صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۸:۵۱
کد خبر: 15126
گزارشگر: 213
۸۰۵
۰
۰
۱
یادداشت/سیدحسن امین

نادره‌ها و فیروز نادری؛ دانشمند ناسا

نادره‌ها و فیروز نادری؛ دانشمند ناسا
سیدحسن امین در یک یادداشت درباره سروده ای در توصیف فیروز نادری دانشمند ناسا که دو روز پیش درگذشت، نوشته است.

به گزارش آسیانیوز، سیدحسن امین: بر کتاب نادره ها مقدمه می‌نوشتم که این رباعی در رثای استاد دکتر فیروز نادری دانشمند بزرگ ناسا توجهم را جلب کرد:

در بطن قلمرو جهان هستی

پیروز نشستی دمی و برجستی

ای روح بلند نادری در ناسا

کیهان متحیر شد از این تردستی


شعر و ادب در سطح جهان، یکی از انواع هنر (در کنار موسیقی،نقاشی، مجسمه سازی، تئاتر، سینما و ...) است. اما در گستره وسیعایران فرهنگی و ایران زبانی، شعر، هنر اول و به تعبیری هنر ملیهمه گویشوران زبان فارسی است، چه در ایران، چه افغانستان، چه تاجیکستان و چه دیگر کشورها هر کجا که کسی فارسی سخن بگوید.

شعر، بین فارسی زبانان، جایگاهی بسیار والا دارد و همه کس از زن و مرد، پیر و جوان، فقیر و غنی،مذهبی و لاییک، باسواد و کم‌سواد و حتی بی سواد به شعر دلبستگی دارند و در هر شرایطی از غم و شادی و سوگ و سور، یا بزم و رزم، به شنیدن و خواندن شعر میپردازند.

هنر شعر، به نطق و بیان و سخن اندیشیده اختصاص دارد و به همین دلیل با منطق یا logic هم ربط و پیوند دارد.شعر آید از شعور آری نه از لایشعری.

ارسطو در یونان باستان در علم منطق، انواع سخن را طبقه بندی کرده است. در این بخش بندی، شعر هم یکی از انواع پنج گانه سخن گفتن است که ارسطو آنها را «صناعات خمس» نامیده است. به این ترتیب: برهان .جدل .موعظه (خطابه ) . شعر .مغالطه.

ارسطو در تعریف شعر و تبیین انواع آن کتاب مستقلی به نام بوطیقادارد که ابن سینا آن را به زبان عربی برگردانده و من سخن ابن سینادر منطق شفا را از عربی به فارسی ترجمه کرده ام و در مقدمه «دیوانامین» به چاپ رسانده ام.

خواجه نصیرالدین طوسی در اساس الافتباس، قطب الدین شیرازی در شرح حکمت الاشراق و دیگر فلاسفه ایرانی در آثار خود در حوزه منطق، هرکدام از انواع پنجگانه سخن یا«صناعات خمس» را جداگانه تعریف کرده اند و‌گفته اند که هر یک از این انواع سخن کار ویژه ای دارند. کار ویژه شعر یا کلام خیالانگیز ، انتقال پیام و عاطفه و احساس است، به نوعی که موجب تاثیربیشتر در خواننده و شنونده و نوعا وجد و‌ انبساط و شور و نشاط مخاطب یا (در تراژدی) موجب تاثر او شود.

شاعر حساس و با احساس همروزگار ما سرکار خانم عشرت بنی هاشمی در این کتاب. بخشی دیگر از آثار کلاسیک خود را در قالب غزل، رباعی، دوبیتی، تک بیت و ... گرد آورده اند و با چاپ آنها برگ‌های پربهای دیگری به گنجینه غنی ادبیات منظوم زبان پارسیافزوده اند.من‌ مکرر در انجمن های ادبی از جمله انجمن ادبی ایران،اشعار این شاعره موفق را با قرائت خود ایشان شنیده ام و از آنها لذت برده ام.

در روزگار ما غزل رایج ترین قالب شعری است و در چند قرن اخیراستادان موسیقی آوازی ما با خواندن غزلیات سعدی و حافظ آن ها را به میان مردم برده اند. با این که غزل بیشتر برای تغزل است و به اصطلاح شعر غنایی است، مهربانو بنی هاشمی به وجه احسن از قالب غزل حسن استفاده کرده و مضامین متفاوتی را از اندیشه و احساس در این قالب جای داده اند.

رباعی هم قالبی است که غالب فلاسفه ما و در رآس آنان خیام نیشابوری در این قالب سخنان حکمت آمیز خود را به نظم کشیده اند‌ که مضامین رباعیات خیام با ترجمه فیتزجرالد به زبان انگلیسیاشتهار جهانی یافته است و مطبوع طبع جهانیان واقع شده است‌ و من خودم مکرر در مجامع شعری انگلیسی زبان آنها را با افتخار به ترجمه روایت کرده ام.

خانم بنی هاشمی این رباعی را برای استاد فیروز نادری و غزلی را هم برای من و اشعاری هم برای دیگر نادره کاران ایرانی سروده اند و به همین دلیل نام کتاب خود را نادره ها گذاشته اند./

آسیانیوز
https://www.asianews.ir/u/anp
اخبار مرتبط
فیروز نادری دانشمند ایرانی درگذشت؛ وی بیش از سه دهه در سازمان ملی فضایی آمریکا، ناسا، و از جمله مدیرکل اکتشافات منظومه شمسی فعالیت کرده بود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید