینده ایجاد کند و تا به امروز بحثی از افزایش قیمت، تنظیم جدول و تعیین درصد از سوی انجمن مطرح نشده و خبری که به نقل از رئیس انجمن برای افزایش 50 درصدی قیمت مواد شوینده در فضای رسانه‌ای کشور چرخید از سوی انجمن تکذیب می‌شود.

 دبیر انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی با بیان اینکه صنعت مواد شوینده سال گذشته افزایش قیمت 25 درصدی را اعمال کرد، گفت: افزایش قیمت سال گذشته در صنعت مواد شوینده با تورم بانک مرکزی، همخوانی نداشت؛ به عبارت دیگر صنعت کمتر از تورم موجود افزایش قیمت را اعمال کرد؛ هر چند انجمن در نهایت با مسئولان مربوط با افزایش 40 درصدی قیمت‌ها به توافق رسیدند اما در عمل 25 درصد آن اعمال و 15 درصد مانده پایان سال اجرا شد.

به نوشته ایلنا، بیگدلو دولت را عامل اصلی افزایش قیمت‌ها‌ در صنایع مختلف معرفی کرد و افزود: دولت‌ها با تغییر سال حقوق و دستمزد، هزینه حامل‌های انرژی و ... را افزایش می‌دهند از این‌رو نمی‌توان انتظار داشت که قیمت‌ محصولات در 2 سال متوالی ثابت بماند از این‌رو همه صنایع خواستار تغییر در قیمت‌ها هستند. بخش قابل توجهی از قیمت مواد اولیه در ایران در دست دولت است و پتروشیمی‌ها و بورس قیمت‌ها را تعیین و اعلام می‌کنند و همین موضوع در نهایت افزایش نرخ کالاها را به همراه می‌آورد، همچنین سازمان راهداری از ابتدای خرداد سال جاری افزایش 30 درصدی کرایه حمل جاده‌ای برون شهری را اعمال کرد پس وقتی تمام فاکتورهای تولید افزایش قیمت را تجربه می‌کند معقولانه نیست که بخواهیم قیمت‌ها ثابت بماند.

وی ایران را هاب منطقه و قطب تولید مواد شوینده دانست و تصریح کرد: تحریم‌ها تاحدودی نفوذ ما در منطقه را کاهش داد و رقبایی مانند ترکیه در مقاطعی توانستند جایگزین ما شوند و برخی بازارها را تصاحب کنند؛ اما ازآنجایی‌که ظرفیت تولید در ایران 2 تا 3 برابر بیشتر از نیاز داخلی است می‌توانیم نیاز 15 تا 16 کشور منطقه را تامین کنیم و در زمان شیوع بیماری کرونا نیز ایران جزو کشورهایی بود که با مشکل کمبود برخورد نکرد و حتی در مقطعی صادرات نیز داشت. ایران در این صنعت مزیت سرزمینی دارد و چرخه تولید ازابتدا تا محصول نهایی در کشور موجود است.

به گفته این فعال اقتصادی؛ تعداد واحدهای پودر و مواد اولیه در ایران چند برابر ترکیه و دیگر کشورهایی که در این زمینه حرفی برای گرفتن دارند هست.

وی با بیان اینکه شرایط تحریم و عدم امکان مراودات بانکی روند صادرات را دشوار کرد، خاطر نشان کرد: باوجود تحریم‌ها هم اکنون به 20 کشور مواد شوینده صادر می‌شود؛ از آنجایی‌که هر خریدار عراقی حاضر نمی‌شد خارج از سیستم بانکی با ایران کار کند از این‌رو در یک مقطع این بازار را به ترکیه واگذار کردیم اما با این وجود همچنان این بازار را داریم چراکه قیمت تمام شده ایران به نسبت ترکیه مناسب تر است.

دبیر انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی واردات مواد اولیه ادامه داد: نبود دانش فنی و تجهیزات در صنایع شوینده عامل واردات نیست. منابعی مانند انواع روغن‌های نارگیل و پالم که در صابون و... مصرف می‌شود وارد ایران می‌شوند چراکه از اساس این محصولات درکشور تولید نمی‌شوند و عدم تخصیص ارز و طولانی شدن روند آن مشکلاتی را برای این صنعت ایجاد کرده است./
https://www.asianews.ir/u/amk
اخبار مرتبط
براساس گزارش ها واضحا دیر یا زود افزایش قیمت شوینده‌ها اتفاق می‌افتد و کارخانجات چاره‌ای جز گران‌فروشی یا تعطیلی نخواهند داشت.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
A
۱۴۰۲/۰۳/۲۲
0
0
0

الله ایران باید حد اکثر ۵ ساله یکی از بهترین در جهان باشد ، چون ایران بهترین استعداد انسانی را در جهان دارد ، و از نظر مادیات یکی از بهترین در جهان است ، اگه نشده !،..... ‏‎باید همه انجام و اجرای قوانین شرعی و قانونی زیر را از مسولین مربوطه بخواهند ، تا وضعیت مملکت درست شود،....... - [ ] - [ ] در یک مملکت اسلامی که نباید ، دزد و خلافکار وجود داشته باشد !،...........پس چرا امثال ژاپن غیر مسلمان انجام داده !، و مای مسلمان نمیتوانیم !؟،....... - [ ] رییس جمهور و بقیه ی مسوولین : - [ ] این مقام یک امانت الهی است( ارثیه ی کسی نیست!،) ، او و بقیه ی مسوولین، خدمتگذار ملت هستند ، و باید این را عملا روزانه ثابت کنند . مردم باید در طرح ها ی عمومی و افتتاح آنها شرکت داشته ، و مراحل پیشرفت انرا نظاره کنند ، که اگر غیر از این باشد ، طرح ها از نظر زمانی و مادی و معنوی ، منحرف خواهند شد ، و شخص مسوول و رییس و معاون او و سکوت کننده ، بدهکار حق الناس و لازم المحاکمه و....... امام حسین ( ع) ، شب عاشورا به یاران و همرزمان خود فرمود: هر کس مدیون است( انواع حق الناس بدهکار است، که در ایران زیاد است


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید