صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۴:۳۸
کد خبر: 15093
گزارشگر: 2
۹۲۱
۰
۰
۳
بهترین راه درمان سرفه

بررسی راه های درمان سرفه خلط دار

بررسی راه های درمان سرفه خلط دار
قصد داریم در ادامه با راه‌های مختلفی که برای درمان سرفه خلط‌دار وجود دارد آشنا شویم، پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

با شناخت راه های درمان سرفه خلط دار می‌توانید این مشکل را خیلی راحت در خانه درمان کنید، البته درصورتی‌که این مشکل خیلی حاد بود لازم است دلیل بروز آن توسط پزشک تشخیص داده شود.
سرفه واکنش طبیعی بدن در زمان بیماری‌های رایج مانند سرماخوردگی یا مواجهه با برخی عوامل آلرژی‌زا است و معمولا لازم نیست بابت بروز آن نگران باشید.
سرفه می‌تواند خشک یا خلط‌دار باشد، عواملی مانند گردوغبار، گرده‌ گیاه و دود می‌توانند باعث بروز سرفه‌های خلط‌دار در افراد مختلف شوند.
در برخی موارد نیز عفونت در مجاری تنفسی یا ریه سبب بروز سرفه خلط‌دار می‌شود که در این موارد مراجعه به پزشک ضروری است.
با توجه به این موارد قصد داریم در ادامه با راه‌های مختلفی که برای درمان سرفه خلط‌دار وجود دارد آشنا شویم پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

 

سرفه خلط دار نشانه چیست؟

 

برای آگاهی از راه های درمان سرفه خلط دار بهتر است ابتدا این عارضه و دلایل ایجاد آن را بشناسیم. در این‌صورت است که می‌توانیم بهترین راه درمان را پیدا کنیم.
سرفه خلط‌دار بیشتر در فصل‌های سرد دیده می‌شود و‌ لازم است خیلی سریع برای درمان آن اقدام کرد. علت بروز سرفه می‌تواند واکنش طبیعی بدن برای دفع عوامل تحریک‌کننده موجود در گلو و مجاری تنفسی باشد.
سرفه خلط‌‌دار ممکن است حدود ۳ هفته در بدن باقی بماند بدون اینکه نشانه بیماری خاصی باشد. در مقابل نیز امکان‌ دارد که این عارضه به‌دلیل وجود بیماری خاصی در بدن رخ دهد.
برای اینکه بتوانیم تشخیص دهیم سرفه خلط‌دار نشان‌دهنده چیست ابتدا باید بیماری‌هایی که باعث بروز این نوع سرفه می‌شوند را بشناسیم. این موضوع به‌خصوص برای درمان کودکان اهمیت دارد.
در این مسیر، شناخت نوع خلط که براساس رنگ آن انجام می‌شود نیز حائز اهمیت است. درواقع رنگ خلط می‌تواند در شناسایی مرحله بیماری به ما کمک کند.

سرفه خلط دار

انواع خلط را بشناسید

 

خلط ماده طبیعی است که به‌صورت همیشگی در بدن تولید می‌شود اما مقدار آن کم است. اگر در ظاهر خلط و میزان ترشح آن تغییری ایجاد شد می‌تواند نشان‌دهنده بیماری‌ یا مشکلات جدی باشد.
از رایج‌ترین عواملی که در ایجاد خلط تاثیر زیادی دارند می‌توان به آلرژن‌ها یا کشیدن سیگار اشاره کرد. البته مشکلات مختلف دیگری نیز هست که باعث ایجاد سرفه خلط‌دار می‌شوند.
با توجه به رنگ مخاط تولیدشده در بدن می‌توانید اطلاعاتی راجع‌به مشکل به‌وجود آمده کسب کنید. در ادامه به‌بررسی این موارد می‌پردازیم.

 

خلط سفید

 

درصورت بروز التهاب و تورم بینی، خلط سفید تولید می‌شود. این شرایط نشان می‌دهد که شما دچار سرماخوردگی شده‌اید. اگر مخاط سفید غلظت زیادی داشت احتمالا برای درمان باید از آنتی‌بیوتیک استفاده کرد.

 

خلط زرد

 

درصورت مشاهده خلط زرد باید بدانید که بدن در معرض ابتلا به عفونت یا سرماخوردگی قرار گرفته است. هر چه خلط تغییر رنگ بیشتری به سبز داشته باشد نشان‌دهنده پیشرفت عفونت است.
راه های درمان سرفه خلط دار در این مرحله بیشتر شامل استراحت، مصرف مایعات و گرم نگهداشتن بدن بوده تا سیستم ایمنی بتواند از پیشرفت بیماری جلوگیری کند.

 

خلط سبز

 

سبزشدن رنگ خلط نشان می‌دهد که بدن به‌طور کامل به عفونت یا ویروس مبتلا شده و درواقع این مخاط به‌دلیل مواد زائد بدن و گلبول‌های سفید مرده، به رنگ سبز دیده می‌شود.

 

خلط قرمز

 

معمولا این خلط به‌دلیل پاک‌کردن زیادی بینی و خشکی گلو تشکیل می‌شود. در برخی مواقع نیز ممکن است نشان‌دهنده بیماری‌های خطرناکی مانند ذات‌الریه یا سرطان باشد.

 

چه بیماری‌هایی باعث بروز سرفه خلط‌دار می‌شوند؟

 

با توجه به نظر متخصص گوش و حلق و بینی مشهد راه های درمان سرفه خلط دار بدون شناختن علت ایجاد این سرفه، نمی‌توانند به ما کمک کنند. به همین دلیل نیز در ادامه با رایج‌ترین دلایل بروز این مشکل آشنا می‌شویم.

  • بروز عفونت در دستگاه تنفسی تحتانی
  • بروز عفونت در دستگاه تنفسی فوقانی
  • برونشکتازی
  • بیماری مزمن انسداد ریه
  • ریفلاکس معده
  • سل
  • آسم
  • حساسیت
  • کرونا

این بیماری‌ها هر کدام می‌توانند مشکلات خاصی در بدن به‌وجود بیاورند. ازاین‌رو بهتر است برای درمان آنها حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

 

مهم‌ترین راه های درمان سرفه خلط دار

 

به‌طور کلی انتخاب بین راه‌های درمان سرفه خلط‌ دار باید با توجه به علت ایجاد آن صورت گیرد. در ادامه رایج‌ترین روش‌هایی که برای رفع این سرفه‌ها وجود دارد، برای شما شرح می‌دهیم.

 

درمان خانگی سرفه خانگی

 

از محبوب‌ترین راه های درمان سرفه خلط دار می‌توان به روش‌های خانگی اشاره کرد. این راه‌کارها به‌خصوص برای کودکانی که به سرفه مبتلا شده‌اند مناسب است.

  • مصرف عسل (برای کودکان زیر یک‌سال مصرف عسل ممنوع است): سعی کنید در طول شبانه‌روز چند قاشق عسل بخورید تا به رفع خلط کمک کند.
  • مرطوب‌کردن هوا با استفاده از دستگاه بخور سرد: بخوردادن یکی از راه‌های سنتی برای روان‌سازی خلط بوده که امروزه نیز از آن استفاده می‌شود. اما راه‌کار بهتر، مرطوب‌سازی هوا با کمک بخور سرد است.
  • مصرف مواد غذایی مغذی: از این مواد می‌توان به سیر، زنجبیل و لیمو اشاره کرد. همچنین برای روان‌شدن خلط استفاده از غذاهای تند و ادویه‌دار گزینه مناسبی است.

از دیگر مواد غذایی موثر در روان‌سازی خلط یا رفع سرفه‌های خلط‌دار می‌توان به میوه‌های خانواده توت، انار، جنسینگ و سوپ مرغ اشاره کرد.

  • مصرف مایعات به میزان بالا: این مایعات می‌تواند شامل آب، آب‌میوه، دم‌نوش‌های گیاهی، آب و لیمو، چایی بدون کافئین و سوپ رقیق باشد.
  • گرم‌ نگهداشتن بدن و محیط اطراف: گرمای بدن باعث افزایش قدرت سیستم ایمنی در دفاع از آن شده و در نتیجه بهبودی زودتر به سراغ شما می‌آید.
  • غرغره آب نمک: برای این کار بهتر است از آب گرم استفاده کنید. همچنین باید گفت آب معدنی یا تصفیه‌شده برای غرغره مناسب‌تر است.

 

استفاده از دارو برای درمان سرفه خلط‌دار

 

برای سرفه‌هایی که ناشی ازعفونت‌های ویروسی هستند استفاده از داروهای بدون نسخه می‌تواند گزینه مناسبی باشد. چراکه این داروها با تسکین سرفه و گرفتگی بینی باعث می‌شوند که بدن مخاط کمتری تولید کند.
راه های درمان سرفه خلط دار با داروهای معمولی و بدون نسخه برای افرادی که بیماری‌های جدی مانند مشکلات ریوی دچارند مناسب نیست. این بیماران باید حتما تحت نظر پزشک مداوا شوند.
از مهم‌ترین داروهایی بدون نسخه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

آنتی‌هیستامین‌ها

 

آنتی‌هیستامین‌ها دسته‌ای از داروهای ضدحساسیت هستند که در درمان سرفه‌های خلط‌دار نیز بسیار موثرند. این داروها در مدل‌های خواب‌آور، ساده و آرام‌بخش تولید می‌شوند.

 

داروهای ضداحتقان

 

استفاده از داروهای ضداحتقان برای رفع گرفتگی بینی و در نهایت کاهش سرفه‌های خلط‌دار موثر است. از این داروها می‌توان به سودوافدرین، اوکسی‌متازولین و فنیل‌افرین اشاره کرد.

 

اکسپکتورانت

 

اکسپکتورانت وظیفه دارد مخاط را رقیق کند تا پاک‌سازی گلو راحت‌تر انجام شود. با کاهش خلط، سرفه‌ها نیز کمتر خواهند شد.

 

داروی گیاهی برای سرفه خلط دار مناسب است؟

 

به‌طور کلی باید گفت داروهای گیاهی معمولا عوارض جانبی ندارند و ازاین‌رو در بین مصرف‌کنندگان به محبوبیت بالایی دست‌یافته‌اند. برای درمان سرفه خلط‌دار نیز می‌توانید از انواع داروهای گیاهی بدون نیاز به نسخه پزشک استفاده کنید.
برای بررسی راه های درمان سرفه خلط دار بهتر است ابتدا عوامل ایجاد آن را شناسایی کرد. علاوه‌بر سرماخوردگی بیماری‌هایی مانند آسم، سل، عفونت در دستگاه تنفسی و مشکلات ریوی می‌توانند باعث بروز این مشکل شوند.
برای درمان سرفه خلط‌دار می‌توانید از روش‌های خانگی مانند مصرف مایعات و گرم نگهداشتن بدن یا مصرف داروهای بدون نسخه مانند انتی‌هیستامین‌ها یا اکسپکتورانت استفاده کنید.

https://www.asianews.ir/u/amv
اخبار مرتبط
تب کودکان و نوزادان یک از موارد نگران کننده برای والدین است در این مقاله به بررسی کامل این موضوع خواهیم پرداخت.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید