صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۲:۵۳
کد خبر: 15113
گزارشگر: 2
۱۱۲۳
۰
۰
۳
طراحی یک ویلا

اصول طراحی داخلی و خارجی ویلا

اصول طراحی داخلی و خارجی ویلا
اصول طراحی ویلا یکی از نکات مهمی است که زمان ساخت این سازه باید به آن توجه کرد. زیرا طراحی اصولی نقش بسزایی در زیبایی فضا داشته و در سبک های متعددی قابل اجرا است. بنابراین طراحی یک ویلا به دو بخش طراحی داخلی و خارجی تقسیم می شود که باید از هماهنگی و تناسب لازم برخوردار باشد. همچنین طراحی این سازه با دیگر سازه های مسکونی متفاوت بوده و دقت بالایی برای ساخت نیاز دارد تا در آینده ساکنین را به مشکل مواجه نکند.

اصول طراحی نمای بیرونی ویلا

 

در اکثر مواقع طراحی نمای بیرونی ویلا بعد از طراحی نمای داخلی ویلا صورت می گیرد که این موضوع به نظر کارفرما و صاحب ملک بستگی دارد. البته هدف از طراحی ویلا در بخش بیرونی این است که ساکنین سازه از فضای دلنشین، سرسبز و هوای آزاد نهایت لذت را ببرند. بنابراین طراحی نمای بیرونی ویلا باید به گونه ای باشد که رضایت ساکنین را به دنبال داشته و کاملا کاربردی باشد. همچنین ساخت و نصب صحیح عناصری همچون پاسیو، استخر، باربیکیو و آلاچیق از موارد مهم نمای بیرونی در طراحی یک ویلا به شمار می روند. زیرا چشم انداز زیبایی به سازه می بخشند.
توجه به فضای سبز، باغچه گل کاری شده، چینش و کاشت درست درختان و انتخاب استاندارد و صحیح گیاهی از اصول طراحی ویلا در نمای خارجی به شمار می رود. زیرا علاوه بر شادابی و جذابیت فضای بیرونی ویلا، آن را به محیطی دلنشین و فرح بخش تبدیل می کند. البته یکی از متریال های مورد استفاده در نمای بیرونی ویلا به بتن اکسپوز تعلق می گیرد. این بتن در نمای بیرونی، پشت بام، کف، سطح دیوار و ... بیشترین کارایی را دارد و در نمای داخلی نیز به عنوان اپن آشپزخانه و میز نیز به کار می رود. خرید بتن اکسپوز در بیشتر موارد با استفاده از کاشی کف (قطعات پیش ساخته تایل) یا قطعات دیوار (پانل) اجرا می گردد.

 

اصول طراحی نمای داخلی ویلا

 

یکی از نکات مهم در اصول طراحی ویلا همان طراحی نمای داخلی است که باید از نورپردازی های مناسب و سقف های مرتفع استفاده شود. بنابراین این 2 مورد جزو پارامترهای مهمی هستند که باید در طراحی باغ ویلا مورد توجه معماران قرار گیرند. البته طراحی دیوارهای داخلی این سازه باید به گونه ای باشد که به غیر از نقش جدا کنندگی، شکل هنرمندانه و معمارانه داشته باشد.
طراحی ویلای دوبلکس نیز به تازگی در بین مردم رواج پیدا کرده است. این نوع سازه نسبت به ویلای عادی دارای سقف بلندتری بوده و در آن فضاهای خصوصی از فضاهای عمومی به خوبی تفکیک می شوند. همین موضوع باعث شده که فضای استراحت ساکنین ویلا مشخص باشد و بیشتر احساس آرامش کنند.
برخی دیگر از اصول طراحی ویلای کوچک یا بزرگ در بخش داخلی شامل نورپردازی و استفاده از نور آفتاب، استفاده از کاغذ دیواری یا رنگ آمیزی و استفاده از درب های کشویی باز شونده هستند. زیرا توجه به این موارد شادابی ساکنین ویلا و محیط داخلی را چندین برابر می کند. ناگفته نماند که یکی از موارد مهم در اصول طراحی داخلی ویلا، استفاده از جدیدترین مدل کابینت آشپزخانه جزیره است که جذابیت خاصی به فضا می بخشد.

 

اصول طراحی ویلا کوچک

 

طراحی ویلای کوچک به ویژه نمای آن در گذشته از پیچیدگی های زیادی برخوردار بوده که این سبک خیلی زود کنار گذاشته شد. هم اکنون طراحی ویلای کوچک در سبک مدرن که بر مبنای زیبایی و سادگی صورت می گیرد جایگزین طرح های قدیمی شده است. زیرا این سبک به غیر از زیبایی، فضایی دلپذیر و آرامش بخش برای صاحب ملک فراهم می نماید. پس در نما ویلا با ابعاد کوچک نباید بیشتر از دو رنگ مورد استفاده قرار گیرد.
همچنین طرح های اضافی و گچبری ها در نما حذف شود. نورپردازی یکی از موارد مهم در طراحی نمای باغ ویلا است که سازه را بزرگتر نشان داده و در طول شب جلوه جذابی به آن می بخشد. ناگفته نماند که طراحی ویلای کوچک ویلاهای لوکس و مدرن در مساحت کم را پوشش می دهد.

 

تفکیک فضا در طراحی و داخلی ویلا

 

نقشه و طراحی ویلا، نشان دهنده کل بخش های داخلی و خارجی آن است. این موضوع یکی از موارد مهمی بوده که اکثر معماران زمان طراحی با آن درگیر می شوند و در تفکیک فضای داخلی از فضای خارجی ویلا مشکل دارند. زیرا نحوه قرارگیری قسمت های مختلف ویلا به کاربردهای آن و متراژ زمین بستگی دارد. پس نقشه باید به شکلی طراحی شود که از بخش ورودی سازه تا قسمت های مورد نیاز صاحب ملک در محوطه وجود داشته باشد. همچنین بنای موجود بتواند ارتباط صحیح و معنا دار بصری و حرکتی در ویلا ایجاد نماید.
اصول طراحی ویلا به چنین موارد اشاره داشته و به منظور ایجاد یک پلان با عملکرد مناسب به کار برده می شود. زیرا طراحی و ساخت یک پلان موظف است که همه قسمت های ویلا را با ورودی آن در تعادل قرار دهد. البته این کار بسیار دشوار بوده و و زمان طراحی پلان نیاز به توجه زیادی دارد. پس این تعامل بایستی در نقشه معماری ویلا، طراحی محوطه سازی و طراحی نما بتواند از سبک خاصی تبعیت کند.

 

هزینه طراحی ویلا چقدر است؟

خرید بتن اکسپوز

هزینه تمام شده طراحی و ساخت ویلا یکی از موارد تاثیرگذار بر تصمیم صاحب ملک و کارفرما در جهت پیشبرد این کار است. زیرا سپردن ساخت سازه به افراد ناکارآمد و کم تجربه برای کاهش هزینه ها کاملا اشتباه بوده و در آینده هزینه های دیگری را به دنبال دارد.
همچنین هزینه طراحی یک ویلا به عوامل زیادی بستگی دارد که اطلاع از آنها در قیمت طراحی موثر می باشد. پس هزینه طراحی انواع ویلا در سبک های مختلف از عواملی متعددی تاثیر می پذیرد که به شرح زیر است:

  • متراژ ویلا
  • طراحی پلان
  • طراحی دکوراسیون داخلی
  • اقلیم غالب
  • سطح اشغال ویلا به کل زمین
  • موقعیت جغرافیایی
  • متریال استفاده شده در طرح
  • سبک طراحی
  • طراحی و ساخت یک مکان به عنوان انباری جهت نگهداری وسایل باغداری
  • ساخت اتاق مختص به سرایداری
  • بهره وری از نورپردازی هوشمند جهت بازده و امنیت بیشتر
  • پمپ، موتورخانه و جانمایی آن
  • آبیاری قطره ای
  • سیستم گرمایشی با استفاده از سیستم گرمایش از خورشید و کف
  • سیستم سرمایشی
https://www.asianews.ir/u/and
اخبار مرتبط
وقت گذراندن در یک مکان برون شهری می تواند، می تواند شما را از دغدغه های روزانه دور کند، از این رو امروزه بسیاری از مردم در صدد خرید یا ساخت ویلای شخصی خود هستند؛ از سوی دیگر یکی از بهترین سرمایه گذاری ها که می تواند نقدینه شما را چندین برابر کند، ساخت ویلاهای لوکس است. از این رو در این بخش به برخی از بروزترین متریال های حال حاضر صنعت معماری خواهیم پرداخت با همراه باشید.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید